Mastvoet fundatieplaat vervangen

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Mastvoet fundatieplaat vervangen

Bericht door Equilibrium »

Deze winter heb ik de fundatieplaat van de mastvoet vervangen. De oude constructie was gemaakt van gietaluminium en was bros geworden. Aan de achterkant was al een hoek afgebroken, maar ook het gat waar de mastbout doorgaat was in de loop der jaren volledig uitgesleten waardoor ook hier haarscheurtjes ontstonden.

Nodig tijd voor vervanging. Eerst een de mastenmaker gevraagd of dit standaard onderdelen zijn, dat was niet het geval. Dus zelf maken. Maar kan dit ook van RVS ?, geeft dat niet te veel corrosie door elektrolyse aan de mast?. Niet ideaal, maar omdat ik de mast er toch ieder jaar vanaf haal, geen probleem volgens de mastenmaker (een beetje vettig houden).

In eerste instantie had ik een tekening gemaakt voor een constructiebedrijf om de kam op de grondplaat te laten lassen. Maar het constructiebedrijf had een veel betere oplossing. Zij stelden voor met een plasma snijder 2 sleuven in de grondplaat, te snijden zodat de kam aan de onderkant van de plaat gelast kan worden. Op dezelfde wijze ook meteen nog 2 strips aan de zijkant laten lassen zodat er voldoende blokken aan gemonteerd konden worden. (zie foto's).

gr Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet fundatieplaat vervangen

Bericht door Gert »

Gerard,

Netjes gedaan hoor.

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet fundatieplaat vervangen

Bericht door Amica »

Ik heb ongeveer 10 jaar terug al een roestvrijstalen plaat laten maken. Zonder problemen te gebruiken. Ik haal de mast er om de vijf jaar af en leg bij het plaatsen op de mastplaat een op maat geknipt antislip matje...... dan maakt de mast geen contact.. Rob
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet fundatieplaat vervangen

Bericht door Equilibrium »

Hi Rob,

Dat is een goed idee van dat antislip matje. Dat ga ik volgend jaar ook zo doen. Bedankt!
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet fundatieplaat vervangen

Bericht door HDrenth »

Beste Gerard,

De werf attendeerde mij dit jaar ook op een scheur(tje) in de fundatieplaat. De mast was eraf gehaald om de verstaging te vervangen. Waar heb jij dit onderdeel laten maken destijds en wat kostte dit ongeveer? Is de fundatieplaat eenvoudig zelf te (de)monteren?

Bedankt alvast!

Henk
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Mastvoet fundatieplaat vervangen

Bericht door Equilibrium »

Ik heb de fundatieplaat laten maken bij Lasbedrijf verhoef in Andijk.

Prijs weet ik niet meer ( maar > 100)

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten