cutter stay zeil

Moderator: admin

Plaats reactie
hupseelń
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 2:45 pm
Contacteer:

cutter stay zeil

Bericht door hupseelń »

Hoi allemaal, het was ff stil maar ik was aan het zeilen. Ik heb recent een stormfokje op de kop getikt en nou vraag ik me af of je deze ook aan de babystag (cutter stay) kan bevestigen. Heeft iemand daar ervaring mee ? scheelt een heel gedoe omdat ik een furling genua heb.
Alvast bedankt voor de antwoorden, groet Hupseeln
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: cutter stay zeil

Bericht door Karel »

Beste Hupseeln,

Ik heb geen stormfokje en ook geen ervaring in het anders belasten van het babystag dan waar het babystag voor ontworpen is.
Volgens mij is het babystag voor het prebent trekken van de mast en dat is een relatieve lichte belasting.
Het babystag van 5 mm (breeksterkte 2100 Kg) wordt bij mij voor +/- 5% belast en dat is ongeveer 105 kg trekkracht waardoor de putting van het babystag vrijdragend in het dek is gemonteerd. Prima voor deze belasting maar verwacht een veel grotere belasting als je er een stormfok aan gaat hangen. Mijn advies zou zijn .......niet doen!

Wat misschien een optie is om een nieuwe putting te maken ter hoogte van de achterzijde van je ankerbak.
Dat schot is ingelamineerd in de constructie, als je daar een wandputting (bv Wichard dek-oog) aan kan fabrieken met RVS beugels dan ben je een stuk sterker en denk dat je dan die extra belasting wel op kan vangen.
Ik zou dan geen vast RVS stag monteren maar bijvoorbeeld je spinaker-boom hoist gebruiken om een vliegend en wegneembaar (dynema) stag te maken waar je het stormfokje weer aan kan monteren.
Misschien eens je licht op steken bij een lokale tuigerij voor zijn ervaring en inzichten?

Succes met je project :D

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: cutter stay zeil

Bericht door admin »

Ik heb het een keer afgekeken bij een ander schip en daarna zelf geprobeerd. Het werkt.
Wat Karel hiervoor schreef klopt helemaal. De foto's zouden nu met enige toelichting voldoende moeten zijn.
Dekoog achter ankerbak.JPG
Hier komt de wegneembare stag van dynema aan vast. De stag wordt met een dubbelblok vastgezet langs de mast.
Alu.plaat ter versterking dekoog.JPG
Niet zichtbaar: de aluminiumplaat (5 mm.) is gebogen tegen het plafond aan waarop het dekoog is vastgezet.
Wegneembaar kotterstag.JPG
Het dubbelblok is hier niet zichtbaar maar komt op de mastvoet. Hiermee wordt de kotterstag strak getrokken.
Extra blok bij de val (spiboom ophouder).jpg
Door het extra aangebracht blokje loopt de dynemastag. De spiboom-ophouder wordt gebruikt als val voor het kotterzeil.
Extra blok voor schoot op hoofdwant.JPG
Blok op hoofdwant SB.JPG
Ik gebruik als kotterstagzeil een stormfok.
Met windkracht 6 á 7 vaart de boot opmerkelijk rustig bijna hoog aan de wind. Het gaat niet snel maar wel comfortabel. Naar believen een gereefd grootzeil erbij zetten. Soms kan dan een derde rif wel zorgen voor een betere balans.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hupseelń
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 2:45 pm
Contacteer:

Re: cutter stay zeil

Bericht door hupseelń »

Hoi Karel en admin,
mooi project en dank voor de duidelijke beschrijving. lijkt me een zeer uitvoerbaar projectje. Ook dank voor Karel zijn waarschuwing, de kleine berekening maakt veel duidelijk , blij dat ik het niet heb geprobeert.
Het is nu uiteraard veel te mooi weer voor dit klusje , dus van de winter , op de kant , in alle rust.
De stormfok kan rusten, geniet van de mooie zeildagen. Groet Hupseeln
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten