Oude vragen en antwoorden

Moderators: hdegroot3, hdegroot

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

1. Schroefasuithouder heeft speling 20-5-2005

Ik ben sinds kort de (trotse) eigenaar van een FS 33 uit 1988. Bij de aankoopkeuring is gebleken dat de schroefasuithouder speling heeft. Dit moet volgens de expert gerepareerd worden, en wel door de gehele versterking ter plaatse weg te slijpen en de uithouder opnieuw in te lamineren. Zelf vraag ik mij af of het niet ook mogelijk is een geschikte epoxysoort te injecteren. Zijn er mensen die ervaring hebben met een soortgelijke reparatie? Is er een tekening van de uithouder, met name de vorm van het ingelamineerde gedeelte? L. Snippe

Reactie:
Op de FS 33 werd soms een uithouder gebruikt met een te korte flens. Hierdoor worden de krachten die op dit onderdeel komen op een kleine oppervlakte op de romp overgebracht.
Uithakken, flens vergroten en weer inlamineren is de remedie. Hans Stuut

Reactie:
De losse uithouder van mijn FS 33 heb ik met succes zelf aangepakt: Slijp/schuur de romp (dus aan de buitenkant) rondom de uithouder met een cirkel van ca 15 cm alle antifouling en gelcoat tot op het laminaat weg. Het beste gaat dit met een Dremel, flexibel verlengstuk en schuurpapierrondsel. Schuur/frees alleen het vochtige deel van het polyester (kleurverschil zichtbaar) rondom de uithouder weg. Laat dit de hele winter drogen en vul daarna het polyester rondom de uithouder weer aan, steeds in dunne laagjes, met glasvezelplamuur (in autohandel verkrijgbaar. voordeel: het plamuur is sneller hard). Daarna de uithouder met glasvezelmatjes (eerst grof daarna fijn vezelmat) en polyester inlamineren zodat op die manier de uithouder glooiend vanuit de romp wordt versterkt. Daarna de romp met polyester plamuur, gelcoat en antifouling glad afwerken. Het is werkelijk goed te doen en het heeft zich tot nu toe goed gehouden. H. de Groot


2. Advies voor een zeilschip 14-10-2005

Ik ben al een tijdje op zoek naar een zeilschip. Een betaalbaar schip voor op de Friese meren, IJsselmeer, het Wad en Denemarken op termijn. Ik wil graag technische kennis van dit schip krijgen. Ik kwam er een tegen uit 1992 waarin ik geïnteresseerd ben. Maar zoek antwoorden op vragen als een vleugelkiel: is dat goed? Laatst was ik op een schip dat niet om kon slaan, hoe is dat met deze? Ik zie steeds of met drie raampjes of met een lange. Toen ik een tijdje geleden dit schip heb bezichtigd, had ik het idee dat er in 1992 een nieuw model is gekomen. Ik ben zelf 1,90 m.lang en heb dus wel stahoogte nodig. Graag hulp met spoed want ik heb wat op het oog???? Wat zou zo'n schip van 1992 ongeveer moeten kosten? Geert Beimin

Reactie:
Ik heb zelf gedurende een aantal jaren een FS 33 met vleugelkiel gevaren, dus kunt u er van uit
gaan, dat ik uit eigen ervaring reageer.
De beste prestaties levert een schip altijd met een diep stekende vinkiel, maar de vleugelkiel is een aanvaardbaar alternatief als ook ondiep water bevaren moet worden. De prestaties van de boot doen niet noemenswaardig onder voor die met een diepe kiel.
Betreft al dan niet omslaan moet gezegd worden, dat iedere kielboot met een ballastkiel in principe onkenterbaar is, dus niet om kan slaan. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen golven en wind het schip wel eens plat slaan, d.w.z. met de mast op het water, maar doorgaans staat het schip, zodra de druk uit de zeilen is (schoten losgooien dus) binnen seconden weet overeind. Wél goed aanlijnen dus om in de boot te blijven. Wel dienen in zulk soort omstandigheden alle luiken, dus ook het ingangsluik, gesloten te blijven, zodat er geen water in de romp kan dringen.
De boot van 1992 is dus uit de Langbroek-periode en zal dus drie afzonderlijke raampjes hebben.
Voor wat betreft prijs zou ik zeggen tussen de 45 en 55 duizend euro afhankelijk van uitrusting
en staat van onderhoud. Kijk overigens ook eens op de botenbank (http://www.botenbank.nl) of op andere
tweede hands botensites (http://www.boten.nl; http://www.botentekoop.nl; http://www.debotenmakelaar.com (er zijn er nog meer) en zoek naar Friendship-33. Ook dat geeft een aardige indicatie wat de huidige
marktwaarde ongeveer is. Leo Otto

Reactie:
Ik ben het met het antwoord van de heer Leo Otto over de vaareigenschappen van harte eens, maar wil daar nog wel iets aan toevoegen: de vaar- en zeileigenschappen van een FS33 met een
vleugelkiel zijn nauwelijks minder, maar ik heb wel het idee dat als het boot stil ligt (b.v. in de haven bij het afmeren) de neiging tot verlijering bij veel wind wel groter is dan met een langere kiel (ik verzucht wel eens dat een boegschroef toch wel handig zou zijn...). Ook bij flinke golfslag, afgemeerd liggend aan lager wal (iets dat je altijd tracht te vermijden uiteraard, maar toch....) gaat de boot behoorlijk op en neer/te keer, waarschijnlijk omdat de vleugel van de kiel en het roer die beweging mogelijk wat ondersteunt. Voor het overige: als het slecht weer buiten is kan je met een vleugelkiel inderdaad nog de leukere en beschutte plekken in Friesland (meren/slootjes) opzoeken of in havens liggen die in elk geval een stuk goedkoper zijn dan die aan het IJsselmeer of Waddenzee. Hugo de Groot

Reactie:
Nog een aanvulling:
Mijn ervaring met de Friendship33 met vleugelkiel zijn prima. De boot kan in zijn lenge-klasse goed meekomen, zeilt prima, snelheid meestal tussen 5 en 6.3 kn bij WK3-5 (aan de wind met Genua 2 en Grootzeil). Bij WK 5/6 wordt het toch wel reven (kl. fok/2e rif grootzeil). Onze max. ervaring is tot nu toe WK 7 op de Noordzee geweest en het schip hield zich prima.
Het schip luistert goed naar het roer. Loopt ongereeft en scherp aan de wind bij WK 5/6 wel eens uit het roer. Ik heb een stuurwiel en zou nooit anders meer willen. Je levert wel wat kuip-ruimte daardoor in.
Er is veel vrijboord wat ik belangrijk vind. Je kan gemakkelijk naar voren lopen, ook (aangelijnd) bij ruw weer. Een zwemplateau achter met trapje is ook wel makkelijk.
Je kan een foto van mijn schip zien op de IFC site onder <Boten<Friendship33<laatste foto>.
Deze is genomen midden op de Noordzee bij de oversteek.

Ik heb een 19 PK 2-cylinder 2002 motor van Volvo Penta, dat prima voldoet (snelheid >6 kn), maar ik zou toch wel graag een iets zwaardere motor (3-cylinder 2003/27PK) hebben gehad, vooral bij manoevreren in havens als er veel wind staat. Zoals gezegd, met een vleugelkiel verlijer je wat sneller als je drijft.
Ik heb de (versleten) tweebladsschroef vervangen door een driebladsschroef, dat helpt voor een
deel.

I.h.a. is de verhouding prijs/kwaliteit van een FS 33 gunstig te noemen. Van binnen zeer ruim.
Uit eigen ervaring zou ik bij aankoop letten op:
- mastondersteuning: geen scheurtjes te zien? De mast staat bovenop het dek en wordt gesteund
door een stutbalk daaronder (weggewerkt in de WC), dat weer op een houten balkje op de kiel staat. Bij mij zakte dat balkje wat door. Gevolg: mast zakt, scheurtjes in het dek, (schuif) deuren die niet meer dicht gaan. Een hoop gekraak onder het zeilen. Het kostte mij een dure reparatie bij de scheepswerf "De Fundatie"in Lemmer..
- speling op de roerkoning in vertikale zin.
- lekkages van buiten naar binnen. Daar hebben Friendships soms last van. Soms druppelt het bij
mij uit een lampje. Je ziet dat wel aan ingewaterde wanden van kastjes of kaartentafel. Meestal is dat wel te verhelpen.
- Lekkages via de rubbers van de dekramen bovenop. Ook dat is te verhelpen door vervanging van
de rubbers.
- Lieren. Het liefst self-tailing, zeker voor de Genua-schoten. Zijn ze nog goed? Ze kosten al gauw € 800 per stuk!
- Zeilen: Zijn ze nieuw of uitgezeild? Laat ze mogelijk eerst nakijken. Nieuwe zeilen (GII en Grootzeil) kosten samen € 3500-4000
- Bij slecht weer en overkomende zeeen is een buiskap m.i.z een "must".
- Zit er geen speling in de uithouder?
- Osmose, maar dat is speurwerk voor een expert en verder heb ik daarover bij Friendships of bij de IFC maar weinig over gehoord.
- Huik aanwezig voor het grootzeil en (rol)genua?
- Winterdek bij de boot?
Hugo de Groot


3. Schijf van het grootzeilval is beschadigd 16-10-2006

Tijdens het vervangen van het lampje van het toplicht zag ik dat de schijf waarover het grootzeilval loopt is beschadigd. Een deel van het opstaande randje was afgebroken. Hoe is me een raadsel. Waar is een nieuwe schijf verkrijgbaar? Hoe verwijder ik hem uit de mast?
Gaarne uw gewaardeerde reactie. Henk van Es

Reactie:
Ik weet niet hoe het bij andere masten zit, maar bij mijn Neut-mast van de FS 33, is de schijf, met de as en al, heel makkelijk te verwijderen. Neem het toplichthuis eraf en je kan de schijf er zo uit trekken. Het vervangen de schijf zal niet zo'n probleem vormen lijkt mij.
Hugo de Groot


4. Handleiding om de boot te trimmen 11-4-2007

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een FS 33. Waar ik nu naar op zoek ben is een soort van
handleiding om de boot te trimmen. Wanneer lei-ogen voor of achter, wanneer mast naar achter en
wanneer recht. Geert Beimin

Reactie:
In ieder geval van harte gefeliciteerd met uw aankoop. Voor wat betreft het trimmen bestaat er
eigenlijk geen eenvoudig antwoord, trimmen blijf je eigenlijk altijd leren en is ook per boot, zeilen en per omstandigheid verschillend. Ik weet dat ik zelf een handleiding van de zeilmaker hierover thuis heb liggen. Op het internet kun je boeken over trimmen vinden als je zeiltrimmen intikt in Google. Ook bestaan er cursussen.
In ieder geval alvast in het kort:
Bij licht weer mag er meer bolling in het zeil; dat betekent de mast losser, dan ontstaat er meer bolling in het grootzeil. Hoe harder het waait, hoe vlakker je de zeilen wil hebben, dan
kun je dus de mast krommer trekken. Met het lei-oog van de fok/genua kun je de stand van de fok
veranderen plaats je hem naar voren, dan trek je het achterlijk strakker en de fok dicht, naar achter gaat hij meer open en kun je bijvoorbeeld bij meer wind wat twist aan het zeil geven.
Grootschoot: Als het harder waait de grootschoot meer naar lij trimmen: minder helling bij dezelfde of meer snelheid. Ik denk dat je bij 4/5 BF ongeveer al een eerste rif mag zetten en bij 5/6 BF een tweede. Meer zeil is lang niet altijd meer snelheid en zeker niet comfortabeler, hij kan dan uit het roer lopen. Nicolien


5. Aan bakboordkant een twee persoon's bed maken 10-8-2008

Ik heb een Friendship33 en deze heeft de mogelijkheid om aan bakboordkant een twee-persoon's
bed te maken. Ik vraag mij af hoe dit dan gaat. Als je de bank uittrekt zul je iets moeten hebben waar deze in uitgetrokken stand op kan steunen. Heb je extra kussens nodig? En kun je de tafel misschien er af tillen zodat je meer ruimte krijgt? Is er misschien iemand dit weet hoe dit moet? Jacob Wie
Reactie:
Op onze Off Course , een FS33 met vleugelkiel, slapen we vaker met 6 en soms zelfs 7 personen
aan boord. De plank die je onder de BB-bank uittrekt, heeft aan de linkerkant een pootje dat vanzelf naar beneden klapt. Aan de rechterkant ligt de plank op een lijst die in de bankrand zit. De rugkussens van die bank passen precies op de uitgeschoven plank zodat er een 1 ½ tot 2 persoons bed gemaakt is. De tafel moet aan BB neergeklapt zijn zodat er voldoende ruimte is.
Enrico Evers

6. Ruimte op de as van het roer 20-8-2008

Ik heb een Friendship 33 met helmstok. Als ik het roer beweeg dan zit er ruimte op de as. Ik wil deze ruimte graag kwijt en als de boot er komende winter uitgaat denk ik er over om het roer er dan uit te laten zakken zodat ik kan zien wat er aan de hand is. Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en weet wat ik tegen kan komen? Jacob Huizenga

Reactie:
Hetzelfde probleem hadden wij met een ander “Van der Stadt” model, de Pionier 930. Zeer waarschijnlijk is het roerlager versleten. Dit is normaal een nylon-bus die in de onderkant en
bovenkant van de roerkoker zit. De meeste jachtonderhoudsbedrijven kunnen deze nylon-bus zelf
draaien. Het vervangen is normaal een dag werk. Enrico Evers

Naschrift: In plaats van Nylon moet Delrin worden toegepast. Hugo de Groot


7. Waar dienen de twee ogen aan de voorzijde van de mast voor? 5-11-2008

Ik ben sinds kort in het bezit van een FS 33, nu vraag ik mij af waar de twee ogen aan de voorzijde van de mast voor dienen, de onderste is met een borgpen te verstellen, de bovenste is met een rondlopende lijn te verstellen. Ik zou denken dat de onderste voor de spiboom is, en de bovenste voor het bergen van de spiboom. Wie weet er het fijne van? Robert.

Reactie:
De twee ogen dienen om de spi-boom op een veilige manier aan het zeil te kunnen bevestigen en
later weer los te koppelen, althans bij de mast van mijn FS 33. Ik gebruik de spi-boom voor het
uitzetten van de Genua bij voor-de-windse koersen.
Als de mastconstructie bij jou hetzelfde is, zit de spi-boom pal voor de mast vast aan twee
ringen, één beneden en één boven. De ring beneden zit vast (althans bij mijn mast), de bovenste
kan over de mast schuiven d.m.v. een lijn die achter de boom rond wordt gevoerd via twee
separate ogen op de mast. Door nu de spi-boom beneden los te nemen en de bovenste ring met de
lijn naar beneden te trekken, is het aanbrengen van de boom een beheerst en veilig gebeuren
omdat één kant van de boom aan de mast blijft vastzitten en niet weg kan schieten door de druk
in het zeil. Wie wel eens getracht heeft op het voordek met een stevige windje een losse spi-boom aan te brengen, weet wat ik bedoel met "beheerst en veilig".
Moet de spi-boom er weer uit dan schuif je spi-boom en bovenste ring d.m.v. de lijn weer naar
boven. Het oog van de fokkeschoot komt hierdoor wat binnenboord waardoor je de boom ook nu weer veilig kan losmaken, naar boven kan schuiven en aan de onderste ring aan de mast kan
vastzetten. Een prima constructie! Hugo de Groot
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten