Oude vragen en antwoorden

Moderator: amigo

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!

1. Welk rolreefsysteem is geschikt 15-10-2008

Ik ben sinds deze zomer in het bezit van een FS 22. Het schip heeft een standaard tuigage. Ik
wil het schip graag voorzien van een rolreefsysteem. Mijn vraag is: welk systeem is het meest
geschikt? De merken Plastimo en Furlex doen het meest de ronde. Jullie ervaringen graag.
Verder: wat voor zeil kan ik het beste gebruiken bij een rolreefsysteem? Ik heb nu slechts de
beschikking over de standaard fok. (9,74 m2). Graag jullie reactie. Kees Odding

Reactie:
Even gekeken te hebben op de site, las ik dat iemand info wilde over een rolfokinstallatie op
zijn FS 22. Net in bezit van een FS 22. Inmiddels is er van Furlex de rolfokinstallatie
geplaatst, type Furlex 50s. Deze is een net op de markt en lichter en kleiner en is een stuk
voordeliger, dan de 100s. De Furlex 50s is speciaal voor voorstag 4 of 5 mm. De 2e fokkeval
kan gebruikt worden om de rolfokhoes omhoog te hijsen. Naar wens kan ik een foto maken van dit
geheel? W. Leemker

2. Kiel inkorten 4-2-2008

Ik heb een FS 22 sport met inboardmotor uit 1996 met een vaste kiel van 1,35 m lang. Ik
overweeg de kiel in te korten naar 1,1 m. Met welke consequenties moet ik rekening houden? Paul
van der Burg

Reactie:
De kiel inkorten is geen goede optie. Je verliest teveel gewicht onder in de boot waardoor hij
sneller gereefd moet worden. Misschien overschrijdt je ook de minimale eis voor het gewicht
onder de boot. Meestal moet het gewicht van de kiel zo'n 30 % van het totale gewicht bedragen.
Als je het perse wil, zoek dan een kortere kiel met minimaal hetzelfde gewicht en zet die onder
de boot. Louis


3. Kielmidzwaard loopt vast 29-5-2006

Ik heb een FS 22 met ophaalbaar zwaard. Deze heb ik helaas in het najaar vastgevaren.
Nu blijkt dat het ophaalkoord vastloopt bij het ophalen. Bij het laten zakken van het zwaard
loopt het niet vast. Wie weet hoe het een en ander in elkaar zit en wie heeft tips om dit op te lossen.

Reactie: Ondertussen is het probleem allang opgelost. Het zwaard zat vast
doordat het oog van het ophaalkoord bij het zwaard niet goed zat.


4. Lekkage bij ankerbak 20-2-2008

Ik wil een FS 22 kopen uit 1980 maar ik zag binnen waar de ankerbak zit vocht in het hout. Is
dat makkelijk te herstellen? Wie heeft er ervaring mee wat moet je doen. Niet kopen of wel.
Kees Bos

Reactie:
Wij hadden hetzelfde probleem, We waren er wel even mee bezig, maar hebben het als volgt
opgelost: in de ankerbak alle eventuele gaatjes schuren en met glasvezelmatjes bedekt en
geschilderd met Epifanes polyesterverf.
Wij kwamen erachter dat de scharniertjes van de ankerbak zelf ook niet gekit waren bij monteren
waardoor er vocht tussen binnenmal en buitenmal die kant op ging, dus deze ook even loshalen,
kitten en weer monteren.
Vervolgens hebben we binnen nadat de boel goed gedroogd was (wij hadden inmiddels een heel gat
nadat we verrot hout verwijderd hadden) een dun plaatje teak op maat gemaakt en dit met
montagekit ertegenaan bevestigd.
Dit hebben we vervolgens weer keurig gelakt. Nu ziet het er weer keurig uit en is het lekvrij.
Verder geen reden om niet te kopen. Nicolien Janssen


5. Lekkage door kielmidzwaard? 17-9-2007

We zijn net de trotse bezitters van een FS 22F met kielmidzwaard uit 1984, met Volvo MB2
saildrive. Onder de grote vloerplaat en die net voor de motor staat iedere keer water, niet
heel veel, maar wil het toch droog hebben.
Over de vloer loopt de buis met daarin de kabel voor het kielmidzwaard, deze buis is op sommige
plekken verroest, maar kan niet zien of ie daardoor lekt. Wie heeft er ervaring mee?
Marcel Tuinstra

Reactie:
Er zijn twee mogelijkheden die makkelijk zijn uit te sluiten:
1) de buis waar de staalkabel (val?) van het zwaard doorheenloopt is lek/doorgeschuurd? nogal
een operatie om dit te vervangen :-(
2) meest waarschijnlijke: de doorvoer van de buis naar de kuipvloer lekt een beetje. Dit is een
zwak punt omdat je er gemakkelijk op stapt en zo dit buisje lostrapt en een klein regen-lekje
veroorzaakt. Goed vastzetten met epoxie en/of polyestermatje an de onderkant.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je saildrive een beetje 'zweet' maar dat weet je gauw genoeg
als je op de kant tijdens de winterstalling nog steeds water onder je motor hebt. Hielke


6. Lekkage in de voorpunt bij de ankerkluis

In de punt van de kajuit zit een klein houten schot. Zo ongeveer ter hoogte van de ankerkluis.
Dit driehoekige plankje wordt iedere winter vochtig/nat. Ik heb van alles verzonnen om dit te
voorkomen want het ziet er niet erg fraai uit. Als het eenmaal zomer is dan droogt het wel weer
aardig op maar het lijkt mij toch niet de bedoeling. Is er iemand die een tip heeft om dit
probleem te verhelpen. Robert W. Schaap.

Reactie 1:
Na de natte dag bleek dat de oorzaak lag in de montage van het ankerluik. Dit was zonder kit
gemonteerd. Het water lekte tussen de binnen en buitenmal door naar het schot. een hoop kit,
zowel bij de scharniertjes van het ankerluik, als tussen binnen en buitenmal bij het schot
zelf, heeft het probleem verholpen. Nicolien

Reactie 2:
Ik heb een FS 26 van 1980 en ik had eveneens een probleem met het lekken van de ankerbak. Het
hout onder de bak waar de ankerbak origineel op was gemaakt was volledig weggerot. Na
verwijderen van het rotte hout bleek de overgang van de pijp voor de doorvoer van de vulleiding
van de watertank te lekken.
Vorige winter heb ik de pijp voor de doorvoer van de watervulleiding geheel vervangen en tevens
de vulslang vervangen. Sindsdien geen lekkage meer gehad via de ankerbak. Ik vind zelf dat ik
eigenlijk de bodem van de ankerbak nog moet versterken met een laag epoxy maar tot op heden is
het allemaal nog sterk genoeg en lijkt het versterken niet nodig. René

Reactie 3:
Ik had een tijd geleden ook last van vocht in de voorpiek. Ik heb op een gegeven moment de
ankerbak klep gedemonteerd en zag dat deze bij de schroefgaten inwaterde. Het kan zijn dat jij
daar ook last van hebt, en zodoende het schot nat wordt.'Winters kan de boot scheef staan en
kan het water via de schroefgaten naar binnen lopen. Repareren met 2 componenten epoxy plamuur
en scharnieren afkitten met zuurvrije kit. Peter Knijnenburg


7. Hoeveel mag de buitenboordmotor wegen? 12-4-2008

We hebben als motorsteun voor de buitenboordmotor een veel voorkomende dubbele glijstang
gemonteerd achter onze FS 22S. Wie weet hoeveel kilogram maximaal hier is toegestaan? Er hangt
nu een 2-takt Yamaha 8pk achter van circa 27 kilo. Bij vervanging gaat de voorkeur uit naar een
4 takt 2 cilinder (6 of 8 pk), die wegen al gauw 15 tot 20 k.g. méér. Naar mijn inschatting is
een 1 cilinder motor, die wel in gewicht weer lichter is, niet echt een goede keuze (lawaai en
minder vermogen). Wie weet een antwoord of heeft hier ervaring mee? A.W. Koerts

Reactie:
Ik heb zelf een FS 22 uit 1986 (1,35 m diepgang) met daarachter een 2 cilinder Johnson 9,9 Pk 2
takt (Sailmaster). Deze weegt 40 Kg. Ik heb geen problemen met het omhoog halen op de
buitenboordmotor rails (altijd doen onder zeil daar de motorkap gemakkelijk bij forse helling
in het water kan komen). Gezien de bereikbaarheid van de BB motor in neergelaten positie (laag
op de spiegel) is een elektrische start aan te bevelen. Het voordeel is tevens dat deze motoren
vaak van een dynamo zijn voorzien die tijdens het varen op de motor de accu bijlaadt. Een 2
cilinder loopt veel mooier "rond" dan een 1 cilinder, maar is wel fors duurder. Het aanbevolen
vermogen is m.i. afhankelijk van het vaargebied. Als u regelmatig met volle bezetting op
grotere wateren vertoeft dan is 8 pk wel zo'n beetje het minimum. Zelfs met 9,9 pk haalt mijn
boot met golven (incl. 3 personen + vakantiebagage) max. zo'n 5,6 knoop. (Onder zeil is dit 6
tot 6,5 knoop) Daarbij heeft de werf bij de eerste modellen (rond 1980), de boot standaard met
een 10 pk inboard benzinemotor uitgerust. Kortom: over het gewicht zou ik me geen zorgen maken
en het aanbevolen vermogen is afhankelijk van uw vaargebied. Marcel Weij


8. Ervaringen met Volvo 4takt saildrive

Sinds 1997 ben ik in het bezit van een FS 22 met genoemde motorisering. Ondanks z'n ouderdom
loopt de motor nog prima. Vanaf het eerste moment hebben we heerlijk gevaren met het schip.
Interieur deels vernieuwd. Onderwaterschip gedaan en verdere kleine zaken. Dit voorjaar wil ik
de motor een grote beurt geven. Nu heb ik op dit gebied niet voldoende verstand van zaken, maar
toch wil ik proberen zelf de impeller te vervangen etc.
Heeft iemand onder ongeveer gelijke omstandigheden hier ervaring mee? En zoja welke tips kunt u
mij geven? Ik heb via de importeur van Volvo inmiddels een handboek garage weten te
bemachtigen. Dirk Baron

Reactie:
Ik sluit mij helemaal aan bij de ervaringen met de Volvo Penta MB5; het is een heerlijk
motortje, echter 2 nadelen:
- aantrekken van de motor met een startkoord ipv. een elektrische starter (vrouw krijgt de
motor amper/niet aan),
- rammelen van de veer van het startkoord.
Zo'n 6 jaar geleden hebben wij de motor laten reviseren bij Hulshof in Rijsenhout, prima
service en goedkope onderdelen (Honda ipv Volvo Penta waar mogelijk). Via via hoorde ik dat de
Volvo Penta dealer Eerland in Harderwijk een op-maat gemaakte oplossing heeft voor de montage
van een elektrische startmotor. Op bezoek geweest en ik was zeer onder de indruk van het
vakmanschap. Een grote, professioneel ingerichte werkplaats. Eerland vertelde mij dat de
'starteroplossing' was gemaakt op verzoek van een klant die hartpatient was geworden. Hij heeft
een speciaal tandwiel voor de startmotor ontworpen en laat deze 'draaien'. Verder speciale
beugels en bekabeling voor de startmotor. Als je de motor brengt, bouwt hij het geheel om,
zodat je alleen nog de benzine, water, uitlaat en elektriciteit aan hoeft te sluiten. In de
loop van de jaren heeft hij enkele tientallen motoren omgebouwd. Dit hebben wij afgelopen
winter laten doen en zijn zeer tevreden, geen rammeltjes en direct starten, ook onder moeilijke
omstandigheden en ook door mijn vrouw probleemloos te starten! Remco van der Linden


9. Sprayhood versleten

Ik heb een FS 22, bouwjaar 1983. De sprayhood is versleten. De oude was geleverd door Lammerts
van Bueren. Wie weet een goed adres voor een nieuwe. N.M. Fassaert

Reactie:
Op mijn FS 22 heeft de vorige eigenaar in 2004 een nieuwe sprayhood laten aanmeten. Hij was
toen in 2004, 570 euro kwijt excl. BTW bij Zeilmakerij Elzenga in Leeuwarden. Het ziet er in
ieder geval super uit! Rene Sinnema
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten