What do we do?
The IFC, or full name The International Friendship Club, was established in 1976, and is an association with about 130 members (boats) who enjoy the camaraderie of a sailing association and so we would not stop your membership should you sell your Friendship and buy another type of boat.
Most members are from The Netherlands but we also have a few members from abroad, like Austria, Belgium, Germany, Switzerland and the United Kingdom.
Members come from all over Holland but there is an important concentration of sailors who have their home marina around the IJsselmeer or in the vicinity.
Yearly we organise a few ‘wet’ events and in the winter also a ‘dry’ event which coincides with our annual general meeting, to which we often invite a speaker who has an interesting story about his or her sailing adventures.
For further information you can use several topics in the menu section. For example: Events this will give you an idea what we generally do during the year. We also have a club magazine which is very popular among the readers, see Magazine.
Information about different types of Friendship see Boat.
There is also a topic about the shipyard where the Friendship originated from and its further development, see Yard.
If you would like contact us or become a member, please use the topic Contact etc. here you also find a list of board members.
For technical issues, questions or advertisements, see Forum.
We wish you happy reading on our website. Your comments are welcome. If you have photos, please send them in a suitable (not too big) jpg or gif document (72-100dpi) to the Web administrator.
- Hits: 5470
Friendship 38
Data
Lenght over all Lenght waterline |
12,10 m 11,80 m |
Breath | 3,56 m |
Draught fixed keel | 1,60/1,98 |
Sail area | 63,6 m2 |
Balast | 2.500/2.650 kg |
Berths | 6/8 |
Cabin headroom | 1,90 m |
Sail area
Mainsail | 30,2 m2 |
High aspect ratio jib | 33,4 m2 |
Genoa 1 | 52,8 m2 |
Genoa 2 | 45,3 m2 |
Working jib | 22,7 m2 |
Storm jib | 10,9 m2 |
Radial cut spinaker | 116,8 m2 |
Design: Jac. de Ridder
Built since 1991
Price 1 sept. 1992 fl. 327.000
Download Brochure FS 38 Two brochures of the yard in Balk
Download Internationale brochure FS 38 Dutch, English and German brochure from the yard in Balk
If you have more information, remarks or pictures, please send an email to thee web-administration.
- Hits: 656
TO BE TRANSLATED!
Friendship 35
Data
Length over all | 10,80 m |
Length waterline | 8,62 m |
Breath | 3,50 m |
Draught: - fixed keel - bilge keel |
1,60 or 1,90 m 1,20 to 2,20 m |
Displacement | 6.000 kg |
Balast | 2.500 kg |
Mast high | 13,45 m |
Boom length | 4,10 m |
Rigging | Masthead or 7/8 fractional |
Clearance height | 16,00 m |
Cabin headroom | 1,90 m |
Berths | 6/7 |
Design: Jac. de Ridder
Built since 1980
The FS 35 painted by A.H. Meijer ->
Sail area
Mainsail | 27,3 m2 |
High aspect ratio jib | 28,5 m2 |
Genoa 1 | 44,4 m2 |
Genoa 2 | 36,0 m2 |
Working jib | 16,6 m2 |
Storm jib | 9,0 m2 |
Spinaker | 92,3 m2 |
Characteristics
The Friendship 35 has a fixed keel, with a draught of 1,45 m.
Binnen deze kiel zit een scheg, die je naar beneden kunt kantelen tot een diepgang van 2,20 m.
Het zakken en hijsen van de scheg gebeurd met een liertje, die wordt bediend vanuit de kajuit of de kuip, afhankelijk van de uitvoering.
De stabiliteit van de boot is ietsje minder met een uitgedraaide scheg, immers de zijwaartse weerstand is vergroot.
Met uitgedraaide scheg houdt de boot aanmerkelijk beter hoogte.
Afhankelijk van de windsterkte vaart hij 30 tot 35 graden aan de wind.
Bij weinig wind vaart de boot nog prima bij minder dan 30 graden aan de wind.
Bij 12 knopen wind wordt 6 tot 7 knoop snelheid gehaald.
Scherp aan de wind zakt dat terug naar 5 knopen.
Bij 14 tot 16 knopen wind moet er gereefd worden, en/of de genua deels worden ingerold.
Dit komt de snelheid en de rust in de boot ten goede.
Voordeel: boot met midzwaard heeft een groter vaargebied.
Nadeel: het in en uitdraaien van de scheg vergt extra handelingen.
Het in- en uitdraaien moet je regelmatig doen, om aangroei te voorkomen.
Deze aangroei kan de werking blokkeren.
USER EXPERIENCES
The FS 35 with fixed keel (1,90 m)
Maximale snelheid op de motor in vlak water ligt rond de 6,7 knoop. Onder zeil is zo’n 7,3 knoop. Zeilt zeer hoog aan de wind. Bij lichter weer door de overlooprail van het grootzeil meer naar het midden te trimmen en bij hardere wind meer naar lij. Het schip vaar rustiger als we bij windkracht 4 al een stukje van het grootzeil weghalen met het rolsysteem. (aan bestaande mast gemonteerd). Echt reven is pas nodig op windkracht 5. Op ruime koersen mag een stuk meer zeil worden gevoerd, maar is het schip relatief minder snel dan schepen met een vlakker achterschip zoals de FS 33 en 34. Het schip beweegt rustig, gaat snel op een oor liggen en blijft daar dan hangen. Wij gebruiken het rolsysteem ook om bij ruig water en harde wind een stukje als steunzeil bij te zetten. Dit scheelt enorm in de beweging van het schip, zelfs op voordewindse koersen is het rollen aanzienlijk te dempen. Op die manier kunnen we redelijk rustig de Ketelbrug passeren die nogal eens op lagerwal ligt en hebben wij een gestrande waterscooter naar de kant kunnen helpen bij een dikke 6. Bij een kleiner voorzeil is bij hardere wind makkelijker en sneller te varen. Overigens willen wij even toevoegen dat de indeling van de FS 35 behoorlijk kan variëren.
Maurits & Nicolien
Ervaring met de FS 35 (mk II)
Een van de meest bekende 35-ers is de Vriespunt van Harry Amsterdam. Omstreeks 1989 heeft hij hiermee succesvol geraced, o.a. de Schuttevaer en de Colin Archer. Dit schip is later weer opgevolgd door de Friendship 38, ik meen onder de naam Supertech. Deze 38 staat ergens nog in een Waterkampioen-test, begin jaren 90. Er is volgens mij daarna ook nog een Friendship ILC-30 geweest met de naam Supertech, ook van Harry Amsterdam.
Na de overname door Langbroek is de 35 nieuw leven ingeblazen en de Vriespunt was daar naar ik begrepen heb het eerste exemplaar van. De Vriespunt kon je ook zien in advertenties van De Vries Grou in bijv. de Waterkampioen. De oude Vriespunt ligt geloof ik nog steeds in Den Oever onder de naam Kobbe; er zijn vast wel mensen die dit schip kennen.
De nieuwe 35, waarvan er 7 stuks zouden zijn gebouwd, kende een aantal wijzigingen t.o.v. de eerdere exemplaren. Die wijzigingen hielden in:
- een masttoptuigage met dubbele zalingen en een babystag
- de mast is iets naar voren verplaatst
- de kuiprand is verlaagd en boven de spiegel verwijderd
- twee indelingsvarianten: toilet + hut met dubbele kooi achterin, of toilet voorin met twee dubbele hutten achterin
- de wantputtings staan verder van de kajuit af, dus breder gestaagd
- losse raampjes in de opbouw
- sandwichconstructie van dek en de romp boven de waterlijn
Er is ons verteld dat de nieuwe 35 eigenlijk is zoals de 35 oorspronkelijk is getekend door De Ridder. De 7/8 tuigage en de keuzemogelijkheid van een kiel/midzwaard versie zouden door Meijer zijn toegevoegd. Of dat werkelijk waar is weet ik niet, als je de stijl van de andere De Ridder-ontwerpen ziet zoals de Spirit 32/36, de Kalik 33/103/Q33 en de High Tension 36, zou het wel kunnen kloppen. Misschien is er iemand die het juiste verhaal weet?
De Zeezeilers van Marken hebben jarenlang gevaren met twee 35-ers uit deze serie. Deze schepen hebben een helmstok, wat een ruimere kuip geeft en een beter zeilgevoel. Je kunt ze nog vaak zien op foto's van Rob Bonte in Zeilen, zeker in de wat oudere nummers. Naderhand is men overgestapt op de Centurion 41. Oud-schippers kunnen er vast nog veel meer over vertellen.
Van deze 35 is ook een nieuwe werffolder gemaakt, in deze folder is ons schip, de Way of Life te zien met de toenmalige, eerste eigenaar.
Het afgelopen jaar heb ik al eens geschreven over mijn ervaringen met de Friendship 35 mk2. We hebben een reis gemaakt naar Noorwegen en Zweden, en ook met Denemarken hebben we redelijk wat ervaring. Als u meer wil weten over de FS 35 mk2 en onze reizen klik dan op de volgende link Experiences with the FS 35 mk2.
Eugene en Angelien Motzheim
FS35: Way of Life
by Eugene Motzheim
If you have more information, remarks or pictures, please send an email to thee web-administration.
- Hits: 786
TO BE TRANSLATED!
Friendship 34
Data
Length over all | 10,40 m |
Length waterline | 8,20 m |
Breath | 3,30 m |
Draught fixed keel | 1,30 or 1,75 m |
Displacement | 4.300 kg |
Balast | 1.900 of 1.750 kg |
Clearance height: mast height 7/8 fractional rig |
14 m 15,60 m |
Cabin headroom | 1,85 m |
Berths | 6 |
Sail area
Type | Masthead rig | 7/8 fractional rig |
Mainsail | 25,6 m2 | 30,8 m2 |
Genoa 1 (2) | 34,7 m2 | 31,4 (26,1) m2 |
Jib | 23,2 m2 | m2 |
Storm jib | 7,8 m2 | 6,5 m2 |
Radial cut spinaker | .. m2 | 68,9 m2 |
Cruising chute | .. m2 | 55,1 m2 |
I measure | 12,5 m | 11,4 m |
J measure | 3,70 m | 3,55 m |
P measure | 11,0 m | 12,0 m |
E measure | 4,0 m | 4,5 m |
Design: van de Stadt Design
Builders:
Waterhorst International Yachtbuilders, Makkum
van IJzendoorn, Elahuizen (1 in 2001)
Built since 1996: 8, of which 1 has 7/8 fractional rig
Characteristics
Goed en rustig zeilschip. Licht loefgierig aan de wind en onder zeil goed koersvast. Reageert neutraal en snel op het roer. Gaat vlot overstag. Goede trimmogelijkheden.
Met vinkiel loopt het schip bij windkracht 3 à 4 harder en hoger dan met vleugelkiel en roer.
Meting 38 graden aan de wind bij een snelheid van 6,5 knopen. Het schip met 7/8e tuigage loopt iets hoger aan de wind 27 tot 30 graden door de toegepaste bakstagen.
Met een 29 pk motor loopt het schip 7,2 knopen, een motor van 19 pk haalt nog altijd 7 knopen. De theoretische maximale snelheid is 6,95 knopen.
![]() |
![]() |
Download de Brochure of the FS 34 The original brochure of the yard in Makkum
Download de Map of the FS 34 An original drawing of the designer Van der Stadt
Download de Sailplan of the FS 34 An original sailplan of Van der Stadt
Download de Brochure of the FS 34 free An original brochure of the yard in Lemmer
If you have more information, remarks or pictures, please send an email to thee web-administration.
- Hits: 637
TO BE TRANSLATED!
Friendship 33
Data
Length over all/ waterline | 10,00/7,90 m |
Breath | 3,30 m |
Draught fixed keel Draught wing keel Draught bilge keel |
1,30 of 1,75 m 1,10 m 1,12 tot 1,75 m |
Rigging | 7/8 |
Sail area | 48,2 m2 |
Motor | 18-27 pk |
Disdplacement | 4.300 kg |
Balast | 1.500 of 1.700 kg |
Clearance height | 15,30 m |
Berths | 6-7 |
Cabin headroom | 1,90 m |
Sail area
Mainsail | 27,2 m2 |
High aspect ratio jib | 24,1 m2 |
Genoa 1 | 30,4 m2 |
Genoa 2 | 21 m2 |
Working jib | 15,0 m2 |
Storm jib | 6,6 m2 |
Cruising chute | 52,0 m2 |
Radial cut spinaker | 65,2 m2 |
Design: E.G. van der Stadt & Partners
Characteristics
Goed en rustig zeilschip. Licht loefgierig aan de wind en onder zeil goed koersvast. Reageert neutraal en snel op het roer. Gaat vlot overstag. Goede trimmogelijkheden. Met vinkiel loopt het chip bij windkracht 3 à 4 harder en hoger dan met vleugelkiel en roer. Als de wind toeneemt worden de verschillen in hoogte en snelheid kleiner.
Meting: 38 graden aan de wind bij een snelheid van 5 knopen. Vleugels aan kiel en roer dempen de beweging in golven. Voordeel geringere diepgang: makkelijker droogvallen.
Additional information:
- hoogste punt kajuit ten opzichte van waterlijn: 1,65 m
- hoogte met mast: 15,30 m
- in produktie vanaf 1985
- 7/8 tuigage.
Onder (wedstrijd)spanning brengen van voorstag kan alleen met het aanbrengen van bakstagen. Bijv. een lijn van 4 mm dynama voldoet. Het achterstag op de standaard FS 33 laat de top door buigen en geeft dan juist wat extra ruimte op het voorstag. Doorzetten van de zijstagen biedt wat soelaas (door de naar achteren gerichte zalingen) - MBT bouwjaar en uitvoering.
Vanaf 1989 werden fs 33 gebouwd met de kastjes + deurtjes met ronde hoeken. Tot midden 1990 zijnde FS 33 met een doorlopend raam geleverd. Vanaf eind 90 werden FS 33 met dubbele ramen geleverd. Langbroek was toen al weer verdwenen. - uithouder schroefas
op de FS 33 werd soms een uithouder gebruikt met een te korte flens. hierdoor worden de krachten die op dit onderdeel komen op een kleine oppervlakte op de romp overgebracht. Uithakken, flens vergroten en weer inlamineren is de remedie.
The Kingfisher under sail. |
![]() The color scheme doesn't happen that often, still the Sperwer is a real Friendship 33. |
Download Brochure FS 33 The original brochure from the yard in Balk
Download Brochure FS 33 a new course The original brochure from the yard in Balk
If you have more information, pictures or remarks, please send an email to the web-administration.
- Hits: 640
Friendship 30 (Pion)
Technical data PION |
|
Design |
v/d Stadt Jachtontwerpers |
Date design |
April 1974 |
Name design |
PION |
Builders |
Van de Stadt |
Measures |
|
Length over all |
9,06 m |
Breath |
2,93 m |
Draught |
1,66 m |
Length waterline |
7,10 m |
Cabin headroom |
1,92 m |
Clearance height |
13 m |
Displacement |
3.800 kg |
Balast |
1.525 kg |
Sail area |
|
Mainsail |
19,00 m² |
Jib |
16,50 m² |
Genoa I |
28,9 m² |
Genoa II |
24,70 m² |
High aspect ratio jib |
18,50 m² |
Storm jib |
6,40 m² |
Spinaker |
62 m² |
P-Measure |
10,5 m |
J-Measure |
3,7 m |
E-Measure |
3,1 m |
I-Jib Measure |
10,35 m |
I-Spin Measure |
10,35 m |
SPL |
3,7 m |
SMW |
6,66 m |
LPG |
5,55 m |
HANDICAPS |
(Dutch methode) |
SW Handicap |
100 |
GPH |
738,2 |
Here You find a test report of the Friendship 30 (Pion): FS30pion-wk1986.pdf
If you have more information, pictures or remarks, please send an email to the web-administration.
- Hits: 582
TO BE TRANSLATED!
Friendship 28
Data
Length over all | 8,70 m |
Length waterline | 7,10 m |
Breath | 2,85 m |
Draught fixed keel | 1,20 or 1,60 m |
Displacement | 3.500 kg |
Balast | 1.500 kg |
Mast height | 10,00 m. |
Boom length | 3,20 m. |
Rigging | Masthead rig |
Clearance height | 12,50 m. |
Cabin headroom | 1,85 m |
Berths | 6 |
Sail area
Main sail | 14,5 m2 |
Genoa I | 27,5 m2 |
Genoa II | 19,3 m2 |
Working jib | 9,9 m2 |
Storm jib | 3 m2 |
Spinaker | 59 m2 |
Design: Dick Koopmans
Built since: 1975 (may be 1974)
Characteristics
Zeilt snel en hoog aan de wind op IJsselmeer bij 4 à 5 Beaufort. Snelheid loopt op tot 6 knopen.
Ook op voordewindse koersen zeilt het schip snel.
Kan iets loefgierig zijn. Dat is op te heffen door eerder het grootzeil te reven als de wind toeneemt.
Bij langdurige loefgierigheid is het raadzaam de mast wat naar voren te trimmen of zelfs iets naar voren te plaatsen als daar mogelijkheden toe zijn.
Het schip beweegt zich niet onprettig in golven. Het hoge vrijboord voorkomt vrijwel buiswater aan boord.
Het roer reageert direct. Stabiliteit en aanvangsstabiliteit zijn goed.
(From the Waterkampioen 197? - page 1631 )
|
|
Above the layout of the first type of the Friendship 28. The W.C. is placed between the berths in the head of the ship and the cabin. Under the cockpit is an extra quather berth.
Download Brochure FS 28 model 900 The original brochure from the yard in Balk.
Download Brochure FS 28 Mark III The original brochure from the yard in Makkum.
Download Brochure FS 28 Classic The original brochure from the yard in Workum.
A page about unstepping the mast Strijkwant
A page about a wheel Stuurwiel
A page about some modifications FS 28 Aanpassingen
If you have more information, pictures or remarks, please send an email to the web-administration.
- Hits: 722
Friendship 27
Data
Length over all/waterline | 8,10 /7,20 m |
Breath | 2.50 m |
Draught fixed keel | 1,10 of 1,40 m |
Draught bilge keel | 0,72 tot 1,45 m |
Draught segment keel | 0,45 / 0,65 m |
Sail area | x m2 |
Displacement | 1.450 kg |
Berths | 5 |
Clearance height | 11 m |
Design: Jac. de Ridder
Based on the FS 25
Who is sailing in this boat? We liked to know more. If You know something? Please let us know and send a e-mail to the web-administration.
Download Brochure FS 27 The original brochure from the yard in Balk.
If you have more information, remarks or pictures, please send an email to thee web-administrationmaster.
- Hits: 721
Friendship 26
Data
Length over all | 8,10 m |
Length waterline | 6,16 m |
Breath | 2,70 m |
Draught: |
1,10 or 1,48 m 0,80 tillt 1,60 m |
Displacement | 1.755 kg |
Balast | 715 kg |
Rigging | 7/8 |
Clearance height | 10,90 m |
Cabin headroom | 1,77 m |
Berths | 5/6 |
Design: Jac de Ridder
Built since 1977
Sail area
Mainsail | 12,4 m2 |
High aspect jib | 12,5 m2 |
Genoa I | 19,6 m2 |
Genoa II | 18,5 m2 |
Jib | 8,3 m2 |
Storm jib | 3,7 m2 |
Spinaker | 39 m2 |
![]() |
![]() |
The old model next to the new one!
Download Brochure FS 26 The original brochure from the yard in Balk from1988
Download Finishing Instruction FS 26 With lots of facts about the FS 26 (how is it put together?)
Download Brochure FS 26 Free The brochure from the yard in Lemmer.
If you have more information or pictures, please send an email to the web-administration.
- Hits: 825
Friendship 25
Data
|
![]() |
Design: Koos de Ridder
Sail area
Mainsail | 15,9 m2 |
High aspect jib | 10,2 m2 |
Jib | 10,3 m2 |
Spinnaker | 31,6 m2 |
P-size | 8,85 m |
J-size | 2,55 m |
E-size | 3,00 m |
I-Jib-size | 7,65 m |
Prices ex yard
1985 | ƒ 33.200 |
1991 | ƒ 52.115 |
![]() |
![]() |
Download Brochure FS 25ts The original brochure from the yard in Balk
Download Test report FS 25ts A Test reoprt from 1984
Download Second hand test FS 25ts A test of second hand boats from 2004
Download Test report Watersport FS 25ts A watersporttest (date unknown)
Download Drawing FS 25ts A original drawing of the inside layout of the boat
If you have more information or pictures, please send an email to the web-administration.
- Hits: 957
TO BE TRANSLATED!
Friendship 23
Data
Design: A.H. Meijer |
Prices ex yard
|
![]() |
---|
Characteristics
Klein familieschip dat vanaf 1974 is gebouwd; er zijn er meer dan 800 van verkocht. Het schip is stevig gebouwd en goed afgewerkt.
De binnenruimte is goed benut (5 slaapplaatsen). Is vanwege de vrij platte onderkant snel op voordewindse koersen.
Vaart op ruime koersen goed, maar is op aandewindse koersen wat loefgierig en wordt wat meer opzijgezet.
Het schip is geschikt voor ruimer water.
Fixing a Friendship 23
Ons lid Jan Donker is bezig zijn oude 'Dame' op te knappen.
Zijn klusavonturen zijn te volgen op zijn website: Click here
Geachte webmaster Friendshipclub,
Als eigenaar van een FS 23 kwam ik op jullie site terecht.
Wat mij direct opviel was dat bij de FS 23 uitsluitend een foto en beschrijving als kajuitzeiljachtje wordt gegeven.
Wat blijkbaar niet veel mensen weten is dat met dezelfde romp ook een (beperkte) serie open boten is gebouwd.
Van deze open zeilboot met een extreem goede stabiliteit, enorm ruime kuip en super zeileigenschappen hebben wij als gezin vele jaren genoten.
Het is ons tijdens deze zeiltochten meerder malen gevraagd, wat is dat toch voor een boot, heel bijzonder, vooral als je ze voorbij zeilde.
Hoewel het Friese meren gebied onze thuisbasis was, is zelfs een rondje IJsselmeer met twee kinderen met deze boot goed mogelijk.
Na jaren zeilplezier hebben wij ons zeilgebied verplaatst, wij doen dit met een ander type boot.
Maar gezien het unieke karakter van deze open zeilboten leek het mij voor de volledigheid van uw site toch leuk dit te melden
Vriendelijke groet,
Roelof de Jong.
![]() |
Two times 'De Kliever'.
![]() |
Folder en testrapport:
Download Brochure FS 23 The original brochure from the yard in Balk
Download Testrapport FS 23
Artikelen over het roer: op de downloads pagina staat een artikel over het roer van de Friendship 23, hoe het roer los te krijgen en hoe een nieuwe roer te maken of te laten maken, incl. een tekening.
If you have more information or pictures, please send an email to the web-administration.
- Hits: 629
Friendship 22
Data
Sail area
Design: Jac. de Ridder |
![]() ![]() |
---|
Websites of FS 22 owners: With a lot of downloadable information, also motors.
Websites ofFS 22 owners: Kempchen in Duitsland
Website and forum in Switzerland! Romeo Schorno in Switzerland
Specific downloads FS 22:
Download Brochure FS 22 De original brochure from 1990 type 700 from the shipyard in Balk with pricelist.
Download Brochure FS 22/22s The original brochure from 1992.
Download Lowering the mast Information about lowering the mast.
If you have more information or pictures, please send an email to the web-administration.
- Hits: 777
TO BE TRANSLATED!
Friendship 21 (ook: Dever 700)
Not much is known about this type of boat, but what we have is on this page.
Data
Length over all | 6,73 m |
Length waterline | 5,65 m |
Breath | 2,50 m |
Draught | 1,10 m |
Sail area | 21,10 m2 |
Displacement | ± 990 kg |
Balast | - kg |
Mast height | 8,15 m(?) |
Berths | 4 |
Cabin headroom | 1,43 m |
Sail area
Mainsail | 10,1 m2 |
Genoa I | 11 m2 |
Genoa II | - m2 |
Working jib | - m2 |
Spinaker | - m2 |
Design: Koos de Ridder
Built since 1985
Hoeveel van deze schepen er zijn weten we niet, in ieder geval vaart er een in Zwitserland. Dit heeft er tot januari 2018 opgestaan, maar inmiddels was er een lid van de IFC die in een FS21 vaart. Middels zijn contact met de ontwerper weten we meer.
De boot is in 1981 door Koos de Ridder ontworpen in opdracht van Dever Bootswerft GmbH te Papenburg als Design nr. 91.
Het ontwerp is in serie gebouwd als type: “DEVER 700”. De boot werd in 1983 in het tijdschrift “Yacht” nr. 10 getest; men was zeer enthousiast. Helaas heeft de desbetreffende werf maar 22 boten gebouwd.
In 1984 zijn de bouwmallen door Jachtwerf Meijer/Friendship Jachtbouw overgenomen. De eerste Friendship jr., later “Friendship 21”, is gebouwd in 1985 en weer door Yacht getest in nr. 21 van 1985.
Het aantal gebouwde bootjes van het type FS 21 is voor zover mij bekend, tot het beëindigen van de bouw in 1991 totaal 45 stuks.
In 1994 zijn de mallen verkocht aan een ex-werknemer van Friendship en zijn er, na het doorvoeren van enkele wijzigingen, 2 of 3 boten gebouwd onder de type-naam “Lambada”
Tot zover de historie!
We proberen de ooit verschenen testen te pakken te krijgen. Als we ze hebben zullen we ze hier ter download aanbieden.
Download Brochure FS 21 De originele folder van de werf in Balk
If you have more information or pictures, please send an email to the web-administration.
- Hits: 550
Hier kunt u brochures van de nieuwe friendships downloaden:
**Download FS 22 Free-brochure**
**Download FS26 Free-brochure**
**Download FS30 Beach-brochure**
**Download FS33 Beach-brochure**
**Download FS33 Wave-brochure**
**Download FS34 Free-brochure**
**Download FS40 Wave-brochure**
Zie ook: www.friendshipyachts.nl
NB. de werf is sinds maart 2017 failliet, maar onderdelen zijn misschien nog te verkrijgen. De site verwijst u door.
- Hits: 0
Here You can download the brochures of the new friendships:
**Download FS 22 Free-brochure**
**Download FS26 Free-brochure**
**Download FS30 Beach-brochure**
**Download FS33 Beach-brochure**
**Download FS33 Wave-brochure**
**Download FS34 Free-brochure**
**Download FS40 Wave-brochure**
See also: www.friendshipyachts.nl
Please note: the yard has been bankrupt since March 2017, but parts mayby still available. The site redirects you.
- Hits: 740
Downloads & Links
Here You find some technical articles from our magazine, the Friendship Flitsen, and some really interesting Links
Downloads
![]() |
Bukh electric scheme | Wiring diagram: accu, engine panel, alternator starter, etc |
![]() |
Sail drive article | Changing a sail drive seal. English article. |
![]() |
Change a sail drive seal | Dutch article about changing a sail drive seal. |
![]() |
Workshop manual | Volvo MB2 workshop manual. |
![]() |
Leaking windows at FS 28 | It is not a simple job, but so You can do it (Dutch). |
![]() |
Installation of waste water tank on an FS 28 Mk3 | Manual and photo report. |
![]() |
RM69 waste water tank | Installing the tank around the toilet bowl. |
![]() |
The brochures of the new friendships | New Friendships from the now bankrupt yard in Lemmer |
Technical articles
Refurbish polyester | How do You refurbish a Esfix? |
Built in a waste water tank by a FS 26 | What do You need and ho do You do that? |
New technique.pdf | New technique TV and the weather er on the boat and wifi |
Keerkoppeling Volvo Penta 2000 serie | Usefull advice: check when You will replace the sail driveseal |
RAL colors | Which RAL-color does my Friendship have? |
FS 23 the stirring blade | How to make a new stirring blade for a FS23? |
A New Tiller? | How to replace the tiller? |
Window seals | Where can I get window seals? |
Underwater ship Osmosis? | The story of the discovery and what do you do about it? |
Wind strength conversion table.pdf | Beaufort - knots - meter/second - km/hour |
Interesting links
www.vaartips.nl | Sailing tips. |
www.friendshipyachts.nl | The site of the last yard where the Friendship is no longer being built, but parts are still available. You are referred. |
Tide tables NL | High- and lowwater in the Netherlands |
KNMI Maritiem | Shipping weather forecast, coastal and North Sea warnings |
Watersportverbond | The only association in the Netherlands that is involved in water sports |
Staandemastroute | The brochure of the Standing Mast Route |
Operating times bridges and locks | Download the PDF on this internetpage (yearly refreshed) |
Positions of buoys | Download the Exceltable of the floating markers |
Forum Volvo Penta | English forum. |
Telecom agency (gov.) | What you need to know about the VHF radio. |
Watersport almanak | Boating information, water sports shop, marinas |
Instruction book Bukh on request from webmaster.
Suggestions
For your remarks, suggestions and questions, please send a email to the webmaster.
Language improvements are also welcome!
- Hits: 585
Brief history of the Friendship yard
Originating from an idea to make open boats from polyester, a hall had to be built in Woudsend first by the builder himself. The Friendship was created with a contract to build 6 open sailing boats for a sailing school in Heeg. The sailing school was unable to fulfill the order for a cabin sailboat, but it was built and exhibited and sold for 6,000 Gulden. The next 7 boats were sold for 7,000 guilders. The yard grew, the hall became too small and in 1968 Anton and Hetty Meijer continued production of the FS 23 in Balk. The Friendship 23 was a success. The following year, the entire annual production of 50 boats was sold in 5 days.
The demand for a bigger sailing boat was the reason to contact Dick Koopmans sr. who designed the Friendship 28 while keeping in mind the requests of the yard. The first Friendship 28 was sold for 39900 Guilders, at that time a very low price. The level of completion, panelling and rigging became more and more impressive and the price became higher. The 28 became the flagship of the yard.
The design of the 23 was aging. A reason to think about a new design. Koos de Ridder designed the Friendship 22. A very good review in the German magazine ‘Die Yacht’ was the onset of 80 Friendship 22 being built in one year. The delivery time increased after a year. Despite of the oil crisis the yard was at full speed. From 1978, Anton and Hetty Meijer commissioned Koos de Ridder in making new designs for the Friendship 22 and the Friendship 26.
New Friendships were designed in the following order: the 35, 25, 27, 21 and 33. The reason that everything went well was due to the close bond between the leadership and the production team. Everyone contributed to the improvement of products and processes. A total of 55 people were busy in a meanwhile new hall.
In the 80’s the Friendship 25 trailer-sailer was also designed and built and the 28 was supplied with a so called scoop which lengthens the hull of the boat. This was laminated on the existing hull.
In 1985 Cees van Tongeren, van der Stadt and partners designed the Friendship 33.
After that Anton and Hetty Meijer in cooperation with professor engineer Joop Slooff (keel and rudder design) designed a shallow winged keel (1.15 m) for the Friendship 33. He had ordered a Friendship 33 from Meijer and offered to design the winged keel for free if Meijer would equip the Friendship 33 with a winged keel without any extra costs. That indeed happened. A few months later the new designed rudder was manufactured.
The design of the 33 was not such a great success, therefor Meijer commissioned De Ridder to design a 38 feet Friendship. As far as we know only 2 were built by the yard, one in a stripped down model de ‘Vriespunt’ which has served as competition ship for Harry Amsterdam.
One of the most well-known Friendship 35 is de ‘Vriespunt’ of Harry Amsterdam. Around 1989 he successfully raced in among other events also in the the Schuttevaer and in the Colin Archer. This ship was followed up by the Friendship 38 under the name ‘Supertech’. This 38 is published in the Waterkampioen (test) in the early 90’s. After that there was another Friendship ILC-30, also Harry Amsterdam’s.
(To be translated!)
Na de overname door Langbroek is de 35 nieuw leven ingeblazen en de Vriespunt was daar het eerste exemplaar van. De Vriespunt kon je ook zien in advertenties van De Vries Grou in bijv. de Waterkampioen. De oude Vriespunt heeft in Den Oever onder de naam Kobbe gelegen of ligt daar nog steeds; er zijn vast wel mensen die dit schip kennen.
De nieuwe 35, waarvan er 7 stuks zouden zijn gebouwd, kende een aantal wijzigingen t.o.v. de eerdere exemplaren. Die wijzigingen hielden in:
- een masttoptuigage met dubbele zalingen en een babystag
- de mast is iets naar voren verplaatst
- de kuiprand is verlaagd en boven de spiegel verwijderd
- twee indelingsvarianten: toilet + hut met dubbele kooi achterin, of toilet voorin met twee dubbele hutten achterin
- de wantputtings staan verder van de kajuit af, dus breder gestaagd
- losse raampjes in de opbouw
- sandwichconstructie van dek en de romp boven de waterlijn
Er is ons verteld dat de nieuwe 35 eigenlijk is zoals de 35 oorspronkelijk is getekend door De Ridder. De 7/8 tuigage en de keuzemogelijkheid van een kiel/midzwaard versie zouden door Meijer zijn toegevoegd. Of dat werkelijk waar is weet ik niet, als je de stijl van de andere De Ridder-ontwerpen ziet zoals de Spirit 32/36, de Kalik 33/103/Q33 en de High Tension 36, zou het wel kunnen kloppen. Misschien is er iemand die het juiste verhaal weet?
Mr. en mrs. Langbroek taking over in 1989
De heer en mevrouw Langbroek hebben veel wijzigingen aangebracht en het gezicht van de schepen veranderd. Op de watersporttentoonstelling in Düsseldorf wordt de vernieuwde Friendship 28 (Mark III) voor het eerst getoond. Koopmans berekende en tekende een nieuwe roerconstructie, de mast en de verstaging werden onder de loep genomen, zo ook het voorluik.
In 1990 wordt de naam van de werf veranderd in FRIENDSHIP Jachtbouw b.v. De Friendship 38 zal in de (na)zomer echt te water gaan. De 33 heeft een aantal (detail-) wijzigingen ondergaan, maar de FRIENDSHIP 30 (PION) is niet veranderd. Sommigen hebben moeite de Friendship 30 als zodanig aan te duiden, het is toch een Pion? Uit advertenties in de Waterkampioen blijkt dat de werf dit schip als Friendship 30 aanduidt, wie zijn wij om dit te negeren?
Vanaf deze periode werden de schepen met losse raampjes gebouwd. Ook kwam toen het golfje in de waterlijn en werd het fraaie stilistisch goed ontworpen Friendship teken in de zeilen vervangen door een simpele FS.
Vanaf 1989 werden FS 33 gebouwd met de kastjes en deurtjes met ronde hoeken. Tot midden 1990 zijn de FS 33 met een doorlopend raam geleverd. Vanaf eind 1990 werden FS 33 met dubbele ramen geleverd.
Op donderdag 19 december 1991 is Friendship Jachtbouw B.V. te Balk failliet verklaard.
1992: Peter Jongejans and Peter Brakenhoff are the new directors of the Friendshipyard
Eigenlijk heeft een bv de werf overgenomen: Wavefront Invest bv. De werf zal om tal van redenen verplaatst worden naar Lemmer. Het is er groter, beter en het ligt aan dieper water, nog afgezien van een enorme bodemvervuiling op het terrein is Wavefront-Invest verhuisd naar Lemmer.
Noot: volgens mijn weten is de werf na Balk niet verhuist naar Lemmer maar naar Bolsward in het oude gebouw van Driessen, waarna de bouw in Makkum is gestart en daar heb ik ook nog een jaar tot het 2e faillisement gewerkt, daarna ben overgestapt naar een ander bedrijf. (T.Schouw)
Dit klopt het was Driessen (ik meende dat daar spul voor vliegtuigen werd gemaakt).in dit gebouw zat nog een ijzerwerker en aan firma met campers. Ik heb 23 jaar bij Friendship gewerkt en betimmerde de FS 22 dat deed ik alleen in 1 week. (Klaas uit Balk)
Probleem was het grote assortiment dat gebouwd werd. De 25 en 27 worden niet meer gebouwd. In 1993 wordt besloten de 25 weer in productie te nemen.
Ze introduceren de slogan: Friendship, a new course. In 1993 worden plannen ontvouwen om naar Makkum te gaan. Daar wordt er nieuwbouw gerealiseerd te midden van de watersportbedrijven. Harry Amsterdam wordt in 1994 de nieuwe directeur. Het nieuwe schip, de FS 38, wordt eind mei te water gelaten. Bij de bouw is gebruik gemaakt van Twaron, een aramidevezel. Het is sterk en licht. Het schip bewijst zich in tal van wedstrijden.
In deze tijd is ook vanuit de wijziging van de mallen van de 33 de 34-voeter ontstaan. In juni 1995 was de nieuwbouw aan de Stienplaat in Makkum gereed. Een modern en aan de strengste milieueisen aangepast bedrijf, waar een capaciteit is voor ongeveer 52 schepen per jaar. Het was de bedoeling dat Waterhorst naast Friendships, ook voor andere bedrijven casco' s zou gaan bouwen. Met 30 schepen ging het de charterafdeling goed. Dit had ook een positieve invloed op de nieuwbouw, want jaarlijks werd een gedeelte van de verhuurvloot doorverkocht zodat de werf ook slappe tijden kon overbruggen door charterschepen te bouwen.
Er zijn nog wel heel wat schepen gebouwd; een deel is verkocht aan het eigen verhuurbedrijf. Toch is Waterhorst International Yachtbuilders, beter bekend als Friendship BV failliet gegaan.De financiële situatie, een te optimistische inschatting, een te geringe orderportefeuille en het niet rendabel kunnen bouwen van de kleinere typen Friendships, zouden ertoe hebben geleid, dat de directie het faillissement moest aanvragen. Lange tijd hebben de medewerkers van de werf e.e.a. uit het nieuws kunnen houden, in de hoop op een overname. Helaas is dit niet gelukt.
Op dat moment zijn er volgens de Leeuwarder Courant (1996) vier gegadigden voor de overname van het bedrijf. Hierbij zouden drie Nederlandse watersportbedrijven zijn en een combinatie van een buitenlandse en nationale onderneming. In december 1996 schrijft de courant dat het bedrijf in onderdelen zal worden verkocht.
Friendships are built again
Begin 1997 heeft Jachtwerf de Slinke Friendship overgenomen met dien verstande dat deze werf de naam en een aantal mallen heeft gekocht. De oprichter van Jachtwerf de Slinke is de heer Visserman, die samen met de heer en mevrouw Heyden de eigenaren zijn van deze werf.
Jachtwerf de Slinke in Workum is importeur en verkoper van de Elan jachten voor de Benelux en Duitsland. Naar vermeld wordt de productie weer gestart, nadat met de ontwerpers van de Friendshipjachten verbeteringen en aanpassingen zijn doorgesproken.
Uit het faillissement zijn de mallen overgenomen door De Slinke in Workum, die naar verluid nog één of twee 26/8?-ers heeft gebouwd. Tijdens een interview dat twee bestuursleden op 16 oktober 1997 hadden met de toenmalige eigenaar of directeur dhr. Heyden, een Duitser van orgine, was diezelfde nacht het eerste schip de "Friendship 28 classic" onderweg dat in Slovenië gebouwd was. Aan de dek-layout is het nodige veranderd. Alles is echter in nauwe samenwerking gegaan met de ontwerpers. Ook met de 22 en de 26 zijn ze bezig. Voor deze twee schepen waren de bestaande mallen zo slecht dat we anderen hebben moeten maken.
Hij had goede ervaringen met de fabriek aldaar die ook voor het merk Elan bouwde. Veel mensen kennen die naam ook van de ski's waarin zij naam maakten.
Eind 1998 kwam aan al deze activiteiten abrupt een einde door het overlijden van dhr. Heyden. Jachtwerf De Slinke werd verkocht aan een nieuwe eigenaar, die was niet van plan om met het Friendshipconcept iets te doen. Daarna werd het een hele tijd stil rond de Friendship.
A quiet producent
Er ontstonden wel veel geruchten waar de mallen zouden vertoeven en wie die mogelijkerwijs hadden gekocht. Na "enige tijd" bleek Van IJzendoorn jachtbouw in Elahuizen (in z'n eentje?) bezig te zijn langzaam de draad weer op te pakken. In betrekkelijke rust was hij bezig de Friendship 34 Comfort te bouwen.Van IJzendoorn heeft in ieder geval 1 Friendship 34 afgebouwd. Aan reparaties wilde hij nog niet beginnen, omdat de capaciteit daarvoor niet aanwezig was. Dat zou later wel kunnen. De mallen waren ook in zijn bezit.
2002 Friendship again in production by Marieholmwerf in Lemmer
Het bedrijf heeft de mallen en de rechten van de voormalige Friendshipzeiljachten gekocht (van 22 t/m 38 voet) en gaat van start met de Friendship 26, die volgend jaar januari als primeur zal worden gepresenteerd op Boot in Düsseldorf.
De nieuwe Friendship 26 FREE is volgens Simon Hoekstra, directeur van het in Lemmer gevestigde bedrijf, voor een breed publiek toegankelijk, aangezien de prijskwaliteit verhouding zeer interessant is. In grote lijnen blijft het model ongewijzigd. Kleurstelling, striping en raampartij worden gemoderniseerd en het interieur wordt gemoderniseerd.
De Friendship 26 wordt uitgerust met een motor en met een vaste kiel. Naast de Friendship 26 zullen ook andere modellen van de Friendship in productie worden genomen.
The brochures of the new friendships
Op Boot Düsseldorf 2004 is de nieuwste telg uit de Friendshipserie, de Friendship 22, zeer positief ontvangen. Men kan kiezen uit de 'sport' versie, met speciale bulbkiel, aangepast zeilplan en buitenboordmotor. De 'free' versie met Volvo Penta 10 pk inboard motor en uitschuifbare keuken of de 'free-extended' versie met vaste keuken.
In 2005 is een sportievere versie van de bekende Friendship 26 ontwikkeld, de Friendship 26 SPORT.
MarineCenter Marieholm heeft nog veel originele onderdelen van oude Friendships beschikbaar. Bovendien kan het bedrijf, als totaalwerf, ook reparaties, onderhoud en inbouw van motoren en apparatuur aan alle Friendships uitvoeren.
Heeft u vragen aan de werf gebruik dan dit email adres: info@marinecenter.nl
Naschrift: voor dit artikel zijn talloze bronnen gebruikt, zowel mondelinge overleveringen als krantenartikelen.
Heeft u toevoegingen? Liefst met de bron erbij, stuur de tekst s.v.p. naar de: webmaster
- Hits: 770
Our magazine: the Friendship Flitsen
Unfortunately the 'FRIENDSHIP FLITSEN', it appears 3 to 4 times a year, is written in Dutch. Sometimes there is a English article. In that case it will also be published here.
A lot of articles is written by our own members, and inescapable by the members of the board. Those articles goes about the announcement of our yearly events, or our annual members meeting, which we are required to keep under our statutes. They also publish the necessary documents about finances and other planning. And sometimes they report on our events. Although we prefer our members to do so. We think it is important to know how they experienced the events.
Most of the members like to share their holiday stories with us. We are happy with that.
Sometimes a member writes an interesting technical article, about maintenance of his ship, or improvements or installation of new accessories. See for that the page about Downloads & Links.
We would like to invite You to write something about your experience with your boat, of course in English. We will publish it in our magazine, and of course on this page. You know, your not the only English speaking member, and not the only Sailor in a Friendship in England. We like to hear from You. Of course it's your choice!
If You like this, and want's to be a member, it's not so bad idea, go to the Contact-page. It's easy.
On this moment you can download the Friendship Flitsen, see below. But we prefer to have the space filled with English articles. We'll wait and see.
It is possible to place an advertisement in our magazine. For members it is free. Others pay a little fee.
Please contact our editor if You are interested.
At the request of a number of members, more (older) Friendship Flitsen can be downloaded from the site now.
The program that created the site now also offers a more secure way to download the files. A download is now no longer available in a new browser window! You can find it in the folder where your downloads are located.
The following Friendship Flitsen are available for download, size about 2-5 Mb:
Composition and editing is provided by Jeroen Haagsman
If you would also like to contribute to the Friendship Flitsen, a travel story or an article about sailing in general or about maintenance and the like, please contact the editor or send him your contribution.
Jeroen Haagsman, Rijngaarde 19, 2411 EV BODEGRAVEN, tel. +31 6 53 40 13 81 of email naar dit adres.
- Hits: 558
Events
The International Friendship Club organizes yearly for sure the following events:
- A winter event with our necessary annual report and a presentation.
- An Easter tour
- The Ascension event
- One or two meetings with the boat, Enkhuizen or along the dike to Lelystad
- An Autumn event with maybe a 4 hour sail/race
- One or two presentations or a workshop
Events 2022
This part is not translated, so see therefore the Dutch site.
- Hits: 524
Friendships
Below you find a list of the different types of Friendships, which is by far not complete. Do you have (additional) information about a (not completely described) type, like photos or the like or information about the ship yard, please contact the webmaster of this site. He makes sure your data will be published on the site as soon as possible.
Do you like to know more about the different ship yards where the Friendships were built then click on the link: Brief history of the Friendship yard
For the types of Friendship below there are photos and some important data available:
- Friendship 21 (ook: Dever 700)
- Friendship 22
- Friendship 23
- Friendship 25
- Friendship 26
- Friendship 27
- Friendship 28
- Friendship 30 (Pion)
- Friendship 33
- Friendship 34
- Friendship 35
- Friendship 38
On this page You will find The brochures of the new friendships. Unfortunately these are no longer being built.
- Hits: 1121
Ordering the club pennant - Board - Registration - Contact
Ordering the club pennant - Attention! Only for menbers of the IFC. 
In this way You can order a new club pennant. Fill in the form below and pay the € 12 to the: Internationale Friendship Club. The amount is including postage. That works easier and faster!
Board
The International Friendship Club has a Board consisting of a president, secretary, treasurer and other board members.
The current board is composed as follows:
I F C - Board |
|||
Function |
Name |
Address |
Telephfone |
President | Jan Salverda | Frans Halsstraat 8, 74821 XN HAAKSBERGEN |
06-51992085 |
Board member and member administration | Louis Vink | Beukenlaan 43, 2451 XJ LEIMUIDEN | 06-22896644 |
Secretary | Gerard Daniels | Paltzerweg 267, 3734 CM DEN DOLDER |
06-10157427 |
Treasurer | Herman Hemerik | Pr. van Lignestraat 18, 2274 KR VOORBURG |
070-3876458 |
Board member general | Imko Vroom | Stokebrand 490, 7206 ES ZUTPHEN | 06-53229314 |
Board member and editorial Flitsen | Jeroen Haagsman | Rijngaarde 19, 2411 EV BODEGRAVEN |
06-53401381 |
Mailing address IFC: Dhr. G. Daniels, Paltzerweg 267, 3734 CM DEN DOLDER
Registration
Do You want to be a member of the IFC, please use this Registration form:
Registration form membership IFC
Contact
Website management: do You have any questions or remarks about the website? Email to the webmaster.
Do You have any questions about the menbership? Email to the administration.