Oude "vraag&antwoord" archief -> soort van FAQ dus :-)

Moderator: Reinier

Gesloten
FS26_Barracuda
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 10:03 am
Contacteer:

Oude "vraag&antwoord" archief -> soort van FAQ dus :-)

Bericht door FS26_Barracuda »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!


1. Kiel-midzwaard versie: aandachtspunten bekend? 25-6-2007

Heeft de Friendship-club ook een technische commissie? (aardige site by the way)
Reden: Ik heb een aardige FS 26 op het oog, maar deze heeft een kiel-midzwaard combinatie waar ik geen verstand van heb.
Zijn er extra aandachtspunten waar ik op moet letten bij aankoop? Alvast bedankt voor uw reactie en met hartelijke groet, Hielke van Oostrum

Reactie:
Er is niet zoveel bekend van de kielversies van de FS 22 en 26. Wel beschik ik nog over een folder en een testrapport van de FS 26 en 1 bladzijde over het kielmidzwaard. Technische informatie over de kwaliteit is verder niet bekend. Ook niet zwakke punten waar je op moet letten. Een blik onder de vloer of er water heeft gestaan of lekkages zijn geweest is nooit weg. Bij twijfel laten keuren door de ANWB, is ook een mogelijkheid. Louis


2. Rubberafdichting van de ramen 20-8-2008

Dag Friendshippers, De winter staat voor de deur, dus gisteren maar eens een kluslijst gemaakt. Een van de dingen die opgepakt moet worden is de afdichting van de ramen in mijn Friendship 26 uit 1983. Aan dekzijde zat er oorspronkelijk een rubberen afdichtstrip over de gleuven met de schroeven. Er zit nog wel een stukje, maar dat is volledig uitgehard door invloeden van weer en wind. Ik vermoed dat hierdoor een kleine lekkage is ontstaan. Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze afdicht band? Is er ergens een leverancier bekend? groet Paskal van Lomm

Reactie 1:
Hoi Pascal, Wij gaan met hetzelfde project bezig. Ik vond bij vraag en antwoord lekkage L2 de volgende link: http://www.nauticshop.nl/shop/index1.html nr 1000011 strips. Wij houden je wel op de hoogte, Groetjes, Nicolien
Afbeelding

Reactie 2:
Hallo Nicolien, Dankjewel voor je antwoord. Had ik toch beter moeten zoeken dus ;-) Heb ff verder gezocht naar Vulbies op Internet en kom steeds hetzelfde product tegen, met zelfs hetzelfde artikelnummer 1000011. Ik ga er ook mee aan de slag. Dank voor de tip en laat jullie weten hoe het lukt. Paskal

Reactie 3:
Hoi Pascal, Ik ben vandaag bij technirub geweest: http://www.technirub.nl en heb daar nieuwe rubbers voor de afwerking van de binnenkant van de ramen besteld. Hiervoor moesten ze een mal (50 euro) maken en dan gaan ze voor mij 20 meter maken (FS35 is een groot schip) ik heb ze geadviseerd de mal te bewaren voor de friendshipclub. Er gaat dan straks gewoon een prijs per meter uitkomen. Het materiaal wat nu aan de binnenzijde zit is pvc en dit nieuwe materiaal is wit rubber. Dat kan wel wat gaan vergelen, maar is wel soepeler en zal niet zo gauw verharden. (bij ons komt het er nu af doordat het zo hard is) Ook heb ik bij deze tent sponsrubber 10x10 mm gevonden voor de dakramen voor 1,25 euro de meter. Dit ga ik ook proberen. Mocht je belangstelling hebben voor de witte afwerkstrips, laat het me dan even weten. Nicolien
Afbeelding

Reactie 4:
Dankjewel voor je mail. Jij bent al hard aan het werk met de vernieuwing van de ramen :-) Ik ben vooral nog aan het zeilen en aan het inventariseren van alle winterklusjes ;-)
De rubbers aan binnenkant van mijn ramen gaan inderdaad ook los. Zijn uitgehard door de jaren heen. Oorspronkelijke materiaal is grijs en zeer stroef. Als ik het hetzelfde materaal kan gebruiken als jij nu besteld hebt, ben ik zeker geïnteresseerd. Wat mij betreft kunnen we dan de kosten voor de mal delen. Ik heb, heel stom, geen foto's van mijn boot. Hij is uit 1983 en heeft "spitse" ramen en niet van die ronde die je op de nieuwere boten tegenkomt. Heb een foto van internet geplukt van een soortgelijke boot. Paskal

Reactie 5:
Wij hebben ons stuurboordraam opnieuw gekit. Eerst hadden we de ruiten niet allemaal weggehaald omdat er al een flint van het glas afbrak toen wij het probeerden. Echter toen lekte het vanaf de onderkant via de capilaire werking vervolgens een stuk harder. Opnieuw dus. Nu hadden we alle lijsten en ruiten verwijderd, alles opnieuw gekit en bevestigd. Wij zijn er met z'n tweeën een middag mee bezig geweest. Volgend voorjaar moeten we ook de lekkage voorin (ik denk de afdeklijst) en van de luiken gaan doen. Nicolien

REDACTIE: dus voor alle duidelijkheid: er is een VULBIES aan de buitenkant en een L-VORMIGE RUBBERSTRIP (bijv. van Technirub) aan de binnenkant.

3. Op spanning brengen van de verstaging 30-5-2005

Ik ben in het bezit van een FS 26 en zoals velen continu bezig om alle onderdelen van het schip in optimale toestand te houden. Met betrekking tot de verstaging probeer ik meer informatie te vinden over de juiste spanning ervan, maar kom niet echter verder.

Het artikel in Zeilen heb ik gelezen, maar de praktijkinvulling ervan vind ik nog wel lastig.
Heeft iemand ervaring met het op spanning brengen van de verstaging, of kent iemand een goede plek op het Internet die een goed beeld van de vereisten geeft? Paskal van Lomm


4. Constructie achterlijkstrekker in de giek 16-7-2007

Ik was vandaag aan mijn giek aan het sleutelen om de lijn aan de achterlijkstrekker te vervangen door een nieuwe. Mijn schip is een Friendship 26 uit 1983.
Dit bleek lastiger dan verwacht. Binnen in de giek zit een constructie waarvan ik niet op de hoogte was. Een dubbel genomen lijn met aan de ene kant een of andere bevestiging en aan de andere kant een katrol waaraan een staaldraad zit die via een harpje naar het oog in het achterlijk gaat. Ik kan niet in de giek, zonder de klinknagels aan de uiteinden uit te boren. Geen idee of dit vervolgens weer makkelijk te herstellen is.
Heeft wellicht iemand hier ervaring mee, of een tekening van het binnenste van een Giek? Paskal

Reactie:
Je beschrijving van de constructie klopt. Het is er ooit in gemaakt toen het uiteinde nog niet bevestigd was. Dus klopt het ook dat je de klinknagels eruit moet boren om erbij te kunnen. Daarna het fixen en dan weer dichtpoppen.


5. Plateau waarop de mast rust

Ik heb een technische vraag waar ik graag een antwoord op zou willen hebben:
Ik heb een Frienship 26 uit 1984. Ik heb geconstateerd dat er een aantal scheurtjes ontstaan in de polyester rondom het verhoogde plateau waar de mast op steunt. Graag zou ik willen weten of dit een bekend probleem is en wat daar aan gedaan kan/moet worden. Constructief denk ik dat het geen probleem moet zijn echter zal er wat aan moeten doen, zodat dit niet inwatert.
M. de Oude
Afbeelding

Reactie:
Dat zijn toch wel stevige scheuren, die duiden op een constructief probleem!
De oorzaak kan zijn dat de stalen paal die eronder staat aan de onderzijde verroest is, en een beetje is ingezakt. Helaas is deze paal niet van RVS en staat deze in een soort "beker" waar mogelijk lek- of condenswater in blijft staan... Mogelijk is ook het ingelamineerde stuk hardhout onder de mastvoet verrot door inwatering door de scheuren?

Als oplossing zou ik de zaken grondig aanpakken: d.w.z. deze ondersteunings-paal vervangen door een RVS exemplaar en de verdikking aan dek wegslijpen en vervangen door een dik stukje RVS plaat materiaal. Zonder de mast aan dek is het waarschijnlijk mogelijk met enige kracht de verroeste paal te verwijderen. Met enige beleid kan je er eventueel een krik tussen zetten om het dek/dak een paar mm op te lichten, zodat de paal ertussenuit kan.

't is even slikken maar ik zou dat komende winter toch maar aanpakken. De materiaal kosten zijn niet extreem, maar e.e.a. vereist een beetje handigheid. Mijn eigen paaltje is nog van "pisbakken-ijzer" maar ik heb er wel een beetje tectyl ingespoten... Hielke TG FS26

Ik zoomde nog even in op de bijgesloten foto... Vind wel dat er erg veel ruimte tussen de stalen voet en de verhoging (met de scheuren) in het dek zit. Ook de uitpuilende kit duidt op een eerdere reparatie? Waarschijnlijk is de ondersteuningspaal nog wel in orde maar in ieder geval de ingelamineerde plaat hout ingewaterd. Evenzogoed moet er uiteindelijk wat aan gaan gebeuren. Hielke


6. Heeft de motor voldoende PK's 31-12-2006

In mijn zoektocht naar een goede Friendship 26 ben ik er één tegengekomen bij Wehmeyer in Naarden (http://www.wehmeyer.nl)
Deze is door de huidige/vorige eigenaar in 2003 voorzien van een nieuwe Farymann dieselmotor.
Het is natuurlijk heel prettig dat er een nieuwe motor in zit, maar dit is een type van slechts 6,5 PK.
Dit lijkt wel wat ondermaats, of vergis ik me hierin?
Ik accepteer dat de prestaties (snelheid) wat minder zijn, maar kom ik hiermee niet in de problemen tijdens het manoeuvreren in de haven en het motoren op het IJsselmeer.
Tevens is deze Friendship 26 niet voorzien van een rolfok installatie.
Deze wil ik er wel op hebben omdat ik hem ook alleen moet kunnen zeilen.
Kan iemand mij een indicatie geven met welke kosten ik voor het aanbrengen van deze installatie, inclusief het aanpassen van de zeilen rekening moet houden? Erwin Vinck

Reactie:
Je eerste vraag was is een 6,5 pk weinig. Ik heb even in een oude folder van de FS 26 gekeken en daar werd een Bukh 8 pk diesel ingebouwd. eerlijk gezegd durf ik niet te beweren dat dat te weinig is. In de meeste gevallen zal dat wel toereikend zijn en alleen in extreme omstandigheden, bijv. met harde wind tegen, zul je wat minder opschieten. Je zult zelf moeten beoordelen of dat dan te weinig is. Het hangt ervan af in welke omstandigheden je het schip wilt gebruiken en hoe vaak dat zal voorkomen. De tweede vraag is makkelijker te beantwoorden, temeer daar ik deze winter ben overgegaan naar een rolfoksysteem. 30 jaar heb ik zonder rolfok gezeild en ook veel alleen. Dat je slechts alleen kan zeilen met een rolfok kan ik niet ondersteunen. Wel is het zo dat als je in zwaarder weer komt je het zeil ook moet kunnen wisselen in je eentje, daarvoor heb je een stuurautomaat nodig en een hernas zodat je aangelijnd ben. De reden dat ik een rolfok heb gekocht is gemakzucht mede door de leeftijd. Eerlijk gezegd bevalt me dat wel. De rolfok installatie heb ik tweede hands gekocht in Vinkeveen, prijs € 275. Ik moest wel een nieuwe voorstag hebben maar daar was ik toch aan toe (€ 95). Een andere mogelijkheid is kijken op http://www.marktplaats.nl . Daar komt veel voorbij. Als je perse nieuw wil dan ben je ongeveer € 650 kwijt, schat ik. Neem geen Plastimo, dat is goedkoper, maar geen aluminium. De zeilen zou ik zeker niet laten vermaken. Je eigen zeilen verkopen en ook tweedehands weer kopen, bijv. op dezelfde site, ben je veel goedkoper uit. Zelf ben ik zo 2 zeilen kwijtgeraakt en heb ik tot nu toe 1 zeil van een kennis overgenomen. Het laten vermaken kan wel maar is vaak duurder (± 200 a 300 euro) dan een geschikt zeil op internet kopen. Een advertentie zetten hier en daar is vaak gratis. Als je nog meer vragen hebt dan stel je ze maar. Ouwe Rot


7. Advies om een 3-bladige vaste schroef te monteren juist?

Ik ben in het bezit van een Fs 26 uit 1983. De motor is vervangen (nu een Yanmar 1GM10). Tevens geeft de monteur aan dat mijn klapschroef aan vervanging toe is. Hij adviseert mij een 3 bladige vaste schroef. Helaas ben ik zeiler en geen motorboot kapitein. Mijn vraag is: hoeveel remming in knopen geeft zo'n driebladige vaste schroef en wat heeft het voor mij aan positieve aspecten om niet met een tweebladige klapschroef te motoren maar met een driebladige vaste schroef. Rob Douma

Reactie:
Jammer dat de monteur dat niet heeft aangegeven. Een driebladsschroef is veel krachtiger dan een tweeblads. Je benut dus betere het motorvermogen, wat in zwaar weer best prettig is. Je hebt dan toch wat meer te vertellen. JA het geeft wel meer remming dan een tweebladsklapschroef. Wat zal het zijn, ik schat een snelheidsverlies van een halve knoop maximaal. De keuze is dan: wil je meer snelheid of meer kracht? En welke vaaromstandigheden komen het meeste voor bij jouw gebruik van de boot. Louis


8. Roer loopt zwaar, lager vervangen 15-4-2009

Sinds juli 2009 ben ik de trotse eigenaar van een bijzonder mooie friendship 26, met als bouwjaar 1979 (bouwregistratienr. 84 / Meyer te Balk). Er is echter één punt van aandacht: het ietwat zwaar lopen van het roer. Ik ben van mening dat ik het bovenlager (of wellicht beiden) moet vervangen. Kan iemand mij aangeven welk lager is gebruikt in de betreffende serie en waar een dergelijk lager te koop is. De boot staat op dit moment in winterstalling. Over twee à drie maanden wil ik het lager gaan vervangen. Ik verneem graag een reactie.
Bob Biesheuvel

Reactie:
Roer-lagers voor de FS26 zijn nog te koop bij de Friendship-werf: http://www.friendshipyachts.nl

Vervangen is relatief eenvoudig met een poelietrekkertje of draad-eind. Je moet wel een diep gat graven onder je roer als je het zelf wilt doen en kraan-tijd wilt besparen.
Overigens is speling op het roer-lager (onderlager) een vaker voorkomend probleem. Als je roer nu zwaar loopt is het in het verleden wellicht al reeds vervangen met een zelfgedraaid lager van verkeerd materiaal (sommige nylon soorten nemen water op en zwellen daardoor een beetje). Hielke

Andere manier:
Als je het roer in zijn geheel iets omhoog drukt (blokje eronder, op het asfalt) dan komt in ieder geval het bovenste blok vrij (RVS) waar de roerkoning mee geborgd zit.
Het bronzen klemblok waar de helmstok mee op de roerkoning zit kan je eenvoudig losschroeven (imbus)

Let er op dat de paspen, waar het RVS "glijblok" mee op de roerkoning vast zit, conisch is: dus kan er maar op een manier uit worden getikt. Als je dit klemblok en daarna het RVS glijblok hebt verwijderd, zou je theoretisch (!) de RVS kraag in de kuip kunnen verwijderen en zo er bij kunnen. Ik heb dit nog nooit zo gedaan en het lijkt me een heel gepruts, als het al gaat lukken.

Beter is het dan om nieuwe lager(s) in Lemmer te bestellen en deze als hapklare brok te monteren als je FS26 van het voorjaar toch in de kraan hangt (reken op 1 uur extra kraan tijd). Hielke


9. Maten van een spinnaker voor de FS 26 24-1-2006

Wie kan zeggen wat de juiste afmetingen van een spinaker voor een Friendship 26 zijn. En wat zijn de ervaringen met een 26 met spinaker. Is het goed te hanteren? Wat gebruik je als schootoog? Gebruik je de schootlieren van de fok? Wim de Vries (FS 309)


10. Is de motor te klein 6-11-2006

In mijn zoektocht naar een goede Friendship 26 ben ik er één tegengekomen bij Wehmeyer in Naarden. Deze is door de huidige/vorige eigenaar in 2003 voorzien van een nieuwe Farymann dieselmotor. Het is natuurlijk heel prettig dat er een nieuwe motor in zit, maar dit is een type van slechts 6,5 PK.
Dit lijkt wel wat ondermaats, of vergis ik me hierin?
Ik accepteer dat de prestaties (snelheid) wat minder zijn, maar kom ik hiermee niet in de problemen tijdens het manoeuvreren in de haven en het motoren op het IJsselmeer.
Tevens is deze Friendship 26 niet voorzien van een rolfok installatie.
Deze wil ik er wel op hebben omdat ik hem ook alleen moet kunnen zeilen.
Kan iemand mij een indicatie geven met welke kosten ik voor het aanbrengen van deze installatie, inclusief het aanpassen van de zeilen rekening moet houden? Erwin Vinck

Reactie:
Je eerste vraag was is een 6,5 pk weinig. Ik heb even in een oude folder van de FS 26 gekeken en daar werd een Bukh 8 pk diesel ingebouwd. Eerlijk gezegd durf ik niet te beweren dat dat te weinig is. In de meeste gevallen zal dat wel toereikend zijn en alleen in extreme omstandigheden, bijv. met harde wind tegen, zul je wat minder opschieten. Je zult zelf moeten beoordelen of dat dan te weinig is. Het hangt ervan af in welke omstandigheden je het schip wilt gebruiken en hoe vaak dat zal voorkomen. De tweede vraag is makkelijker te beantwoorden, temeer daar ik deze winter ben overgegaan naar een rolfoksysteem. 30 jaar heb ik zonder rolfok gezeild en ook veel alleen. Dat je slechts alleen kan zeilen met een rolfok kan ik niet ondersteunen. Wel is het zo dat als je in zwaarder weer komt je het zeil ook moet kunnen wisselen in je eentje, daarvoor heb je een stuurautomaat nodig en een harnas zodat je aangelijnd ben. De reden dat ik een rolfok heb gekocht is gemakzucht mede door de leeftijd. Eerlijk gezegd bevalt me dat wel. De rolfokinstallatie heb ik tweede hands gekocht in Vinkeveen, prijs € 275. Ik moest wel een nieuwe voorstag hebben maar daar was ik toch aan toe (€ 95). Een andere mogelijkheid is kijken op http://www.marktplaats.nl. Daar komt veel voorbij. Als je perse nieuw wil dan ben je ongeveer € 650 kwijt, schat ik. Neem geen Plastimo, dat is goedkoper, maar geen aluminium. De zeilen zou ik zeker niet laten vermaken. Je eigen zeilen verkopen en ook tweedehands weer kopen, bijv. op dezelfde site, ben je veel goedkoper uit. Zelf ben ik zo 2 zeilen kwijtgeraakt en heb ik tot nu toe 1 zeil van een kennis overgenomen. Het laten vermaken kan wel maar is vaak duurder (± 200 a 300 euro) dan een geschikt zeil op internet kopen. Een advertentie zetten hier en daar is vaak gratis. Ouwe Rot
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten