TO BE TRANSLATED!
Friendship 33
Data
Length over all/ waterline | 10,00/7,90 m |
Breath | 3,30 m |
Draught fixed keel Draught wing keel Draught bilge keel |
1,30 of 1,75 m 1,10 m 1,12 tot 1,75 m |
Rigging | 7/8 |
Sail area | 48,2 m2 |
Motor | 18-27 pk |
Disdplacement | 4.300 kg |
Balast | 1.500 of 1.700 kg |
Clearance height | 15,30 m |
Berths | 6-7 |
Cabin headroom | 1,90 m |
Sail area
Mainsail | 27,2 m2 |
High aspect ratio jib | 24,1 m2 |
Genoa 1 | 30,4 m2 |
Genoa 2 | 21 m2 |
Working jib | 15,0 m2 |
Storm jib | 6,6 m2 |
Cruising chute | 52,0 m2 |
Radial cut spinaker | 65,2 m2 |
Design: E.G. van der Stadt & Partners
Characteristics
Goed en rustig zeilschip. Licht loefgierig aan de wind en onder zeil goed koersvast. Reageert neutraal en snel op het roer. Gaat vlot overstag. Goede trimmogelijkheden. Met vinkiel loopt het chip bij windkracht 3 à 4 harder en hoger dan met vleugelkiel en roer. Als de wind toeneemt worden de verschillen in hoogte en snelheid kleiner.
Meting: 38 graden aan de wind bij een snelheid van 5 knopen. Vleugels aan kiel en roer dempen de beweging in golven. Voordeel geringere diepgang: makkelijker droogvallen.
Additional information:
- hoogste punt kajuit ten opzichte van waterlijn: 1,65 m
- hoogte met mast: 15,30 m
- in produktie vanaf 1985
- 7/8 tuigage.
Onder (wedstrijd)spanning brengen van voorstag kan alleen met het aanbrengen van bakstagen. Bijv. een lijn van 4 mm dynama voldoet. Het achterstag op de standaard FS 33 laat de top door buigen en geeft dan juist wat extra ruimte op het voorstag. Doorzetten van de zijstagen biedt wat soelaas (door de naar achteren gerichte zalingen) - MBT bouwjaar en uitvoering.
Vanaf 1989 werden fs 33 gebouwd met de kastjes + deurtjes met ronde hoeken. Tot midden 1990 zijnde FS 33 met een doorlopend raam geleverd. Vanaf eind 90 werden FS 33 met dubbele ramen geleverd. Langbroek was toen al weer verdwenen. - uithouder schroefas
op de FS 33 werd soms een uithouder gebruikt met een te korte flens. hierdoor worden de krachten die op dit onderdeel komen op een kleine oppervlakte op de romp overgebracht. Uithakken, flens vergroten en weer inlamineren is de remedie.
The Kingfisher under sail. |
The color scheme doesn't happen that often, still the Sperwer is a real Friendship 33. |
Download Brochure FS 33 The original brochure from the yard in Balk
Download Brochure FS 33 a new course The original brochure from the yard in Balk
If you have more information, pictures or remarks, please send an email to the web-administration.