Retourleiding dieseltank

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Retourleiding dieseltank

Bericht door Amica »

Zoals als eens eerder beschreven heb ik nog steeds een problem met het aanslaan van de motor. Volvo Penta 2003. Het duurt altijd even voordat de motor aanslaat na een periode van niet gebruiken en we denken dat dat wordt veroorzaakt door het feit dat er geen druk blijft in het dieselsysteem.

Nu zou dat kunnen door verschillende oorzaken (volgens de experts)...:

een haarscheurtje in de rubber diesel slangen want die zijn van 1986. (ze zweten niet door dus daar ga ik niet vanuit)

ergens een luchtlek zodat de druk terugloopt en de diesel via de retourleiding wegloopt.

Dat de druk terugloopt zou ook veroorzaakt kunnen worden door de situatie in de brandstof tank. De aanzuigslang is gekoppeld aan een pijpje dat bijna tot onder in de tank loopt. De retourleiding zou ook zo'n pijpje moeten hebben omdat dan bij het stoppen van de motor geen lucht terug kan lopen in de retourleiding. (Staat op Dieseldokter)

Mijn vraag is of er iemand ervaring mee heeft en of iemand weet of er in de Friendship tanks ook een pijpje zit op de retourleiding?

Groeten.

Rob
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Gert »

Rob,

Vrijdag j.l. boot in het water.
Daarvoor alle filters verwisseld................
en bij montage scheurde het glas van het grof dieseloliefilter vlak na de tank. :twisted:
Dus deze ook vervangen.
Nadat alles klaar was................ff oppompen op de motor, alleen ontlucht op het fijnfilter op de motor
en echt na 10-15 sec starten lopen.
Ik weet niet of er een pijpje op de retour zit, maar ik kijk morgen ff.
Dat gaat erg gemakkelijk, want ik heb een doorzichtig mangat op de tank gemaakt.

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Amica »

Hi Gert,

Ja binnen 15 seconden is hij bij mij ook gestart tijdens het seizoen maar dat is toch te lang dacht ik.... heb eigenlijk nooit de seconds geteld.... 8-)

Ik hoor mensen met een Volvo Penta 2003 zeggen starten en lopen..... dat maak ik alleen mee als hij die dag al gelopen heft...

Ik ben benieuwd hoe het bij jou zit...

Rob
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Gert »

Als hij eenmaal gestart is, dan is het inderdaad starten en direct lopen.
En zo hoort het ook.
Het lijkt er inderdaad op dat je brandstof(druk) terug loopt.
Alles heel goed nalopen. De leidingen naar de filters, de filters en speciaal de rubbers goed nazien.
En alles echt goed dicht is moet hij goed starten.

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Amica »

Hi Gert,

Even gecheckt maar er zit geen pijpje aan de retourleiding dus de retourdiesel valt van bovenaf weer in de tank. We hadden al een pijpje gemaakt maar voor 3/8" en de aansluiting is 1/4" dus dat gaan we even opnieuw doen. Zal wel laten weten wat het resultaat is.

We hebben de afgelopen week veel gevaren op de motor en na drie dagen stilliggen sloeg hij aan na een paar seconden terwijl de laatste keer na een dag het weer even duurde voordat hij liep.... wonderbaarlijk en onverklaarbaar... Wel hebben we ook alle leidingen nagelopen op doorzweten om te kijken of er mogelijk toch ergens een leidingprobleem zou zijn... niets gevonden.

Komende week worden de verstuivers gelicht en gecheckt en mogelijk ook de kleppen opnieuw stellen. Misschien ook nog een compressie meting.

Ik zal de resultaten laten weten.

Groet Rob
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Gert »

Rob,

De afgelopen dagen met de kleinkinderen op e Grevelinen geweest en starten van mijn motor duurt in alle gevallen,
ook na een week niet starten, echt niet langer dan 3-4 seconden.
Misschien een lekkage in de diesel opvoerpomp???

Dat wordt wel zoeken.

Suc6 er mee.

Gr Gert
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Equilibrium »

Hallo Rob,

Op mijn retourleiding zit ook geen pijpje. Ik heb inderdaad wel eens gehoord dat sommige motoren wat tegendruk nodig hebben op de retourleiding. Een pijpje gestoken in de brandstof geeft deze tegendruk. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat, dat de oorzaak zou kunnen zijn om dat zowel Gert als ik geen pijpje hebben en wij geen koude start problemen hebben. Om te kunnen starten is compressie en brandstof in een goede verhouding lucht/diesel nodig. Bij een koude start moet het mengsel iets rijker zijn. Daarom is het belangrijk dat je de voorgeschreven koude start procedure volgt. Volgens mij gebruik je die ook maar voor de zekerheid hier nogmaals: Knop indrukken gashendel (release), gashendel naar maximum, dan de stop knop uittrekken en weer terugduwen, daarna de gashendel voor de helft terugnemen en starten. Deze procedure zorgt ervoor dat de as die de brandstofpomp (hoge druk pomp) regelt een rijk mengsel afgeeft. Als je de gashendel weer neutraal zet, schiet deze stand weer terug.
Als dit niet werkt zou ik eerst het brandstofsysteem controleren. Daarvoor kan je eerst controleren of er geen lucht in het systeem zit. Draai de ontluchtingschroef op het fijnfilter wat los, en pomp met de hand wat (hendel aan de brandstofopvoerpomp) wat diesel op. Komt er een tijd lang geen diesel uit maar wel luchtbellen dan zit er lucht in het systeem. Start de motor na het ontluchten, dan verder zoeken naar de plekken waar lucht in het systeem kan komen. Meestal de koppelingen van de slangen ( lijmen met diesellijm) of aftapschroefje groffilter (zichtbaar aan bellenbaan in het glas). Ook de afdichtringen van het groffilter (vooral het kleine ringetje) kunnen problemen geven als ze niet goed aansluiten. Een andere controle die je kan uitvoeren is of de brandstofpomp wel voldoende opvoerkracht heeft. Daarvoor kan je de ontluchtingschroef helemaal uitdraaien, de kleppenlichter vooraan het kleppendeksel open zetten, zodat de motor makkelijk rond te draaien is, en daarna met een sleutel het vliegwiel ronddraaien. De diesel moet dan zo', 2 tot 3 cm uit het filter omhoog spuiten. Is dit niet het geval is of de brandstofleiding verstopt of de pomp heeft te weinig opvoerkracht. Controleren ook of het luchtfilter niet verstopt zit ( probeer te starten zonder luchtfilter). Als dat allemaal nog niet werkt kan jezelf weinig meer doen en heb je professional nodig die de verstuivers, hoge druk pomp en compressie na te meten.

succes

Gerard
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Amica »

Hi Gerard,

De startprocedure was mij bekend maar zelfs dat helpt me soms niet. Maar het lijkt er op dat ik nu ook start met 3 seconden.

We hebben een pijpje aan de retourleiding gemaakt en dat zou de oplossing geweest kunnen zijn....... edoch ondertussen is ook de motor bijna gereviseerd door Haisma uit Harlingen.

Ik wilde de verstuivers laten controleren om zeker te weten dat daar het probleem niet zou zitten. De verstuivers bleken in uitstekende staat te zijn maar bij het terugplaatsen bleek een van de verstuivers (weer) te lekken. Dat had ik jaren geleden al eens gezien maar dat loste zichzelf toen weer op..... Haisma gebeld en dat kan eigenlijk alleen goed worden opgelost door het zetten van een nieuwe sleeve. De koperen huls waar de verstuiver in zit. Die liet zich helaas niet verwijderen zodat de kop er af moest. Heb toen alle 3 de sleeves maar laten vernieuwen.

Uiteindelijk was ik daar wel heel blij mee want ik heb een buitenwater gekoelde motor en er bleken ook nogal wat verstoppingen in de kop en het blok te zitten. Cylinders zagen er allemaal ook nog prima uit dus alles goed schoongemaakt. Ook alle water openingen goed leeggehaald en bij het terug plaatsen van alles ook overal nieuwe ringetjes op en de kleppen zijn opnieuw gesteld. Bleek ook nodig voor de 2e cylinder.

De motor loopt door deze akties rustiger en geeft weer meer water en hij zal na het opnieuw stellen van de kleppen ook wel iets minder diesel gebruiken volgens de monteur.

Een duur klusje maar uiteindelijk ben ik hier wel blij mee want die verstoppingen in de waterkanalen kun je niet zien maar het zit er in deze oude moteren wel degelijk in als je geen intercooler hebt. Een goede waarschuwing dus voor iedereen met oudere motoren.

Ik hoop dat het zo blijft en dat het startprobleem nu over is.

Groet

Rob
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Retourleiding dieseltank

Bericht door Amica »

Bijgaand nog een foto van het blok met de verwijderde kop. In de koelgaten voor het water zie je de vervuiling aan de randen en de kleinere gaten tussen de cylinders zitten allemaal dicht. Met de stofzuiger er bij allemaal weer opengeprikt....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten