TRINTELHAVEN  6/7 OKT  wordt  BUYSHAVEN 6/7 OKT

Zoals het de meesten niet zal zijn ontgaan zijn er langs de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad (dus ook bij de Trintelhaven) werkzaamheden gaande waardoor een afspraak om elkaar te ontmoeten in de Trintelhaven (barbecue bij kampvuur) dit jaar niet voor herhaling vatbaar is. Of dat in de toekomst nog wel weer mogelijk zal zijn, is afwachten. Nu is er voor gekozen om met elkaar af te spreken in de Buyshaven.

Hier kunnen we gebruik maken van het paviljoen en dus binnen zitten met wat slechter weer, barbecuen op de daar aanwezige barbecue en uiteraard een gezellig glaasje wijn drinken. Het is dan misschien minder  “puur natuur” maar in ieder geval meer  comfortabel en relaxed. Niemand hoeft zich van te voren aan te melden of iets anders te regelen dan dat je zelf wilt klaar maken of mee wilt nemen. Betekent dan ook dat er niets voor je is geregeld (vrijheid/blijheid) anders dan dat we gebruik kunnen/mogen maken van het paviljoen en bijbehorende faciliteiten.  Lekker toch! Dus mocht je nog niet toe zijn aan het willen stoppen met zeilen tegen die tijd, weet dan dat je welkom bent. Ook al ben je wel al gestopt met zeilen, maar wil je nog graag een avond met andere IFC leden onder elkaar zijn dan is de Buyshaven ook prima te bereiken met de trein of auto.

Laten we er een mooie dag/avond van maken die zaterdag 6 oktober in de Buyshaven, Proost. Wie weet gaat dit zo goed bevallen dat dit wel voor herhaling vatbaar is.

Mochten er nog vragen zijn dan kun je hiervoor contact opnemen met Imko Vroom via de mail (vroom499@planet.nl) of telefonisch (0653229314).

IJmuiden –Lowestoft- IJmuiden 2018

 Dit jaar gaan we het weer eens proberen om als vereniging op en neer Lowestoft te varen. Aangezien het weer hierbij heel bepalend is hebben we besloten hiervoor 2 opeenvolgende  weekenden te kiezen. De keuze wordt gezamenlijk gemaakt. Met het weer heb je 50% kans dat het niet door gaat wat betekent dat als het de eerste van de 2 weekenden niet kan doorgaan, er nog een tweede aansluitend weekend is om het alsnog te proberen. Dan is er weer 50% kans dat het niet door gaat, maar door het van twee weekenden af te laten hangen is er zo’n 75% kans dat het wel doorgaat. Dit is natuurlijk allemaal iets voor de wiskundigen en Henk de Jong, natuurlijk gaat het door. Daarbij is er gekozen voor de periode met de langste dag wat voor sommigen ook weer drempel verlagend werkt plus dat er in die periode van het jaar al weer aangename temperaturen te verwachten zijn. Al met al wordt het dan heel verleidelijk om het dan eens te proberen voor degene die het nog nooit hebben gedaan en voor anderen om het nog eens te doen.

In het geval van de keuze om het eerste weekend te vertrekken is het de bedoeling is om in de avond, nacht of vroege ochtend van 14 op 15 juni (donderdag op vrijdag) te vertrekken vanuit IJmuiden vervolgens ergens op de 15de aan te komen en daar dan de 16de (zaterdag) in Lowestoft door te brengen om vervolgens in de avond, nacht of vroege ochtend van 16 op 17 juni (zaterdag op zondag) terug te varen en dus om in de loop van zondag weer in Nederland terug te komen. De vroege ochtend (tussen 03:00 en 04:00) heeft de voorkeur om daarmee zo optimaal mogelijk van het daglicht te kunnen profiteren. Wanneer te vertrekken zal uiteindelijk afhangen van het weer en worden afgestemd met de deelnemers aan deze tocht. Hiervoor wordt er in de week voorafgaand aan het weekend een app groep aanmaken waarbinnen we met elkaar over dit onderwerp kunnen communiceren.

Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en evenals het uiteindelijk besluit om wel of niet uit te varen. Er zijn naar de vereniging toe geen kosten aan verbonden, ieder voor zich. Wel is er het advies om je paspoort of ID kaart bij je te hebben evenals een Engels vlaggetje. Degene die van deze groepsovertocht gebruik wil maken om zo naar Engeland te varen en vervolgens daar langer te blijven zijn natuurlijk van harte welkom.

Graag uiterlijk 1 week van te voren aanmelden (voor 7 juni) via de website of direct. Voor het aanmelden en vragen kun je contact opnemen met Imko Vroom via de mail: vroom499@planet.nl of tel: 0653229314

 [Form INSCHRIJFLOWESTOFT2018 not found!]

Programma Hemelvaartstocht 2017
Van donderdag 25 mei tot zondag 28 mei 2017


Volgens traditie maken wij met Hemelvaart onze tocht over de Wadden. In den beginne was deze tocht bedoeld, om min of meer onder toezicht, ervaring op te doen met het varen op getijdenwater. Deze functie heeft de tocht nog steeds. Hiernaast is, door het groeien van de zeilervaringen van velen, de Waddentocht een oergezellige meerdaagse zeilonderneming. Wij maken de tocht in groepsverband, en huldigen het principe van samen uit, samen thuis.


Tijdens het palaver maken wij de gewenste afspraken. Hoewel elke schipper verantwoordelijk is voor de eigen veiligheid, houden wij elkaar wel in de gaten. Tevens blijft er tijdens de tocht de mogelijkheid om met elkaar te communiceren.

Op Hemelvaartsdag verzamelen wij in de gemeentelijke haven van Makkum. Daar liggen wij tegen de dorpskern aan, vlak achter de werf waar onze volgende boot wordt gebouwd.
Rond 17.00 uur houden wij daar onze Steigerborrel.
Om 20.00 uur starten wij ons palaver in Hotel De Prins.
Hier bespreken wij de te varen routes van de komende dagen.

Op vrijdag 26 mei het traject Makkum – Terschelling en op zaterdag 27 mei het traject Terschelling – Den Oever.
Voel je alweer de emotie, die past:
- bij het zien aan de einder van de Brandaris,
- bij het al maar helderder worden van het Groene Strand,
- bij de laatste tegenstroomse mijl in het Schuitengat,
- bij het binnenvaren van de haven op West.

Tijdens het palaver krijgt elke schipper een tochtbeschrijving op papier. Wanneer de weerberichten zodanig zijn, dat Terschelling lastig wordt, bespreken wij tijdens het palaver de alternatieve bestemmingen.
De HT-Sloepenrace wordt ook op de vrijdag gehouden. Wij gaan onze vaartijden aanpassen aan hun starttijden. Tijdens het palaver horen jullie hier meer over.

Op Terschelling houden wij weer, in de vooravond, onze facultatieve wandeltocht.
Op de zaterdag willen wij op tijd bij het Inschot zijn, zodat de boten met een diepgang van 1.90 ook door de Slenk kunnen.
In Den Oever zien wij alle boten weer in de Marina, in de binnenhaven.
Wij sluiten daar, op de zaterdagavond, het zeilweekend af met een etentje in De Dikke Bries.
Met het restaurant hebben wij een drie gangen menu afgesproken.
Om gelijktijdig te kunnen eten is het nodig dat het restaurant vooraf ieders keuze van het hoofdgerecht weet.
Bij de aanmelding kun je tevens jou hoofdgerechtkeuze opgeven.
Je kunt kiezen tussen: Zalmmoot uit de oven, Gebakken varkenshaas, Biefstuk van de grill
De zondag zal een ieder, op de eigen tijd en wijze weer naar elders vertrekken.
Van het inschrijfgeld wordt betaald: de catering bij De Prins en het diner in Den Oever.
Achter dit stukje tekst vind je het digitale inschrijfformulier.
Een verzoek: schrijf snel in, dan weten wij waar we aan toe zijn.

De havengelden wordt door de schipper zelf afgerekend.
Verzoek: Wij zouden het meer dan prettig vinden, dat de aanmelding en het geld op 17 mei 2017 bij ons binnen is.
Het Bestuur

 U kunt niet meer inschrijven.

Uitnodiging  winterevenement  2017 (het inschrijfformulier vindt u onderaan!)

Datum:                      Zondag 5 maart.

Locatie:                      Restaurant Pieterman, Zaal ‘t Fokkie, Pieterman 8, 1131 PW Volendam

Parkeren:                   Op parkeerplaats Lang Parkeren op het Marinapark

We keren hier vaak terug omdat we goede ervaringen hebben. Makkelijk en gratis parkeren (volg Lang parkeren!).

Bij de jachthaven en de Dijk, fijn om even de benen te strekken.

Hiernaast hebben wij ook nog onze leden Ton en Ria van Soest kunnen vastleggen. In hun lange watersportcarrière hebben zij ook de Middellandse Zee aangedaan. Van deze reis hebben zij een mooie presentatie gemaakt. Een presentatie over de zeiltocht, maar ook over de culturele bezienswaardigheden, die zij op hun tocht hebben waargenomen.

Voorafgaand aan de lezing houden wij onze jaarvergadering. De formele punten zullen wij  nalopen en het programma van 2017 zal worden gepresenteerd. Het gesprek met de leden hierover vinden wij van wezenlijk belang. Dus laat u horen. Meestal duurt de vergadering een uur.

De agenda van de Algemene Ledenvergadering staat in de Flitsen maar hier kunt u hem downloaden en printen.

De dag besluiten wij met ons traditionele en oergezellige buffet volgens de formule "All you can Eat".  De laatste keren als zeer geslaagd ervaren door de deelnemers.

Nog niet genoemd, maar wezenlijk voor de dag is het elkaar weer ontmoeten; het weer kennis nemen van ieders bootjes-leed en bootjes-plezier, het weer uitwisselen van de nog te realiseren vaarplannen, het kennis nemen van de gevonden oplossingen bij de gerezen bootjes mankementen.

Zondag, 5 maart, een dag om je snel voor aan te melden, om te noteren en om naar uit te kijken!

Programma winterevenement IFC te Volendam.

12.00 uur:           Ontvangst met koffie/thee en 2 broodjes (1 luxe en 1 broodje kroket).

13.00 uur:           Aanvang jaarvergadering.

14.00 uur:           Gelegenheid de benen te strekken/ bij te praten.

15.00 uur:           Aanvang lezing . Met tussentijds een pauze waarin een bittergarnituur langs komt.

17.00 uur:           Einde lezing en tijd om benen te stekken, verhalen uit te wisselen.

18.00 uur:           Aanvang buffet. Warm en koud buffet, gevolgd door een dessert.

Keuzemogelijkheid:  1. Met ons, het hele programma mee te maken.
                                  2. Aanwezig te zijn tot en met de lezing.

De kosten voor het hele programma bedragen € 40 per persoon, kinderen tot 12 jaar € 29.

De kosten voor degenen die na de lezing weggaan: € 13 per persoon.

Hiervoor krijgt u:  - bij aankomst 2 keer koffie/thee en 2 broodjes

                          - een lezing

                          - een borrelgarnituur; 2 stuks

                          - een buffet met dessert.

De drankjes welke genuttigd worden  dient een ieder zelf af te rekenen.

Bij aanvang krijgt elke deelnemer een kaartje waarop de consumpties worden genoteerd.

Inschrijven uiterlijk 15 februari, de kosten moeten uiterlijk 28 februari binnen zijn. Het bedrag kunt u overmaken naar:

NL10 INGB 0003 5603 22 t.n.v. Internationale Friendship Club.

Opgeven kan per mail of door het opsturen van het inschrijfformulier achterin de Flitsen, of via de site (zie hieronder).

Tot ziens in Volendam!

Het bestuur

 

Inschrijfformulier Winterevenement 2017

[Form INSCHRIJFWINTER2017 not found!]

Voor dit evenement is informatie verstrekt via een nieuwsbrief. Deze informatie is hieronder vermeldt.

Gelijk daar achter is een digitaal inschrijfformulier opgenomen. Wel zo makkelijk.

 

NIEUWSBRIEF Najaarsbijeenkomst IFC op 9/10 september 2016 in Hindeloopen

Op dit evenement kunnen we met elkaar kennismaken, elkaar weerzien en ons vakantieverhaal uitwisselen, of de ander die vraag voorleggen die we al een tijdje willen stellen maar toch vergeten zijn; dit alles op het knusse terras in de haven van Hindeloopen, en natuurlijk daarna een dineetje in onze eigen ruimte, zou ik bijna zeggen. Voor de vele liefhebbers is er ook een tocht of wedstrijd, die maar 4 uur duurt en zaterdags om 12.00 uur wordt gevaren.

Zaterdag om een uur of vijf is het terras van Sailor’s Inn voor ons beschikbaar. Het is overdekt en dus hopen we op zon en schaduw. Onder het genot van een drankje ontmoeten we elkaar en kunnen we even terugkijken op onze vakanties. Technische vragen zijn niet verboden en als u nieuw bent is het een goede gelegeheid om met elkaar kennis te nmaken. We zullen u niet teleurstellen.

Voor de liefhebbers (oude en nieuwe!) wordt er zaterdag een tocht of wedstrijd gevaren, kies hoe u het wilt noemen, waar in 4 uur tijd zoveel mogelijk mijlen wordt gevaren in een zelf gekozen route voor de Friese kust, maar wel binnen de beperkingen van de boeien die meedoen. We starten daarmee om 12.00 uur. Na de tocht sluiten we aan bij de rest op het terras.

Het diner is een variatie op een bekend thema: deels buffet en deels wordt het uitgeserveerd (geen tennisterm) en ook dit vindt plaats bij Sailor’s Inn op het terrein van de jachthaven, makkelijk toch. Voor de leden die met de auto komen is er een groot parkeerterrein. Het adres is: Oosterstrand 4, 8713 JS  Hindeloopen (tel.: 0514-524545). Maar het is vaak nog erg mooi weer in september, dan kunt u natuurlijk met uw schip komen, ook al doet u niet met de wedstrijd mee.

Vanaf 17.00 uur wordt u verwacht op het terras van het restaurant waar we een glaasje zullen drinken (voor eigen rekening) en om 19.00 uur gaan we aan tafel voor een goed verzorgd diner/buffet. In kwaliteit zijn we daar nog nooit teleurgesteld. Ergens tussen de gangen door zal een klein moment worden ingeruimd om de prijzen van de tocht/wedstrijd uit te reiken.

Om 19.00 uur beginnen we met een voorgerechtbuffet: Rundercarpaccio met Parmezaanse kaas, etc. , Gerookte zalm , kappertjes, rode ui en bieslook met mierikswortel-crème fraiche, Rode bietensalade met geitenkaas, etc.
Aardappelsalade met spekjes, Groene gemengde salade en Stokbrood met kruidenboter.

Tussengerecht: Mosterdsoep met spekjes
Hoofdgerecht, keuze uit: Varkenshaas met champignonroomsaus of Vis van de dag met een huisgemaakte saus
Nagerecht:  Desserts du chef, weer in de vorm van een buffet.

Heeft u er zin in gekregen? Vul dan het bijgevoegde inschrijfformulier, via de website kan dit ook!

De Wedstrijd

Naast het diner is er op zaterdag 10 september ook een wedstrijd/tocht voor de liefhebbers. De wedstrijd wordt zoals gebruikelijk op handicap (SW-cijfers) gevaren, iedereen heeft gelijke kansen. Daarbij is het de bedoeling dat elk schip in vier uur zoveel mogelijk mijlen zeilt. Het is geen wedstrijd/tocht om gestresst de haven weer te bereiken. Er wordt ontspannen gezeild.

Meedoen is belangrijker dan winnen, en u bent na de tocht weer een belangrijke, leuke ervaring rijker.

Voor de wedstrijd verzamelen we al op vrijdag 9 september in Jachthaven Hindeloopen.

Om 19.30 uur worden de deelnemers in het restaurant Sailor’s Inn verwacht voor de tocht/wedstrijd-bespreking (uitleg) en de uitreiking van informatie o.a. de mogelijk te varen rakken. Tevens een goed moment om al dan niet uw tactiek door te nemen. Vragen daarover stellen mag ook.

We hebben per persoon op twee keer koffie of thee met koek gerekend.

Zaterdag 10 september varen wij de wedstrijd. We starten zoals gebruikelijk om precies 12.00 uur

De eindtijd is zo gepland dat de zeilers gemakkelijk kunnen aansluiten bij de andere leden die vermoedelijk al op het terras van het restaurant zitten te genieten. Tijdens het diner worden de wedstrijd/tocht resultaten bekend gemaakt en ook wat prijzen uitgereikt. We kennen geen vaste winnaars!

Wilt u ook meedoen aan de wedstrijd/tocht? Geef het aan op het inschrijfformulier. We vragen iets meer gegevens van uw schip, maar dat is nodig voor de berekening van uw handicap en de havenmeester. Bij aankomst: zeg de havenmeester dat u van de IFC (Friendshipclub) bent. Hij probeert ons zo veel mogelijk bij elkaar te leggen en hijs de clubvlag in het bakboordswant!

Havengelden en drankjes zijn voor eigen rekening. Zelf afrekenen dus a.u.b.

S.V.P  STUUR UW INSCHRIJFFORMULIER OP VOOR 29 AUGUSTUS!

 U kunt niet meer inschrijven.

 

 

 

Meer ervaringen met de FS 35 mk2

 


Een van de meest bekende 35-ers is de "Vriespunt" van Harry Amsterdam

Reiservaringen

We hebben een reis gemaakt naar Noorwegen en Zweden, waarbij we rechtstreeks van Kornwerderzand naar Zuid-Noorwegen zijn gezeild. Als er clubleden zijn die ook plannen in die richting hebben dan willen wij ze uiteraard graag van tips voorzien, mochten ze daar behoefte aan hebben. Men kan het beste even mailen naar eugene.motzheim@gmail.com  . Ons in een haven tegenkomen zal voorlopig niet meer lukken, omdat wij begin januari emigreren naar het botenbouwmekka Orust in Zweden. Uiteraard met de Friendship, die daar al ligt. Van daaruit kunnen we voortaan dus ook tips uit de eerste hand geven.

Way of Live

Zeilen

De Way of Life is nr. 140 en wij zijn sinds 2000 de tweede eigenaar. Ons schip heeft vanaf de oplevering rondgevaren met de dacron zeilset van de Vriespunt. In 2005 hebben wij de zeilen vernieuwd (Focus Sails, Sneek). De originele spi H4435 wordt door ons nog steeds gebruikt.

Wij hebben de (rol) high aspect vervangen door een vlakke (rol)genua 2 van laminaatdoek. De 35 is natuurlijk toch een wat ouder ontwerp en hij heeft ruimwinds flink wat zeil nodig voor de mast. De genua 2 is wat dat betreft op alle koersen een verbetering, aan de wind is hij goed vlak te trimmen. Met erg veel wind varen we een stormfok op een wegneembaar kotterstag. In het grootzeil (doorgelat) hebben we drie reven en een cunningham-hole. De Selden-mast heeft wegneembare bakstagen.

Wij zijn erg enthousiast over de zeileigenschappen op zee. Ons schip heeft de 1.90 kiel, maar die haalt in de praktijk ruim 2 m en echt niet minder. Op binnenwater een onmogelijk ding, op IJsselmeer en zee natuurlijk geen enkel probleem. Dat het heel hoog loopt zal duidelijk zijn!

Ons favoriete vakantiegebied is Scandinavie, we zij nu drie keer naar Denemarken geweest. De vorige eigenaar ging altijd naar Zuid-Engeland en de Kanaaleilanden.

In 2005 zijn we begin mei op en neer naar de Limfjord geweest, wat ons op de heenreis op drie nachten zeilen kwam te staan. (Kornwerd-Thyboron) Toen hebben we ons schip pas echt leren waarderen. De omstandigheden liepen uiteen van waterig zonnetje met wind 2 tot mist, 4 m deining en NW-7. Naar het schip hadden we geen omkijken! Mits goed getrimd, loopt het op de stuurautomaat moeiteloos door. En ook zonder automaat, 100 zm boven Terschelling ging onze automaat kapot, wel, de rem op het stuurwiel, even trimmen en we zijn niet meer aan het roer geweest.

Ik heb zelf een radar geplaatst (kleine Furuno) op een rvs paal op het achterschip. De display zit gewoon in de navigatiehoek, daar kun je op je gemak kijken. We hebben hem al een aantal keren hard nodig gehad, o.a. op de Elbe en dan werkt het perfect. Een buitengewoon nuttige aanschaf als je op zee vaart!

Volgend jaar staat Noorwegen op ons programma.

Op de motor stuurt het schip als een scheermes. Vooruit, achteruit, desnoods in achtjes, het maakt niet uit. Wij hebben overigens een saildrive met een vaste tweeblads schroef. Die vaste schroef scheelt erg veel met manoeuvreren, want zo licht is het schip nou ook weer niet.

Doordat we uitsluitend met gezinsbemanning varen (man, vrouw, 2 zoons 10 en 12) en het liefst in een keer naar onze bestemming zeilen, zitten we dus regelmatig enkele nachten op zee. Dat stelt andere eisen aan een schip, eisen waaraan zeker de gemodificeerde 35 (vast niet toevallig) voldoet:

2 zeekooien naast de kiel, ook voor lange mensen bruikbaar, bruikbare ruime navigatiehoek waar je echt even kunt bijkomen (bij ons dwarsscheeps), toilet achterin (snel bereikbaar, minder last van stampen) en een relatief smalle kuip waarin je je kunt schrapzetten. Ook in de achterhut kun je uitstekend slapen onder het zeilen. De kombuis is zeevast, dwarsscheeps, L-vormig met een hoekje aan het uiteinde.

Constructie/onderhoud

De nieuwe 35 is stijf geconstrueerd. Je hoort binnen eigenlijk niks in zeegang. Zelfs als je eens van een golf dondert, voelt het schip wonderlijk massief aan.

Bij ons is nog maar weinig tot niets gesneuveld (ons schip is van ’90). Wel heb ik zelf nieuwe teakhouten kuipbanken gemaakt, de oude waren op de kopse kanten onbeschermd en dus volkomen ingewaterd. Eigenlijk een onnozele constructie op zo’n duur schip!

Er is wel eens een drup water bij het kombuisraampje, vermoedelijk lekt het langs de (versleten) pootjes van de teakhouten handrelingen.

Ons roerlager van nylon (zwelt in water, lag nog op de plank?) hebben we laten vervangen door een pom-lager met minder zwelling.

Onbegrijpelijk vind ik de kleine brandstoftank, die is maar 40 liter, daar kom je niet ver mee. Deze winter komt er een grotere in, want er is plaats genoeg in de bakskist.

De Volvo 2003 rookt als een schoorsteen, maar loopt altijd en verbruikt nauwelijks olie. Hij heeft al meerdere keren zo’n 35 uur non-stop gedraaid, in stevige deining. Wel zorgen voor schone filters!

Overigens hadden wij wel veel problemen met een soms wel/soms niet ladende dynamo, dit blijkt slijtage in de control box (zit in bedieningspaneel van de motor) te zijn. Het motoralarm werkt dan ook niet meer naar behoren en dat kan veel schade opleveren! Kan zo worden vervangen (wel een paar honderd euro) maar je zoekt je anders rot naar de storingsoorzaak. Het schijnt een bekend euvel van de 2003 te zijn.

Verder is het een kwestie van poetsen en antifoulen. De kleurbanden kun je zonodig goed zelf bijwerken met 1-component Supergloss van Sikkens. Gewoon in de buitenlucht, prima glans- en krasvastheid. Als antifouling heb ik Foul Away van Epifanes, is kopervrij, zelfslijpend en voldoet prima op zoet (ligplaats Stavoren Buiten) en tijdelijk (een week of 6) zout water.

Wij vragen ons wel eens af wat een geschikte 40-voets opvolger zou kunnen zijn met dezelfde lijnen en eigenschappen. Tot dusver komen wij altijd uit bij de Spirit 41/425 of een Scandinavier; Jonmeri, Sweden, jaren-80 Swan. Met andere woorden: de 35 gaat nog jaren mee!

Nadelen

Nu de kinderen groter worden, missen wij wel eens een extra hondenkooi, bijv. achter het toilet. De kuip kan wel ruimer, het stuurwiel maakt het wat krap, jammer in de haven, prima op zee. De overloop zit dwars door de kuip, recht onder de punt van de giek. Geweldig voor de trim, maar wel een benenbreker. We hebben een 35 gezien waar de overloop iets naar achteren, tegen de stuurkolom was geplaatst, een goede oplossing. Ook is er niet echt gerekend op een ankerlier.

Qua kajuit zijn er natuurlijk 35-voeters die veel ruimer en luxer zijn. Maar zeker niet zeewaardiger. Ruimwinds is het geen glijder, zoals moderne schepen, door zijn ronde en wat schrale achterschip. Koersvast is het schip wel. Aan de wind zeilt het natuurlijk als de brandweer.

Het grotere werk hebben wij op de volgende adressen laten doen en we hebben daar goede ervaringen mee:

Niek Goes/Focus Sailing Sneek: zeilen, sprayhood, huiken, zelf een zeiler!

Tuigerij Masten en Zo, Sneek, zeer pragmatisch, heeft de Vriespunt bemand in de CA-race

Marina Stavoren, Volvo-onderhoud en vervangen roerlager

 

Eugene Motzheim
Way of Life

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Stuurwielinstallatie

Hallo friendshippers,stuurwiel

Wij hebben in 1979 een nieuwe FS 28 aangeschaft en daar enige jaren later een Whitlock-stuurinstallatie met stuurwiel op laten zetten. De Whitlockinstallatie is uitgerust met stangenbesturing, waardoor een direct helmstokgevoel op het stuurwiel ontstaat. De eerder geïnstalleerde hydraulische stuurinstallatie beviel niet en die moet ik u zonder meer afraden. Altijd voor een mechanisch systeem kiezen en dan bij voorkeur met stangenoverbrenging. Dit is een starre verbinding, waardoor de krachten op het roerblad direct voelbaar zijn in het wiel. De Whithlockinstallatie is z.g. proportioneel uitgevoerd, waardoor bij verdere roeruitslag een grotere wieldraaiing nodig is, waardoor de uit te oefenen kracht op het stuurwiel vrijwel gelijk blijft. Dat werkt uitstekend. Wij hebben jaren met veel plezier met de FS 28, voorzien van deze stuurinstallatie, gevaren en ik kan het u van harte aanbevelen. Let u wel op de wieldiameter. Niet te groot, zodat de banken ter weerszijden nog kunnen worden opgetild.

Voor een handige doe het zelver is de installatie eventueel zelf wel aan te brengen. Houdt u wel rekening met een flinke investering en zorg, dat de roerkoning in tact blijft, zodat u de bestaande helmstok zo nodig als noodhelmstok kunt blijven gebruiken. Wij hadden deze destijds zelf ingekort en laten zitten, zodat deze in nood alleen maar omlaag geklapt hoefde te worden. Kijkt u maar goed op bijgaande rechter foto dan ziet u achter de vlag verscholen de oude helmstok nog staan.

Het is een vrij customised product, d.w.z. dat e.e.a. in z'n volledige combinatie natuurlijk moet worden aangepast aan het specifieke schip waarop het gemonteerd zal worden.

Let daarbij met name op de opengewerkte tekening bovenaan de pagina hieronder.

Van belang is, dat de roerkoning een spiebaan heeft om de roerlever op te kunnen bevestigen met een passende spie. Is dat niet het geval, zal deze uitgefreesd moeten worden, waarvoor het roer moet worden verwijderd. Dat wordt dan wel een klusje. Kun je echter een FS-28 bemachtigen, waarin in de roerkoning al zo'n spiebaan zit ben je uiteraard in het voordeel.

L. Otto

 

cobra

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Maststrijk installatie voor de Friendship 28

"KRUL WEET VAN WANTEN"

Dit is letterlijk en figuurlijk bedoeld. De heer Krul heeft voor zijn Friendship 28 een paar accessoires gemaakt, die uitertst doordacht en daardoor zeer praktisch zijn. Bovendien zijn ze zeer fraai van uitvoering.
De heer Krul maakt veel attributen voor schepen in roestvrijstaal, aluminium of ijzer. Voor zijn Friendship 28 heeft hij onder andere een zeer fraai en nuttig strijkwant gemaakt. Met dit strijkwant is het mogelijk met de spiboom onder het varen zelfs op redelijk ruw water de mast te strijken. Het topwant blijft daarbij strak.

Voor geïnteresseerden is hij bereid deze constructie te maken in de uitvoering zoals in de tekening hier onder.

De constructie bestaat uit 25 mm geslepen buis r.v.s. compleet met puttings. Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande gaten in het dek. De prijs bedraagt ongeveer Hfl.850,-- excl. b.t.w.

U moet alleen zelf zorgen voor het inkorten van het topwant.

strijkwant


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Aanpassingen van onze FS28

 

Extra vluchtluik in kajuitdak


Extra raam voor de hondekooi

 

Twee extra ramen in de kuipwand


 

Twee extra ramen in de voorpunt die open kunnen met vliegen horren.

Op de foto kun je nog net zien dat er een extra septer is geplaatst met tussen ruimte van 50 cm met een onderbroken reling met snelsluiting, zodat de bemanning niet over de reling hoef te stappen bij afmeren. (stuk veiliger)

 

 

Extra schuifluikje voor de ramen in de punt gemaakt van raam lamellen.

 

Ruimte in de keukenkastjes vergroot zodat er gemakkelijker grotere dingen in geplaatst kunnen worden.

 

Foto van een flessenkast onder het keukenblok voor zo'n 7 grote flessen.

 

Spiegel deurtjes boven toilet voor een meer ruimtelijk effect.

 

Extra grote electra controlepanel gemaakt van aluminium plaat voor een beter overzicht.

 

Hopelijk heeft een andere FS 28 eigenaar hier leuke tips aan om het schip ruimtelijker maken.
Met vriendelijke groeten,

Fam J.C.Jeronimus

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 38


Friendship 38

Gegevens

LOA/LWL 12,10/11,80 m
breedte 3,56 m
diepgang vaste kiel 1,60/1,98
zeiloppervlak 63,6 m2
ballast 2.500/2.650 kg
slaapplaatsen 6/8
stahoogte 1,90 m

Zeiloppervlak

grootzeil 30,2 m2
high aspect fok 33,4 m2
genua 1 52,8 m2
genua 2 45,3 m2
werkfok 22,7 m2
stormfok 10,9 m2
spinaker radiaal 116,8 m2


Ontwerp: Jac. de Ridder
In productie vanaf 1991
Prijs 1 sept. 1992 fl. 327.000

 

Friendship 38 in wedstrijd

 

Download Brochure FS 38 Twee folders van de werf in Balk

Download Internationale brochure FS 38 Ned., Engels en Duitse folder van de werf in Balk

 



Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 35

FS 35

Gegevens

Lengte o.a. 10,80 m
Lengte waterlijn 8,62 m
Breedte 3,50 m
Diepgang:
- vaste kiel
- kielmidzwaard

1,60 of 1,90 m
1,20 tot 2,20 m
Waterverplaatsing 6.000 kg
Ballast 2.500 kg
Lengte mast 13,45 m
Lengte giek 4,10 m
Tuigage top en 7/8
Doorvaarhoogte 16,00 m
Stahoogte kajuit 1,90 m
Slaapplaatsen 6/7

FS 35AH Ontwerp: Jac. de Ridder
Gebouwd sinds 1980

De FS 35 geschilderd door A.Meijer->

Zeiloppervlak

Grootzeil 27,3 m2
High aspect fok 28,5 m2
Genua 1 44,4 m2
Genua 2 36,0 m2
Werkfok 16,6 m2
Stormfok 9,0 m2
Spinaker 92,3 m2

Kenmerken

De Friendship 35 heeft een vaste kiel, met een diepgang van 1,45 m.
Binnen deze kiel zit een scheg, die je naar beneden kunt kantelen tot een diepgang van 2,20 m.
Het zakken en hijsen van de scheg gebeurd met een liertje, die wordt bediend vanuit de kajuit of de kuip, afhankelijk van de uitvoering.
De stabiliteit van de boot is ietsje minder met een uitgedraaide scheg, immers de zijwaartse weerstand is vergroot.
Met uitgedraaide scheg houdt de boot aanmerkelijk beter hoogte.
Afhankelijk van de windsterkte vaart hij 30 tot 35 graden aan de wind.
Bij weinig wind vaart de boot nog prima bij minder dan 30 graden aan de wind.
Bij 12 knopen wind wordt 6 tot 7 knoop snelheid gehaald.
Scherp aan de wind zakt dat terug naar 5 knopen.
Bij 14 tot 16 knopen wind moet er gereefd worden, en/of de genua deels worden ingerold.
Dit komt de snelheid en de rust in de boot ten goede.
Voordeel: boot met midzwaard heeft een groter vaargebied.
Nadeel: het in en uitdraaien van de scheg vergt extra handelingen.
Het in- en uitdraaien moet je regelmatig doen, om aangroei te voorkomen.
Deze aangroei kan de werking blokkeren.

 


GEBRUIKERSERVARINGEN

De FS 35 met diepe kiel (1,90 m)

Maximale snelheid op de motor in vlak water ligt rond de 6,7 knoop. Onder zeil is zo’n 7,3 knoop. Zeilt zeer hoog aan de wind. Bij lichter weer door de overlooprail van het grootzeil meer naar het midden te trimmen en bij hardere wind meer naar lij. Het schip vaar rustiger als we bij windkracht 4 al een stukje van het grootzeil weghalen met het rolsysteem. (aan bestaande mast gemonteerd). Echt reven is pas nodig op windkracht 5. Op ruime koersen mag een stuk meer zeil worden gevoerd, maar is het schip relatief minder snel dan schepen met een vlakker achterschip zoals de FS 33 en 34. Het schip beweegt rustig, gaat snel op een oor liggen en blijft daar dan hangen. Wij gebruiken het rolsysteem ook om bij ruig water en harde wind een stukje als steunzeil bij te zetten. Dit scheelt enorm in de beweging van het schip, zelfs op voordewindse koersen is het rollen aanzienlijk te dempen. Op die manier kunnen we redelijk rustig de Ketelbrug passeren die nogal eens op lagerwal ligt en hebben wij een gestrande waterscooter naar de kant kunnen helpen bij een dikke 6. Bij een kleiner voorzeil is bij hardere wind makkelijker en sneller te varen. Overigens willen wij even toevoegen dat de indeling van de FS 35 behoorlijk kan variëren.

Maurits & Nicolien


fs35f Ervaring met de FS 35 (mk II)

Een van de meest bekende 35-ers is de Vriespunt van Harry Amsterdam. Omstreeks 1989 heeft hij hiermee succesvol geraced, o.a. de Schuttevaer en de Colin Archer. Dit schip is later weer opgevolgd door de Friendship 38, ik meen onder de naam Supertech. Deze 38 staat ergens nog in een Waterkampioen-test, begin jaren 90. Er is volgens mij daarna ook nog een Friendship ILC-30 geweest met de naam Supertech, ook van Harry Amsterdam.

Na de overname door Langbroek is de 35 nieuw leven ingeblazen en de Vriespunt was daar naar ik begrepen heb het eerste exemplaar van. De Vriespunt kon je ook zien in advertenties van De Vries Grou in bijv. de Waterkampioen. De oude Vriespunt ligt geloof ik nog steeds in Den Oever onder de naam Kobbe, er zijn vast wel mensen die dit schip kennen.

De nieuwe 35, waarvan er 7 stuks zouden zijn gebouwd, kende een aantal wijzigingen t.o.v. de eerdere exemplaren. Die wijzigingen hielden in:

- een masttoptuigage met dubbele zalingen en een babystag

- de mast is iets naar voren verplaatst

- de kuiprand is verlaagd en boven de spiegel verwijderd

- twee indelingsvarianten: toilet + hut met dubbele kooi achterin, of toilet voorin met twee dubbele hutten achterin

- de wantputtings staan verder van de kajuit af, dus breder gestaagd

- losse raampjes in de opbouw

- sandwichconstructie van dek en de romp boven de waterlijn

Er is ons verteld dat de nieuwe 35 eigenlijk is zoals de 35 oorspronkelijk is getekend door De Ridder. De 7/8 tuigage en de keuzemogelijkheid van een kiel/midzwaard versie zouden door Meijer zijn toegevoegd. Of dat werkelijk waar is weet ik niet, als je de stijl van de andere De Ridder-ontwerpen ziet zoals de Spirit 32/36, de Kalik 33/103/Q33 en de High Tension 36, zou het wel kunnen kloppen. Misschien is er iemand die het juiste verhaal weet?

De Zeezeilers van Marken hebben jarenlang gevaren met twee 35-ers uit deze serie. Deze schepen hebben een helmstok, wat een ruimere kuip geeft en een beter zeilgevoel. Je kunt ze nog vaak zien op foto's van Rob Bonte in Zeilen, zeker in de wat oudere nummers. Naderhand is men overgestapt op de Centurion 41. Oud-schippers kunnen er vast nog veel meer over vertellen.

Van deze 35 is ook een nieuwe werffolder gemaakt, in deze folder is ons schip, de Way of Life te zien met de toenmalige, eerste eigenaar.

Het afgelopen jaar heb ik al eens geschreven over mijn ervaringen met de Friendship 35 mk2. We hebben een reis gemaakt naar Noorwegen en Zweden, en ook met Denemarken hebben we redelijk wat ervaring. Als u meer wil weten over de FS 35 mk2 en onze reizen klik dan op de volgende link Ervaringen met de FS 35 mk2.

Eugene en Angelien Motzheim
FS35 Way of Life
door Eugene Motzheim

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 34

Friendship 34

Gegevens

Lengte o.a. 10,40 m
Lengte waterlijn 8,20 m
Breedte 3,30 m
Diepgang 1,30 of 1,75 m
Waterverplaatsing 4.300 kg
Ballast 1.900 of 1.750 kg
Doorvaarthoogte:
top getuigd
7/8e getuigd
 
14 m
15,60 m
Stahoogte 1,85 m
Slaapplaatsen 6

 

Zeiloppervlak

Type Toptuigage 7/8e tuigage
Grootzeil 25,6 m2 30,8 m2
Genua 1 (2) 34,7 m2 31,4 (26,1) m2
Fok 23,2 m2 m2
Stormfok 7,8 m2 6,5 m2
Spinnaker tri m2 68,9 m2
Halfwinder m2 55,1 m2
I maat 12,5 m 11,4 m
J maat 3,70 m 3,55 m
P maat 11,0 m 12,0 m
E maat 4,0 m 4,5 m

Ontwerp: van de Stadt Design
Bouwers:
Waterhorst International Yachtbilders, Makkum
van IJzendoorn, Elahuizen (1 in 2001)
Produktie vanaf 1996
Aantal: 8, waarvan 1 7/8e tuigage


Kenmerken

Goed en rustig zeilschip. Licht loefgierig aan de wind en onder zeil goed koersvast. Reageert neutraal en snel op het roer. Gaat vlot overstag. Goede trimmogelijkheden.
Met vinkiel loopt het schip bij windkracht 3 à 4 harder en hoger dan met vleugelkiel en roer.
Meting 38 graden aan de wind bij een snelheid van 6,5 knopen. Het schip met 7/8e tuigage loopt iets hoger aan de wind 27 tot 30 graden door de toegepaste bakstagen.
Met een 29 pk motor loopt het schip 7,2 knopen, een motor van 19 pk haalt nog altijd 7 knopen. De theoretische maximale snelheid is 6,95 knopen.

 

fs34d fs34-samsam

Download de Folder van de FS 34 Een originele folder van de werf in Makkum

Download de Plattegrond van de FS 34 Een originele tekening van Van der Stadt

Download de Zeilplan van de FS 34 Een originele tekening van Van der Stadt

Download de Folder van de FS 34 free Een originele folder van de werf in Lemmer


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 33

Gegevens
fs33

LOA/LWL 10,00/7,90 m
breedte 3,30 m
diepgang vast
vleugelkiel
kielmidzwaard
1,30 of 1,75 m
1,10 m
1,12 tot 1,75 m
tuigage 7/8
zeiloppervlak 48,2 m2
motor 18-27 pk
waterverplaatsing 4.300 kg
ballast 1.500 of 1.700 kg
doorvaarthoogte 15,30 m
slaapplaatsen 6-7
stahoogte 1,90 m

Zeiloppervlak

grootzeil 27,2 m2
high aspect fok 24,1 m2
genua 1 30,4 m2
genua 2 21 m2
werkfok 15,0 m2
stormfok 6,6 m2
halfwinder 52,0 m2
spinaker radiaal 65,2 m2

Ontwerp: E.G. van der Stadt & Partners

Kenmerken

Goed en rustig zeilschip. Licht loefgierig aan de wind en onder zeil goed koersvast. Reageert neutraal en snel op het roer. Gaat vlot overstag. Goede trimmogelijkheden. Met vinkiel loopt het chip bij windkracht 3 à 4 harder en hoger dan met vleugelkiel en roer. Als de wind toeneemt worden de verschillen in hoogte en snelheid kleiner.
Meting: 38 graden aan de wind bij een snelheid van 5 knopen. Vleugels aan kiel en roer dempen de beweging in golven. Voordeel geringere diepgang: makkelijker droogvallen.


Aanvullende informatie:
- hoogste punt kajuit ten opzichte van waterlijn: 1,65 m
- hoogte met mast: 15,30 m
- in produktie vanaf 1985

  • 7/8 tuigage.
    Onder (wedstrijd)spanning brengen van voorstag kan alleen met het aanbrengen van bakstagen. Bijv. een lijn van 4 mm dynama voldoet. Het achterstag op de standaard FS 33 laat de top door buigen en geeft dan juist wat extra ruimte op het voorstag. Doorzetten van de zijstagen biedt wat soelaas (door de naar achteren gerichte zalingen)
  • MBT bouwjaar en uitvoering.
    Vanaf  1989 werden fs 33 gebouwd met de kastjes + deurtjes met ronde hoeken. Tot midden 1990 zijnde FS 33 met een doorlopend raam geleverd. Vanaf eind 90 werden FS 33 met dubbele ramen geleverd. Langbroek was toen al weer verdwenen.
  • uithouder schroefas
    op de FS 33 werd soms een uithouder gebruikt met een te korte flens. hierdoor worden de krachten die op dit onderdeel komen op een kleine oppervlakte op de romp overgebracht. Uithakken, flens vergroten en weer inlamineren is de remedi.

 


 

De Kingfisher onder zeil.

sperwer

De kleurstelling komt niet zo vaak voor, toch is de Sperwer een Friendship 33.

 

Download Brochure FS 33 De originele folder uit 1988 van de werf in Balk

Download Brochure FS 33 a new course De originele folder uit 1994 van de werf in Balk


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 30 (Pion)

 

Informatie technische gegevens PION

   

Ontwerper

v/d Stadt Jachtontwerpers

Datum ontwerp

April 1974

Naam ontwerrp

PION

Bouwers

Van de Stadt
Lewin
Frans Maas
Friendship
Van der Rest Nautic
Modus Marine BV/Lelystad

   
   

AFMETINGEN

 

Lengte o.a.

9,06 m

Breedte

2,93 m

Diepgang

1,66 m

Lengte waterlijn

7,10 m

Stahoogte kajuit

1,92 m

Hoogste punt

13 m

Waterverplaatsing

3.800 kg

Ballast aandeel

1.525 kg

   

Zeiloppervlak

 

Grootzeil

19,00 m²

Fok

16,50 m²

Genua I

28,9 m²

Genua II

24,70 m²

High Aspect

18,50

Stormfok

6,40 m²

Spinaker

62 m²

   

P-Maat

10,5 m

J-Maat

3,7 m

E-Maat

3,1 m

I-Jib Maat

10,35 m

I-Spin Maat

10,35 m

SPL

3,7 m

SMW

6,66 m

LPG

5,55 m

   

HANDICAPS

 

SW Handicap

100

GPH

738,2

   
   

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 28

FS28 nr. 399 Gegevens

Lengte o.a. 8,70 m
Lengtewaterlijn 7,10 m
Breedte 2,85 m
Diepgang vast 1,20 of 1,60 m
Waterverplaatsing 3.500 kg
Balast aandeel 1.500 kg
Lengte mast 10,00 m.
Lengte giek 3,20 m.
Tuigage top
Doorvaarthoogte 12,50 m.
Stahoogte kajuit 1,85 m
Slaapplaatsen 6

Zeiloppervlak

Grootzeil 14,5 m2
Genua I 27,5 m2
Genua II 19,3 m2
Werkfok 9,9 m2
Stormfok 3 m2
Spinnaker 59 m2

Ontwerp: Dick Koopmans
In productie sinds: 1975

Kenmerken

Zeilt snel en hoog aan de wind op IJsselmeer bij 4 à 5 Beaufort. Snelheid loopt op tot 6 knopen.
Ook op voordewindse koersen zeilt het schip snel.
Kan iets loefgierig zijn. Dat is op te heffen door eerder het grootzeil te reven als de wind toeneemt.
Bij langdurige loefgierigheid is het raadzaam de mast wat naar voren te trimmen of zelfs iets naar voren te plaatsen als daar mogelijkheden toe zijn.
Het schip beweegt zich niet onprettig in golven. Het hoge vrijboord voorkomt vrijwel buiswater aan boord.
Het roer reageert direct. Stabiliteit en aanvangsstabiliteit zijn goed.
(Uit de Waterkampioen 197? - blz. 1631 )

 


fs28 a new course
Het nieuwere type 28 herkent u aan de 3 raampjes in de kajuit in plaats van een doorlopend raam in de gekleurde band.

 

Schilderij Ton van Soest Ton van Soest schilderde zijn vroegere FS 28.


Indeling oude Friendship 28 Hierboven ziet u de indeling van het eerste type Friendship 28. Het toilet zit tussen de voorpunt en de kajuit. In de hondekooi is 1 slaapplaats.

 


 

Download Brochure FS 28 model 900 De originele folder van de werf in Balk

Download Brochure FS 28 Mark III De originele folder van de werf in Makkum

Download Brochure FS 28 Classic De originele folder van de werf in Workum

 

Open een pagina over een Strijkwant

Open een pagina over een Stuurwiel

Open een pagina over mogelijke FS 28 Aanpassingen

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 27


Friendship 27

Gegevens

lengte/waterlijn 8,10 /7,20 m
breedte 2.50 m
diepgang vaste kiel 1,10 of 1,40 m
diepgang kielmidzwaard 0,72 tot 1,45 m
diepgang segmentkiel 0,45 / 0,65 m
zeiloppervlak x m2
waterverplaatsing 1.450 kg
slaapplaatsen 5
hoogte boven wl. 11 m

ontwerp: Jac. de Ridder
gebaseerd op de FS 25

 

Wie vaart er in dit schip? Graag zouden we meer willen weten. Een email naar de webmaster maakt ons gelukkig.
Graag een e-mail naarwebmaster.

 

Download Brochure FS 27 De originele folder van de werf in Balk.


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 26


Friendship 26

Gegevens

Lengte o.a. 8,10 m
Lengte waterlijn 6,16 m
Breedte 2,70 m
Diepgang:
vast
kielmidzwaard
 
1,10 of 1,48 m
0,80 tot 1,60 m
Waterverplaatsing 1.755 kg
Ballast 715 kg
Tuigage 7/8
Doorvaarthoogte 10,90 m
Stahoogte kajuit 1,77 m
Slaapplaatsen 5/6

Ontwerp: Jac de Ridder
In productie sinds: 1977

Zeiloppervlak

Grootzeil 12,4 m2
High aspect fok 12,5 m2
Genua I 19,6 m2
Genua II 18,5 m2
Fok 8,3 m2
Stormfok 3,7 m2
Spinnaker 39 m2

 


  FS 26 eerste FS 26 free  

De oude naast de nieuwe!


Download Brochure FS 26 De originele folder van de werf in Balk uit 1988

Download Afbouw instructie FS 26 Met veel weetjes over de FS 26 (hoe zit hij in elkaar?)

Download Brochure FS 26 Free De folder van de werf uit Lemmer

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 25

 

Gegevens

Lengte o.a. 7,50 / 7,90 m
Lengte waterlijn 6,40 m
Breedte 2,50 m
Diepgang vaste kiel 1,00 / 1,35 m
Diepgang kielmdzwaard 0,72 tot 1,45 m
Diepgang hefkiel 0,20 tot 1,45 m
Gewicht 1.100 / 1.300 kg
Ballast:
vaste kiel
kielmidzwaard
hefkiel

320 kg
450 kg
225 of 290 kg
Slaapplaatsen 4
Stahoogte hefdak 1,90 m
Tuigage 7/8
Doorvaarthoogte 11 m
Mastlengte 9,81 m
Friendship 25

Ontwerp: Koos de Ridder

Zeiloppervlak

Grootzeil 15,9 m2
High aspect fok 10,2 m2
Fok 10,3 m2
Spinnaker 31,6 m2
P-maat 8,85 m
J-maat 2,55 m
E-maat 3,00 m
I-Jib-maat 7,65 m

Prijzen af werf

1985 ƒ 33.200
1991 ƒ 52.115

 


FS25-Veerman FS25-284

 


Friendship 25ts tekening

Download Brochure FS 25ts De originele folder van de werf in Balk

Download Testrapport FS 25ts Een test uit 1984

Download Tweedehands test FS 25ts Een test voor tweedehands schepen uit 2004

Download Test Watersport FS 25ts Een watersporttest datum onbekend

Download Tekening FS 25ts Een originele tekening van de indeling

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Friendship 23

Gegevens
Lengte o.a. 6,80 m
Lengte waterlijn 6,27 m
Breedte 2,15 m
Diepgang 1,00 m
Waterverplaatsing 1.150 kg
Ballast 400 kg
Tuigage top
Doorvaarthoogte 9,25 m
Stahoogte kajuit 1,30 m
Slaapplaatsen 5 of 6

Zeiloppervlak

Grootzeil 10 m2
Fok 11,6 m2
Genua I 18 m2

Ontwerp: A.H. Meijer
Gebouwd sinds 1970

Prijzen af werf
1973 ƒ 13.500
1976 ƒ 15.500
1977 ƒ 17.300
1978 ƒ 17.800
1979 ƒ 18.745
Friendship 23

Kenmerken

Klein familieschip dat vanaf 1974 is gebouwd; er zijn er meer dan 800 van verkocht. Het schip is stevig gebouwd en goed afgewerkt.
De binnenruimte is goed benut (5 slaapplaatsen). Is vanwege de vrij platte onderkant snel op voordewindse koersen.
Vaart op ruime koersen goed, maar is op aandewindse koersen wat loefgierig en wordt wat meer opzijgezet.
Het schip is geschikt voor ruimer water.


Opknappen van een Friendship 23

Ons lid Jan Donker is bezig zijn oude 'Dame' op te knappen.
Zijn klusavonturen zijn te volgen op zijn website: Klik hier


Open 23

Geachte webmaster Friendshipclub,

Als eigenaar van een FS 23 kwam ik op jullie site terecht.

Wat mij direct opviel was dat bij de FS 23 uitsluitend een foto en beschrijving als kajuitzeiljachtje wordt gegeven.

Wat blijkbaar niet veel mensen weten is dat met dezelfde romp ook een (beperkte) serie open boten is gebouwd.

Van deze open zeilboot met een extreem goede stabiliteit, enorm ruime kuip en super zeileigenschappen hebben wij als gezin vele jaren genoten.

Het is ons tijdens deze zeiltochten meerder malen gevraagd, wat is dat toch voor een boot, heel bijzonder, vooral als je ze voorbij zeilde.  

Hoewel het Friese meren gebied onze thuisbasis was, is zelfs een rondje IJsselmeer met twee kinderen met deze boot goed mogelijk.

Na jaren zeilplezier hebben wij ons zeilgebied verplaatst, wij doen dit met een ander type boot.

Maar gezien het unieke karakter van deze open zeilboten leek het mij voor de volledigheid van uw site toch leuk dit te melden

Vriendelijke groet,

Roelof de Jong.

 


kliever
De Kliever tweemaal.
 
kliever2

Folder en testrapport:

Download Folder FS 23 De originele folder van de werf in Balk

Download Testrapport FS 23

Artikelen over het roer: op de downloads pagina staat een artikel over het roer van de Friendship 23, hoe het roer los te krijgen en hoe een nieuwe roer te maken of te laten maken, incl. een tekening.


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Gegevens

TYPE 700
Lengte o.a. 7,00 m
Lengte waterlijn 6,10 m
Breedte 2,50 m
Diepgang, vast

met kielmidzwaard

0,70 / 1,10 / 1,35 m

0,72 tot 1,45 m

Waterverplaatsing 1.300 kg
Ballast 490 kg
Mastlengte 8,30 m
Gieklengte 2,55 m
Tuigage 7/8e
Doorvaarthoogte 9,55 m
Stahoogte 1,54 m
Slaapplaatsen 4

 

Zeiloppervlak

Grootzeil 11 m2
High aspect fok 9,2 m2
Genua I 14,2 m2
Genua II 12,0 m2
Stormfok 2,6 m2
Spinnaker 29,7 m2

Ontwerp: Jac. de Ridder
Gebouwd sinds 1978

Friendship 22 free Friendship 22

 Websites van FS 22 bezitters: Met veel downloadbare informatie, ook motoren.

Websites van FS 22 bezitters: Kempchen in Duitsland

Website en forum in Zwitserland! Romeo Schorno in Zwitserland


 Specifieke downloads FS 22:

 Download Brochure FS 22 De originele folder uit 1990 type 700 van de werf in Balk met prijslijst.

 Download Brochure FS 22/22s De originele folder uit 1992

 Download Maststrijkinstallatie Informatie over het strijken van de mast.

 


Heeft u meer informatie of foto's of opmerkingen over deze pagina, stuur dan een email naar de webmaster.

Een groep voor elk type Friendship

 

Beste Friendship zeilers,

Een aantal jaren geleden is het idee ontstaan om meer uitwisseling te krijgen van kennis over het schip dat je vaart.
Een forum was er nog niet, en veel leden hadden wel email. Dus moest het er maar van komen. Het doel is simpel:
we wilden groepjes oprichten die onderling informatie uitwisselt over het eigen type schip.
Door met elkaar de ervaringen te delen helpen we elkaar. Dat betekent dat binnen de groep vragen gesteld kunnen worden en elkaar oplossingen aanreiken. Ook wordt verwacht dat men oplossingen aanreikt van problemen waar men tegen aangelopen is.

Het betekent dat we elkaars emailadres kennen, dat communiceert ook makkelijker.
Als - interessant - bijproduct kan er dan soms een aardig artikeltje worden geschreven voor de Flitsen verlucht met wat foto's.
Andere Friendshipgroepen kunnen dan kijken of iets dergelijks ook voor hun type navolging verdient.

Met deze gedachte zijn we aan de gang gegaan.

Technische coördinatoren

Omdat het teveel is voor één persoon om alle typen van enige coördinatie te voorzien, wordt het nu tijd om de deelnemers te splitsen en voor die groepen een coördinator te benoemen.

De volgende coördinatoren zijn benoemd:

FS 22: Paul Weijers
FS 23: vacature
FS 26: Wigle van der Meer
FS 28: Ricardo Smook
FS 33: Hugo de Groot
FS 35: Gerard Daniels

Wat doet een coördinator zoal?

Hij zorgt voor een bijgewerkte emailadreslijst van de deelnemers.
Leidt het onderlinge berichtenverkeer als een soort moderator.
Verspreidt vragen van buiten de groep naar de groep toe en regelt beantwoording. Wanneer een onderwerp is afgerond sluit hij het en maakt eventueel een verhaal voor de Flitsen of besteedt dat uit.
Vraagt om foto's waar gewenst, een beeld zegt vaak veel meer.

Nog binnen het jaar ontstond er behoefte om gebruik te maken van een forum. Dat werkt zoveel makkelijker en sneller. Niet iedereen is echter bekend met een 'forum' en koudwatervrees werd verondersteld. Een leuke bijkomstigheid was dat veel niet-leden de weg naar ons forum wisten te vinden. Een aantal zijn ook lid geworden van de IFC.

Ons forum heeft inmiddels een derde leven: de eerste werd aangetast door spambots en was niet meer te benaderen, het tweede werd gestart op gratis webruimte, wat ook niet alles is. Door eigen webruimte te huren kregen we een eigen domeinnaam en een nieuw forum met de nieuwste software. Bijna alle coördinatoren zijn ook moderator geworden. De Technische groepen zorgen voor de onderlinge contacten en de moderatoren voor de band met het forum.

Wilt u de vacature invullen of meer informatie daarover? Email de webmaster.

Voor reacties graag een e-mail naar: webmaster

 

strip

Ik heb bij Technirub in Zeewolde www.technirub.nl nieuwe afdekstrips laten maken. Daarvoor moesten ze eerst een mal maken. Ik heb nu mooie witte afdekstrips. Ze zijn van wit rubber en kunnen op den duur wel iets geel verkleuren. Ze zijn desgewenst ook in een andere kleur (grijs is geloof ik ook toegepast) te bestellen.

Het artikelnummer is 109999683 en ik denk dat de prijs zo'n 4 euro per meter gaat bedragen. Ze kunnen een bestelling opsturen, maar dan moet er wel vooruit betaald worden. Monteren kan met Bison polymax kit of een plakstrip (echter die hebben zij alleen in rollen van 33 m) Eerst ontvetten met thinner. Ook voor rubbers van Nemo dakluiken kun je hier terecht, daar gaat 10 mm x 10 mm schuimrubber in. (ongeveer 1 euro p/m)

Voor raamrubbers aan de buitenkant zie: www.nauticshop.nl artikelnummer: 1000011

Nicolien Janssen

Hex Code Kleur
#FFFFFF  
#C1CAD2  
#d0d1d2  
#FAFAFA  
#F0F0F0  
#E6E6E6  
#DCDCDC  
#D2D2D2  
#C8C8C8  
#BEBEBE  
#B4B4B4  
#AAAAAA  
#A0A0A0  
#969696  
#8C8C8C  
#828282  
#787878  
#6E6E6E  
#646464  
#5A5A5A  
#505050  
#464646  
#3C3C3C  
#323232  
#282828  
#1E1E1E  
#141414  
#0A0A0A  
#000000  
#0000ff  
#0000d0  
#0000CC  
#000099  
#000066  
#000033  
#000011  
 
Hex Code Kleur
#66FFFF  
#66FFCC  
#66FF99  
#66FF66  
#66FF33  
#66FF00  
#66CCFF  
#66CCCC  
#66CC99  
#66CC66  
#66CC33  
#66CC00  
#6699FF  
#6699CC  
#669999  
#669966  
#669933  
#669900  
#6666FF  
#6666CC  
#666699  
#666666  
#666633  
#666600  
#6633FF  
#6633CC  
#663399  
#663366  
#663333  
#663300  
#6600FF  
#6600CC  
#660099  
#660066  
#660033  
#660000  
 
Hex Code Kleur Beschrijving
#323D4F   bodycolor
#ECECEC   wrapnav bg
#A9B8C2   wrapnav border
#F0F0F0   logodesc bg
#0000AA   logodesc txt
#F9CC79   forumrules bg
#BB9860   forumrules border
#444   copyright
#FFA34F   th color
#006699   th bg
#c7d0d7   cat bg
#dce1e5   row2 bg
#c0c8d0   row3 bg
#d1d7dc   spacer + hr bg
#006597   a:link
#005784   a:visited
#d46400   a:hover
#069   a:forumlink
#5493b4   topictitle.visited
#ffa34f   th a:visited
#333333   form input color
#fafafa   form input bg
#dee3e7   helpline
#006600   codecontent color
#black    
#braun    
#blue    
#green    
#yellow    
#orange    
#red    
#pink    
#aa0000   adminrood
#222299   test blauw
#F9CCaa   test
#CC0000    
 
Hex Code Kleur
#33FFFF  
#33FFCC  
#33FF99  
#33FF66  
#33FF33  
#33FF00  
#33CCFF  
#33CCCC  
#33CC99  
#33CC66  
#33CC33  
#33CC00  
#3399FF  
#3399CC  
#339999  
#339966  
#339933  
#339900  
#3366FF  
#3366CC  
#336699  
#336666  
#336633  
#336600  
#3333FF  
#3333CC  
#333399  
#333366  
#333333  
#333300  
#3300FF  
#3300CC  
#330099  
#330066  
#330033  
#330000  
 

Hier kunt u brochures van de nieuwe friendships downloaden:

 

 

Zie ook www.friendshipyachts.nl

NB.  de werf is sinds maart 2017 failliet, maar onderdelen zijn nog te krijgen. De site verwijst u door.