Zwaar opdraaien hefkiel

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Gert »

Sinds het voorjaar dit jaar gaat het opdraaien van mijn kiel heel erg zwaar.
Ik krijg hem zelfs niet helemaal ingedraaid.
Gisteren er ff uit geweest en kon ik de kiel met de hand optillen.
Toen kon mijn vrouw wel gemakkelijk indraaien.
De binnenzijde van de kiel zo ver als mogelijk schoon gemaakt.
Er zaten alleen wat pokjes in.
Maar eenmaal weer in het water gaat het opdraaien erg zwaar en weer niet helemaal.
Is er iemand die mogelijk weet hoe de e.e.a. werkt??

In de kajuit zie ik alleen een soort koofje waar vermoedelijk de kabel door loopt.
En onder de vloer een buisje??

Ik heb verder nog niet gekeken..............

Gr Gert
Simon Takkenberg
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 feb 2017 6:25 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Simon Takkenberg »

Beste Gert en andere FS 35 eigenaars
Twee weken geleden heeft deze arme sloeber om zijn droom uit te laten komen een aanbetaling gedaan op een Friendship 35 waar ik jaren voor gespaard heb
Ik heb dit schip met een MKZ gekocht omdat ik slechts 130 cm heb om bij ons in mijn woonplaats in de haven te komen en zo FS35 met een MKZ steek slecht 120 cm diep steekt .
Er stak een stukje kiel uit maar volgens de scheepmakelaar moet de lijn wat ingekort worden en dan zal de kiel weer helemaal erin gaan
Maar nu ik alle problemen over ophaalbare kielen heb gelezen van de FS 35 ben ik erg bang geworden dat ik een miskoop heb gedaan.
Ik kan er al dagen niet van slapen, straks heb ik een aanbetaling gedaan op een schip met een kiel die gerepareerd is of krom is ?
Klopt dat het inkorten van de lijn het probleem zou kunnen oplossen?
Of heb ik nu voor veel geld weer een miskoop gedaan en al mijn gespaarde geld in rook laten opgaan en moet ik het schip straks voor veel geld laren repareren geld wat ik niet bezit.
Heb jij het probleem van de niet geheel naar binnen kunnen brengen van de kiel kunnen oplossen ?
is er iemand anders die er wat over weet?
Met een vriendelijke groet
Simon
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Gert »

Simon,

Ik zal me er niet al te ongerust maken. Met opgehaalde kiel zeil zij ook heerlijk.
Ik maak me er niet druk om. Het zit al 10 jaar zo.
Ik kan de kiel geheel laten zakken en ja het opdraaien gaat zwaar, maar gaat wel. Er blijft ong. 8 cm uitsteken.
Ik gebruik daar een langere lierhandel voor. Maar die komt dan weer tegen mijn vaste ramen.
Dus dat werkt niet zo fijn, maar het gaat wel.
Toen de boot in de kraan hing, kon ik met de hand de kiel omhoog drukken.
En het opdraaien ging toen erg gemakkelijk. Wat daar dan de oorzaak van is weet ik niet.
Ik vaar de meeste tijd met opgehaalde kiel en op ruimer water met neergelaten kiel.
Mocht je nog vragen hebben.....................bel gerust.
Enne waar lig je met het schip? Althans waar wil je naar toe?
Wij liggen naast de Moerdijkbrug.
Gr Gert
Simon Takkenberg
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 feb 2017 6:25 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Simon Takkenberg »

Bedankt voor het snelle reageren Gert

Ik woon in Woerden en daar wil ik met de FS heen Ik heb niet zoveel geld en we hebben in Woerden een verenigings haven waar je voor weinig geld kan liggen. De boot ligt nu nog in Friesland.
De ophaalbare kiel steekt nu 30cm uit de vaste gietijzere kiel en volgens een keuringrapport moest de kabel ingekort worden dit gast de werf doen ,maar nu ik daar nu over nadenk, denk ik wat heeft het inkorten van de lijn te maken met het niet geheel kunnen ophalen van het zwaard te maken.
In mei moet ik het schip naar Woerden brengen Maar nu steekt de kiel 30 cm uit dan is de diepgang 150 en te diep om hier te varen
De vraag is hoe kan het komen dat de kiel uitsteekt ,zou je er 30cm van de ophaalbare kiel af kunnen laten slijpen.?
Straks kom ik na een lange tocht thuis en kan wegens de diepgang de Greft in Woerden niet op en kan nergens met het ship heen.
De belangrijkste vraag is dus wat kan de oorzaak zijn dat de kiel niet geheel in de kielkast verdwijnt.?
Met een vriendelijke groet Simon
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Gert »

Simon,
Ik zou toch de boot er een keer ui halen en kijken of je de kiel er met de hand in te duwen is.
Desnoods met een krikje en tegelijkertijd aan de lijn op het dak draaien.
Bij mij is dat een staaldraad en die stopt ongeveer een 15 cm voor mijn vaste ramen, als de kiel geheel omhoog zit.
Zit die bij jou ook op een lier op het dak, onder de buiskap?
Ik neem aan dat er bij jou ook een pijpje op het dak zit, waar een staaldraad in gaat?
Als mijn kiel geheel naar beneden is, dan zit het oog van de staaldraad bijna tegen het pijpje.
Naar beneden (in een houten koker) langs het schot en zo de vloer in.
Je kan de voorzijde van die koker verwijderen en dan kijken of de staaldraad niet beschadigd is.
Voor verdere inspectie moet de boot uit het water.
Dus ik zou zeggen eerst eens kijken en voelen aan het zwaard of er met de hand beweging in zit.
Als er goede beweging in zit moet het goed komen.
Dan de staaldraad controleren op de juiste lengte.
Koop je het schip bij een makelaar of bedrijf, dan reparatie eisen/voorstellen. Zo niet mindere prijs????
Suc6
p.s. heb je mijn pb-tje met tel nr ontvangen?
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Equilibrium »

Ik heb zelf geen Kielmidzwaard, aar ik heb destijds van een bevriende Friendshipper met een FS35 KM wat tekeningen gekregen over de constructie van het midzwaard. Ik heb ze hieronder toegevoegd misschien helpt dat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Gert »

Equilibrium

Bedankt ik he de tekeningen opgeslagen.
Simon Takkenberg
Berichten: 3
Lid geworden op: do 09 feb 2017 6:25 pm
Contacteer:

Re: Zwaar opdraaien hefkiel

Bericht door Simon Takkenberg »

Gert bedankt voor het goede besprek Ik ga denk ik vrijdag naar Friesland om een en ander goed te bekijken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten