Vervanging beslag Nemo onderdelen

Hier alleen technische onderwerpen plaatsen die op meerdere typen betrekking hebben.

Moderator: admin

Plaats reactie
FGrooten
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 apr 2020 12:59 am
Contacteer:

Vervanging beslag Nemo onderdelen

Bericht door FGrooten »

Dag Friendshippers,

Sinds een aantal weken behoor ik ook tot de trotse groep Friendship bezitters (FS26 kmz uit 1986 welteverstaan).

Na wat kosmetisch ingrepen aan de binnenkant wil ik nu met het beslag aan de gang gaan. Praktisch alle geleiders/blokken op het dek zijn (deels) versleten.
Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik nergens onderdelen kan vinden ter vervanging van het merk Nemo of iemand die in ieder geval geleiders in dezelfde afmetingen aanbiedt.
Het lijkt mij dat elke bezitter van een Friendship na x jaren tegen dit probleem aan loopt en er toch wel terugkerende behoefte is aan dergelijke onderdelen.

Vraag: waar haalt iedereen nieuwe geleiders/blokken?

Indien het een algemener probleem is; dan wil ik eventueel een aantal ptfe onderdelen op maat laten maken en kan dat eventueel in een grotere oplage gedaan worden als er belang bij is.

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Vervanging beslag Nemo onderdelen

Bericht door admin »

Goed initiatief!

Nemo is geloof ik een Italiaans merk van niet al te sterk materiaal. Het is niet zo dat alle FS 26 (evenals de andere types) met dezelfde materialen zijn gebouwd. Dat hing destijds ook af van de 'dagprijzen'.

Zelf heb ik op mijn FS 28 ooit de kapot gegane genuablokken moeten vervangen. Ik vond van het merk Sprenger kwalitatief goede vervangers voor de aluminium blokken die ik had. Kijk ook eens op Duitse sites van grote watersportwinkels.

Succes verder.
david
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 apr 2017 9:33 am
Contacteer:

Re: Vervanging beslag Nemo onderdelen

Bericht door david »

ik heb ook een fs26kmz van ca 1987.

de valgeleiders bij de mast zitten in het dak vast met 2 M6 bouten door de touwschijven heen. deze zitten op 50mm afstand van elkaar. Dat klopt met valgeleiders van het merk pfeiffer.

Ik heb uiteindelijk echter alleen de schijven vervangen. Die van spinlock bleken prima te passen. de bussen tussen de schijven en de bouten waren bij mij ook deels versleten, die heb ik zelf gemaakt van delrin staf.

de schijven bovenin de mast waar de fokkeval en spival over lopen zijn bij mij minder versleten maar had ik ook graag vervangen. daar heb ik echter nog geen passende oplossing voor gevonden. (je kan de blokken loshalen door de popnagels uit te boren, maar dan blijkt dat het asje waar de schijf om draait is vastgelast in het blok.

ik denk dat beslag van andere merken dan nemo op een termijn van ruim 30 jaar ook verslijt...

groet,

David
david
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 apr 2017 9:33 am
Contacteer:

Re: Vervanging beslag Nemo onderdelen

Bericht door david »

ook een 'leuk' klusje is het vervangen van de schijf in de kiel waar de zwaardval over loopt.

die heb ik uiteindelijk laten draaien van delrin , wat helemaal niet zo duur is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten