droogvallen F27 of F25TS kopen

Moderator: admin

Plaats reactie
robertG
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 mei 2016 1:09 pm
Contacteer:

droogvallen F27 of F25TS kopen

Bericht door robertG »

Ik overweeg een F27 te kopen deze heeft een inklapbaarzwaard dat in de lengte richting over de volle lengte van het zwaard onder de boot opklapt dus niet in de boot/kajuit. De breedte van het zwaard is ongeveer schat ik 40 cm,

Bij het droogvallen steunt de boot dus op het zwaard en waarschijnlijk ook op de saildrive of roer. Wadstutten zijn nodig natuurlijk.
In de folder wordt er niet over droogvallen gesproken, heeft iemand ervaring met droogvallen of een advies.
Ik ben erg enthousiast over de F27 in feite een verlengde F25 maar als droogvallen niet gaat wil ik uitkijken naar een F25TS met hefkiel dan is droogvallen in ieder geval geen enkel probleem stel ik mij voor alhoewel ik graag dat door ervaringen bevestigd wil zien.
Kortom ik ben ook op zoek naar een F25TS om te kopen.

met hartelijke zeilgroet,
Robert
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: droogvallen F27 of F25TS kopen

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Beste Robert,om te kunnen droogvallen met een Friendship,ben je een kielmidzwaard uitvoering nodig ,die je soms tegen komt
bij de F22, F25,F26,(F27 bestaat niet)F33 of deF34.Bij mijn weten is er geen F28 gebouwd in een kielmidzwaard uitvoering.
Mijn boot, F26,rust bij het droogvallen op een lange en exstra dikke kiel van ca 60 cm hoog waarbij het midzwaard volledig
in de schede van deze kiel schuift.Ook onder het roerblad is een steunplaat geplaatst van ca 15 cm breed.
De onderzijde van roer en vaste kiel gedeelte, lopen in een lijn en beschermen zo ook de saildrive met schroef tijdens het
droogvallen. Met twee zware,deelbare aluminium wadpoten zeker ik de zijwaardse stabiliteit. Toevallig heb ik in de nieuwste uitgave van ons clubblad "Flitsen" no 1 van 2017 een uitgebreide verhandeling
met foto's geschreven onder"droogvallen met een Frienship,een kwestie van vallen en opstaan."
Mocht je deze Flitsen niet ontvangen,dan kun je binnenkort deze ook downloaden vanaf dit medium.
Vriendelijke groet Wigle van der Meer F26 Clochard.
Wigle.van.der.Meer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov 2011 9:35 pm
Contacteer:

Re: droogvallen F27 of F25TS kopen

Bericht door Wigle.van.der.Meer »

Robert, nog even een correctie op mijn verhaal van dinsdag 14 februari,de F27 bestaat wel,althans op de tekentafel.
Er schijnen 1 of 2 van gebouwd te zijn.Ik ben er in al die jaren nog nooit een tegen gekomen nog op het water nog op
de verkoop side's dus dat zal wel niet gaan lukken.Als je echt makkelijk wilt droogvallen met een Friendship moet je voor
een hefkiel en idem roer gaan zoals bij de F25 TS ideaal ,geen gedoe en risico's met wadpoten.succes Wigle.
robertG
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 mei 2016 1:09 pm
Contacteer:

Re: droogvallen F27 of F25TS kopen

Bericht door robertG »

beste Wigle,

dank voor je antwoord, er is geen 25 TS te koop en nadeel daarvan is dat er binnen nog minder ruimte is.

via Herman hemerik ben je ook benaderd, dat is langs elkaar heen gegaan.

Ik wil eventueel die wadpoten laten maken, wat voor voorzieningen moet je hebben op het schip zelf, (aanhechting).
Waar liggen jullie met je schip wellicht dat ik een keer de maten kan nemen en een paar foto's kan maken van die poten en met name het aanhechtingsstuk op het schip.

Wellicht kunnen we een keer bellen, ik kreeg een beetje de indruk uit het artikel dat het niet altijd zeker is dat het gaat lukken.


Met groet,
Robert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten