cutter stay zeil

Moderator: admin

Plaats reactie
hupseelń
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 2:45 pm
Contacteer:

cutter stay zeil

Bericht door hupseelń »

Hoi allemaal, het was ff stil maar ik was aan het zeilen. Ik heb recent een stormfokje op de kop getikt en nou vraag ik me af of je deze ook aan de babystag (cutter stay) kan bevestigen. Heeft iemand daar ervaring mee ? scheelt een heel gedoe omdat ik een furling genua heb.
Alvast bedankt voor de antwoorden, groet Hupseeln
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: cutter stay zeil

Bericht door Karel »

Beste Hupseeln,

Ik heb geen stormfokje en ook geen ervaring in het anders belasten van het babystag dan waar het babystag voor ontworpen is.
Volgens mij is het babystag voor het prebent trekken van de mast en dat is een relatieve lichte belasting.
Het babystag van 5 mm (breeksterkte 2100 Kg) wordt bij mij voor +/- 5% belast en dat is ongeveer 105 kg trekkracht waardoor de putting van het babystag vrijdragend in het dek is gemonteerd. Prima voor deze belasting maar verwacht een veel grotere belasting als je er een stormfok aan gaat hangen. Mijn advies zou zijn .......niet doen!

Wat misschien een optie is om een nieuwe putting te maken ter hoogte van de achterzijde van je ankerbak.
Dat schot is ingelamineerd in de constructie, als je daar een wandputting (bv Wichard dek-oog) aan kan fabrieken met RVS beugels dan ben je een stuk sterker en denk dat je dan die extra belasting wel op kan vangen.
Ik zou dan geen vast RVS stag monteren maar bijvoorbeeld je spinaker-boom hoist gebruiken om een vliegend en wegneembaar (dynema) stag te maken waar je het stormfokje weer aan kan monteren.
Misschien eens je licht op steken bij een lokale tuigerij voor zijn ervaring en inzichten?

Succes met je project :D

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer: