IFC für alle, die gerne mit einer Friendschip segeln

Sprache auswählen

Zu übersetzen!

Friendship 35

FS 35

Daten

Länge ü.a. 10,80 m
Länge waterlijn 8,62 m
Breite 3,50 m
Tiefpgang:
- Festkiel
- Kielschwert

1,60 oder1,90 m
1,20 bis 2,20 m
Wasserverdrängung 6.000 kg
Ballast anteil 2.500 kg
Mastlänge 13,45 m
Baumlänge 4,10 m
Takelage Top und 7/8
Durchfahrtshöhe 16,00 m
Stehhöhe Salon 1,90 m
Kojen 6/7

FS 35AH Entwurf: Jac. de Ridder
Gebaut seit 1980

FS 35 gemalt von A.H. Meijer ->

Segelfläche

Großsegel 27,3 m2
High-Aspect Fock 28,5 m2
Genua 1 44,4 m2
Genua 2 36,0 m2
Arbeitsfock 16,6 m2
Sturmfok 9,0 m2
Spinnaker 92,3 m2


Eigenschaften

De Friendship 35 heeft een vaste kiel, met een diepgang van 1,45 m.
Binnen deze kiel zit een scheg, die je naar beneden kunt kantelen tot een diepgang van 2,20 m.
Het zakken en hijsen van de scheg gebeurd met een liertje, die wordt bediend vanuit de kajuit of de kuip, afhankelijk van de uitvoering.
De stabiliteit van de boot is ietsje minder met een uitgedraaide scheg, immers de zijwaartse weerstand is vergroot.
Met uitgedraaide scheg houdt de boot aanmerkelijk beter hoogte.
Afhankelijk van de windsterkte vaart hij 30 tot 35 graden aan de wind.
Bij weinig wind vaart de boot nog prima bij minder dan 30 graden aan de wind.
Bij 12 knopen wind wordt 6 tot 7 knoop snelheid gehaald.
Scherp aan de wind zakt dat terug naar 5 knopen.
Bij 14 tot 16 knopen wind moet er gereefd worden, en/of de genua deels worden ingerold.
Dit komt de snelheid en de rust in de boot ten goede.
Voordeel: boot met midzwaard heeft een groter vaargebied.
Nadeel: het in en uitdraaien van de scheg vergt extra handelingen.
Het in- en uitdraaien moet je regelmatig doen, om aangroei te voorkomen.
Deze aangroei kan de werking blokkeren.

 


BENUTZERERFAHRUNGEN

De FS 35 met diepe kiel (1,90 m)

Maximale snelheid op de motor in vlak water ligt rond de 6,7 knoop. Onder zeil is zo’n 7,3 knoop. Zeilt zeer hoog aan de wind. Bij lichter weer door de overlooprail van het grootzeil meer naar het midden te trimmen en bij hardere wind meer naar lij. Het schip vaar rustiger als we bij windkracht 4 al een stukje van het grootzeil weghalen met het rolsysteem. (aan bestaande mast gemonteerd). Echt reven is pas nodig op windkracht 5. Op ruime koersen mag een stuk meer zeil worden gevoerd, maar is het schip relatief minder snel dan schepen met een vlakker achterschip zoals de FS 33 en 34. Het schip beweegt rustig, gaat snel op een oor liggen en blijft daar dan hangen. Wij gebruiken het rolsysteem ook om bij ruig water en harde wind een stukje als steunzeil bij te zetten. Dit scheelt enorm in de beweging van het schip, zelfs op voordewindse koersen is het rollen aanzienlijk te dempen. Op die manier kunnen we redelijk rustig de Ketelbrug passeren die nogal eens op lagerwal ligt en hebben wij een gestrande waterscooter naar de kant kunnen helpen bij een dikke 6. Bij een kleiner voorzeil is bij hardere wind makkelijker en sneller te varen. Overigens willen wij even toevoegen dat de indeling van de FS 35 behoorlijk kan variëren.

Maurits & Nicolien


fs35f Ervaring met de FS 35 (mk II)

Een van de meest bekende 35-ers is de Vriespunt van Harry Amsterdam. Omstreeks 1989 heeft hij hiermee succesvol geraced, o.a. de Schuttevaer en de Colin Archer. Dit schip is later weer opgevolgd door de Friendship 38, ik meen onder de naam Supertech. Deze 38 staat ergens nog in een Waterkampioen-test, begin jaren 90. Er is volgens mij daarna ook nog een Friendship ILC-30 geweest met de naam Supertech, ook van Harry Amsterdam.

Na de overname door Langbroek is de 35 nieuw leven ingeblazen en de Vriespunt was daar naar ik begrepen heb het eerste exemplaar van. De Vriespunt kon je ook zien in advertenties van De Vries Grou in bijv. de Waterkampioen. De oude Vriespunt ligt geloof ik nog steeds in Den Oever onder de naam Kobbe, er zijn vast wel mensen die dit schip kennen.

De nieuwe 35, waarvan er 7 stuks zouden zijn gebouwd, kende een aantal wijzigingen t.o.v. de eerdere exemplaren. Die wijzigingen hielden in:

- een masttoptuigage met dubbele zalingen en een babystag

- de mast is iets naar voren verplaatst

- de kuiprand is verlaagd en boven de spiegel verwijderd

- twee indelingsvarianten: toilet + hut met dubbele kooi achterin, of toilet voorin met twee dubbele hutten achterin

- de wantputtings staan verder van de kajuit af, dus breder gestaagd

- losse raampjes in de opbouw

- sandwichconstructie van dek en de romp boven de waterlijn

Er is ons verteld dat de nieuwe 35 eigenlijk is zoals de 35 oorspronkelijk is getekend door De Ridder. De 7/8 tuigage en de keuzemogelijkheid van een kiel/midzwaard versie zouden door Meijer zijn toegevoegd. Of dat werkelijk waar is weet ik niet, als je de stijl van de andere De Ridder-ontwerpen ziet zoals de Spirit 32/36, de Kalik 33/103/Q33 en de High Tension 36, zou het wel kunnen kloppen. Misschien is er iemand die het juiste verhaal weet?

De Zeezeilers van Marken hebben jarenlang gevaren met twee 35-ers uit deze serie. Deze schepen hebben een helmstok, wat een ruimere kuip geeft en een beter zeilgevoel. Je kunt ze nog vaak zien op foto's van Rob Bonte in Zeilen, zeker in de wat oudere nummers. Naderhand is men overgestapt op de Centurion 41. Oud-schippers kunnen er vast nog veel meer over vertellen.

Van deze 35 is ook een nieuwe werffolder gemaakt, in deze folder is ons schip, de Way of Life te zien met de toenmalige, eerste eigenaar.

Het afgelopen jaar heb ik al eens geschreven over mijn ervaringen met de Friendship 35 mk2. We hebben een reis gemaakt naar Noorwegen en Zweden, en ook met Denemarken hebben we redelijk wat ervaring. Als u meer wil weten over de FS 35 mk2 en onze reizen klik dan op de volgende link Ervaringen met de FS 35 mk2.

Eugene en Angelien Motzheim
FS35 Way of Life
door Eugene Motzheim

 


Wenn Sie weitere Informationen oder Fotos oder Kommentare zu dieser Seite haben, senden Sie bitte eine E-Mail an den webmaster.