Vervanging onderste lager roerkoning

Moderator: Equilibrium

Gebruikersavatar
Aquilo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 5:47 pm
Contacteer:

Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Aquilo »

Mijn boot ligt momenteel te water, ik ben van plan in april/mei een weekje op de kant te gaan voor de gebruikelijke werkzaamheden en wil dan tevens de roerlagers vervangen.
Kan iemand mij vertellen hoe het onderste lager in de hennekoker onder deks eruit ziet? is dit alleen een waterbestendige kunststof (Delrin of Ertalon) bus die door de moer aan de bovenzijde van de hennekoker op z'n plaats wordt gehouden of zit onder deze moer ook nog een pakkingbus, afdichtingsring of "O"ring om onder bepaalde omstandigheden inwateren of lekkage te voorkomen. In het bovenste lagerhuis (op de kuipvloer) zal wel een kraagbus zitten omdat het roer (d.m.v de op de roerkoning gemonteerde rvs ring) hierop hangt. ;)

m.vr.gr. Piet
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Equilibrium »

Ik heb vorig jaar mijn roerlager laten vervangen, daarbij is het roer volledig gedemonteerd. De roerkoning is versmald in de hennegatkoker om ruimte te bieden aan een vetkoord. De moer op de hennegatskoker dient om het vertkoord samen te drukken. Voor zover mij bekend zit onder geen lager. Alleen bovendeks zit een kunstof lager. Dat bovenste lager loopt na verloop van tijd uit waardoor er speling ontstaat op de roerkoning. Deze speling zorgt er meestal ook voor dat er water lekt uit de hennegatskoker. Het roer kan eenvoudig worden gedemonteerd. Merk eerst de positie van de bus waar de borgpen doorheen zit op de as zodat deze weer op dezelfde wijze weer gemonteerd kan worden (het gat van de splitpen zit niet niet altijd centrisch geboord door de as). Merk daarna de positie van de plaat waarin het kunstof lager zit op de grondplaat. Ondersteun het roerblad en verwijder de borgpen uit de bus en draai de moer op de hennegatkoker los. Het roer kan nu worden doorgestoken, het makkelijkst gaat dit als de boot in de takels hangt. Als de boot op de kant staat moet je een gat onder het roer graven om het roer volledig te kunnen verwijderen. Om het bovenste lager te vervangen moet de as op die plek met een micrometer worden opgemeten en dan kan een nieuw lager worden gedraaid. Montage in omgekeerde volgorde waarbij als laatste het vetkoord wordt ingebracht. Als alleen het bovenste lager moet worden vernieuwd hoeft volgens mij het roer niet volledig verwijderd te worden maar kan je het roer een stukje laten zakken om de as op te meten.
Gerard Daniels
TC FS35
Gebruikersavatar
Aquilo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 5:47 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Aquilo »

Hallo Gerard,

Bedankt voor je reactie, kan me nu een beetje voorbereiden, ik laat na uitvoering nog wel weten hoe het gegaan is.

m.vr.gr.
Piet Ridderikhof
Gebruikersavatar
Aquilo
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 13 feb 2012 5:47 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Aquilo »

Hoi Gerard,

Afgelopen week heb ik m'n boot een paar dagen op de kant gehad voor onderhoud en tevens de roerlagers gecontroleerd. Omdat ik niet onder de kraan kon blijven staan maar op een bok op de betonvloer op het werfterrein werd geplaatst, kon ik m'n roer slechts ca. 30 cm laten zakken. Hierdoor werd de roerkoning ter plaatse van boven- en onderlager zichtbaar voor inspectie/meten en kon ik het bovenlager (kraagbus) nauwkeurig opmeten, de moer, stopbus en oude koordpakking verwijderen van de as en de speling op het onderste lager met voelermaatjes bepalen.
Het bovenlager had max. 0,5 mm speling. De stopbus en het onderlager ca. 1 - 1,2 mm speling. Ik vond dit 'te weinig' ;) om tot vervanging over te gaan. Ik heb alles weer gemonteerd met tussen het onderste lager en de stopbus ca. 1 mtr nieuwe vetkoord pakking (vierkant 8 mm).
De vetkoordpakking goed aangedrukt met stopbus en moer. Zie het bijgaande schetsje (constructie wijkt toch iets af van jou omschrijving)
Inmiddels vaar ik al weer en voel bij het op de motor varen het roer niet meer "klapperen" door het schroefwater.

grtn, Piet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bart van Eijk
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 apr 2014 10:44 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Bart van Eijk »

Dag allen,
Ik kan bovenstaande mooie schets in grote lijnen bevestigen omdat ik van onze FS35 1987 deze winter ook de lagers heb vervangen. Let bij de voorbereiding erop dat mogelijk de achterste stag los moet omdat de boot nogal hoog in de botenlift moet hangen om het gehele roer te kunnen laten zakken. Onderstaande foto's geven de verschillende lagers weer. Onze versie is een helmstok versie waardoor deze geheel boven (vlak onder de helmstok) nog een extra lager kent. Verder gaf met name de onderste witte nylon bus te veel speling waardoor het roer soms in de golven wat bewoog. Ik denk overigens dat deze onderste bus (naast vetkoord op zijn plaats houden) ook de functie van lager heeft. Ik heb alle lagers vervangen door Delrin op maat te laten draaien. Het kostte me een mooie dag en verder slechts ca 50 euro. Inmiddels weer gevaren zonder enige speling. Let er wel op dat je voor installatie alle bussen eerst uitprobeert of ze makkelijk over de roeras zijn te schuiven, zoniet even beperkt met middelgrof schuurpapier met de hand de binnenzijde wat opschuren, en daarna monteren.

foto 2: lager met ring op kuipvloer
foto 3: binnenzijde rvs bus, met nog zichtbaar waar vetkoord heeft gezeten, en daaronder de nylon bus
foto 4: de 2 bussen om vetkoord op zijn plaats te houden

groet Bart
MOMO
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bart van Eijk
Berichten: 4
Lid geworden op: di 01 apr 2014 10:44 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Bart van Eijk »

foto 5 (Small).JPG
... en de laatste foto: na montage van het onderste lager zie je duidelijk dat die precies ca een mm kleinere diameter heeft dan de rvs onderzijde waar die op rust.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Gert »

Bart,

Dat wordt tijdens de winter mijn volgende klus(je) De vetkoord vervangen.
Ik heb dus lekkage door de hennegatskoker als ik veel golven van achter heb.
Door de druk naar beneden komt er water binnen. Niet veel maar toch.

Gr Gert
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Gert »

Nou het dan zover,

Mijn roer er uit gehaald en wat blijkt, mijn roerkoning is vanaf de overgang van 55 mm naar 40 mm (zie tekening Aquilio)
naar boven toe ong. 17 mm verbogen???
Ik begrijp er niets van?
En dit is niet de eerste keer.
Ong. 4 jr geleden heb ik stevig de grond geroerd en daarbij mijn roerblad dusdanig beschadigd, zodat deze in de lengte richting gespleten is en voor de helft er af viel.
Er is toen een nieuwe roerkoning gedraaid en het roerblad is door een massieve HH exemplaar vervangen.
Maar nu weet ik zeker geen grond beroerd te hebben??? En toch weer verbogen.

Wie heeft er de zelfde ervaring?? Maar wat rest er mij te doen?
Ik zelf dacht onderdeks de bovenzijde van de roerkoning te voorzien van een lager UCF 208SS.
Dit is veel sterker dan de lagerbus. Iemand anders nog suggesties.

p.s. Ik heb wel een keer erg hard roer willen geven terwijl mijn stuurautomaat in werking was? Zekering eruit.
En de kop van de stuuraut. los geschoten.
Stuuraut. ST5000 onderdeks gemonteerd.

Gr Gert
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Gert »

Ondertussen mijn roer weer gecorrigeerd.
De as d.m.v. een pers weer recht gemaakt.
Ook bleek de polyester huis van het roer beschadigd en was ingewaterd.
Na vele uren drogen (in een soort afgesloten box) deze week 5 lagen keperweefsel over de hak gelegd
en de rest met 2 lagen gedaan.
Het geheel is nu geplamuurd en kan verder afgewerkt gaan worden.
Afbeelding
Zo kon ik de roeras weer recht gebogen krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Zo ziet ht er momenteel uit met aan de onderzijde 5 lagen en rond de as 4 lagen weefsel.
Afbeelding
Verder heb ik nog e-mail contact gehad met Jac de Ridder i.v.m. de constructie van de roeras.
Volgens hem zijn de maten van de as 55 en direct over gaand naar 40 mm niet goed.
Deze overgang zou geleidelijk moeten zijn over een zo groot mogelijke afstand.
Maar i.v.m. het aangrijpingspunt van de stuurautomaat kan dit niet denk ik.
Dus een probleempje.
We laten het maar even zo en kijken hoe het e.e.a. zich gaat houden.

Gr Gert
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Vervanging onderste lager roerkoning

Bericht door Equilibrium »

Weet iemand of je het vetkoord van de roerkoning kan vervangen zonder het roer te laten zakken. Ik wil er een extra koordringetje opleggen omdat ik de RVS deksel niet verder kan aandraaien. Ik heb geprobeerd de bovenste (zwarte) nylon bus omhoog te werken maar die zit muurvast. Heeft iemand hiervoor een truc of moet ik inderdaad het roer een stuk laten zakken tot daar waar de as smaller wordt?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten