Meer ervaringen met de FS 35 mk2

 


Een van de meest bekende 35-ers is de "Vriespunt" van Harry Amsterdam

Reiservaringen

We hebben een reis gemaakt naar Noorwegen en Zweden, waarbij we rechtstreeks van Kornwerderzand naar Zuid-Noorwegen zijn gezeild. Als er clubleden zijn die ook plannen in die richting hebben dan willen wij ze uiteraard graag van tips voorzien, mochten ze daar behoefte aan hebben. Men kan het beste even mailen naar eugene.motzheim@gmail.com  . Ons in een haven tegenkomen zal voorlopig niet meer lukken, omdat wij begin januari emigreren naar het botenbouwmekka Orust in Zweden. Uiteraard met de Friendship, die daar al ligt. Van daaruit kunnen we voortaan dus ook tips uit de eerste hand geven.

Way of Live

Zeilen

De Way of Life is nr. 140 en wij zijn sinds 2000 de tweede eigenaar. Ons schip heeft vanaf de oplevering rondgevaren met de dacron zeilset van de Vriespunt. In 2005 hebben wij de zeilen vernieuwd (Focus Sails, Sneek). De originele spi H4435 wordt door ons nog steeds gebruikt.

Wij hebben de (rol) high aspect vervangen door een vlakke (rol)genua 2 van laminaatdoek. De 35 is natuurlijk toch een wat ouder ontwerp en hij heeft ruimwinds flink wat zeil nodig voor de mast. De genua 2 is wat dat betreft op alle koersen een verbetering, aan de wind is hij goed vlak te trimmen. Met erg veel wind varen we een stormfok op een wegneembaar kotterstag. In het grootzeil (doorgelat) hebben we drie reven en een cunningham-hole. De Selden-mast heeft wegneembare bakstagen.

Wij zijn erg enthousiast over de zeileigenschappen op zee. Ons schip heeft de 1.90 kiel, maar die haalt in de praktijk ruim 2 m en echt niet minder. Op binnenwater een onmogelijk ding, op IJsselmeer en zee natuurlijk geen enkel probleem. Dat het heel hoog loopt zal duidelijk zijn!

Ons favoriete vakantiegebied is Scandinavie, we zij nu drie keer naar Denemarken geweest. De vorige eigenaar ging altijd naar Zuid-Engeland en de Kanaaleilanden.

In 2005 zijn we begin mei op en neer naar de Limfjord geweest, wat ons op de heenreis op drie nachten zeilen kwam te staan. (Kornwerd-Thyboron) Toen hebben we ons schip pas echt leren waarderen. De omstandigheden liepen uiteen van waterig zonnetje met wind 2 tot mist, 4 m deining en NW-7. Naar het schip hadden we geen omkijken! Mits goed getrimd, loopt het op de stuurautomaat moeiteloos door. En ook zonder automaat, 100 zm boven Terschelling ging onze automaat kapot, wel, de rem op het stuurwiel, even trimmen en we zijn niet meer aan het roer geweest.

Ik heb zelf een radar geplaatst (kleine Furuno) op een rvs paal op het achterschip. De display zit gewoon in de navigatiehoek, daar kun je op je gemak kijken. We hebben hem al een aantal keren hard nodig gehad, o.a. op de Elbe en dan werkt het perfect. Een buitengewoon nuttige aanschaf als je op zee vaart!

Volgend jaar staat Noorwegen op ons programma.

Op de motor stuurt het schip als een scheermes. Vooruit, achteruit, desnoods in achtjes, het maakt niet uit. Wij hebben overigens een saildrive met een vaste tweeblads schroef. Die vaste schroef scheelt erg veel met manoeuvreren, want zo licht is het schip nou ook weer niet.

Doordat we uitsluitend met gezinsbemanning varen (man, vrouw, 2 zoons 10 en 12) en het liefst in een keer naar onze bestemming zeilen, zitten we dus regelmatig enkele nachten op zee. Dat stelt andere eisen aan een schip, eisen waaraan zeker de gemodificeerde 35 (vast niet toevallig) voldoet:

2 zeekooien naast de kiel, ook voor lange mensen bruikbaar, bruikbare ruime navigatiehoek waar je echt even kunt bijkomen (bij ons dwarsscheeps), toilet achterin (snel bereikbaar, minder last van stampen) en een relatief smalle kuip waarin je je kunt schrapzetten. Ook in de achterhut kun je uitstekend slapen onder het zeilen. De kombuis is zeevast, dwarsscheeps, L-vormig met een hoekje aan het uiteinde.

Constructie/onderhoud

De nieuwe 35 is stijf geconstrueerd. Je hoort binnen eigenlijk niks in zeegang. Zelfs als je eens van een golf dondert, voelt het schip wonderlijk massief aan.

Bij ons is nog maar weinig tot niets gesneuveld (ons schip is van ’90). Wel heb ik zelf nieuwe teakhouten kuipbanken gemaakt, de oude waren op de kopse kanten onbeschermd en dus volkomen ingewaterd. Eigenlijk een onnozele constructie op zo’n duur schip!

Er is wel eens een drup water bij het kombuisraampje, vermoedelijk lekt het langs de (versleten) pootjes van de teakhouten handrelingen.

Ons roerlager van nylon (zwelt in water, lag nog op de plank?) hebben we laten vervangen door een pom-lager met minder zwelling.

Onbegrijpelijk vind ik de kleine brandstoftank, die is maar 40 liter, daar kom je niet ver mee. Deze winter komt er een grotere in, want er is plaats genoeg in de bakskist.

De Volvo 2003 rookt als een schoorsteen, maar loopt altijd en verbruikt nauwelijks olie. Hij heeft al meerdere keren zo’n 35 uur non-stop gedraaid, in stevige deining. Wel zorgen voor schone filters!

Overigens hadden wij wel veel problemen met een soms wel/soms niet ladende dynamo, dit blijkt slijtage in de control box (zit in bedieningspaneel van de motor) te zijn. Het motoralarm werkt dan ook niet meer naar behoren en dat kan veel schade opleveren! Kan zo worden vervangen (wel een paar honderd euro) maar je zoekt je anders rot naar de storingsoorzaak. Het schijnt een bekend euvel van de 2003 te zijn.

Verder is het een kwestie van poetsen en antifoulen. De kleurbanden kun je zonodig goed zelf bijwerken met 1-component Supergloss van Sikkens. Gewoon in de buitenlucht, prima glans- en krasvastheid. Als antifouling heb ik Foul Away van Epifanes, is kopervrij, zelfslijpend en voldoet prima op zoet (ligplaats Stavoren Buiten) en tijdelijk (een week of 6) zout water.

Wij vragen ons wel eens af wat een geschikte 40-voets opvolger zou kunnen zijn met dezelfde lijnen en eigenschappen. Tot dusver komen wij altijd uit bij de Spirit 41/425 of een Scandinavier; Jonmeri, Sweden, jaren-80 Swan. Met andere woorden: de 35 gaat nog jaren mee!

Nadelen

Nu de kinderen groter worden, missen wij wel eens een extra hondenkooi, bijv. achter het toilet. De kuip kan wel ruimer, het stuurwiel maakt het wat krap, jammer in de haven, prima op zee. De overloop zit dwars door de kuip, recht onder de punt van de giek. Geweldig voor de trim, maar wel een benenbreker. We hebben een 35 gezien waar de overloop iets naar achteren, tegen de stuurkolom was geplaatst, een goede oplossing. Ook is er niet echt gerekend op een ankerlier.

Qua kajuit zijn er natuurlijk 35-voeters die veel ruimer en luxer zijn. Maar zeker niet zeewaardiger. Ruimwinds is het geen glijder, zoals moderne schepen, door zijn ronde en wat schrale achterschip. Koersvast is het schip wel. Aan de wind zeilt het natuurlijk als de brandweer.

Het grotere werk hebben wij op de volgende adressen laten doen en we hebben daar goede ervaringen mee:

Niek Goes/Focus Sailing Sneek: zeilen, sprayhood, huiken, zelf een zeiler!

Tuigerij Masten en Zo, Sneek, zeer pragmatisch, heeft de Vriespunt bemand in de CA-race

Marina Stavoren, Volvo-onderhoud en vervangen roerlager

 

Eugene Motzheim
Way of Life

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.