Oplossen Handrail probleem

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Oplossen Handrail probleem

Bericht door Amica »

Lekkage op de schroeven van de handrail van de meeste Friendship types kan op de volgende manier worden opgelost.

De schroefgaten wat uitboren met 10mm boor en eventueel de prut er uit proberen te halen en laten drogen. De geul en de randen opschuren met grof schuurpapier. Het werkgebied met 2 of 3 lagen afplakken met schilderstape.

De opvullatjes van 30 á 50cm (latjes klein maken i.v.m. kromming en torderen) aan een kant dik insmeren met epoxyhars en in de geul op zijn plaats drukken. Goed insmeren en aandrukken om luchtinsluiting aan de onderkant te voorkomen. Zie foto nr 3. Als alle latjes zijn geplaatst dan over de gehele lengte glasvezel stucadoorstape leggen en dan verder opvullen met epoxy hars. Niet te hoog want later wordt de laag afgewerkt met epoxy plamuur.

Als de epoxy goed is uitgehard dan kan er weer worden geschuurd (zie foto nr 6) en vervolgens geplamuurd. Na het plamuren en uitharden weer schuren van grof naar fijn en mogelijk nog een keer plamuren. Zie foto nr 9. Daarna aflakken met 2 componenten polyurethaanlak.

Benodigdheden: Schilderstape, voldoende latexhandschoenen, plamuurmessen, schuurmachine met voldoende schuurpapier, hardhouten latten 2 * 3meter 1,5cm dik en 5cm breed, 6 kilogram Variobond epoxyhars (De IJssel), glasvezel stucadoorstape 5cm breed, 2 kilogram Variopox plamuur (De IJssel).

Later deze zomer gaan we de 2 componenten lak aanbrengen en daarover zal ik een vervolg geven op dit verhaal. Let op: zorg dat je het werkgebied goed afplakt en haal voldoende latex handschoenen want Variobond is mooi spul om te verwerken (soort zachte boter) maar het kleeft enorm en heeft de eigenschap aan dingen te gaan kleven die je niet wilt....

Heb je verder vragen dan hoor ik het graag. rverdwaald@hotmail.com

Succes

Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Gert »

Rob,

We zijn nu al een heeeeel eind verder.
Hoe ziet er nu uit??

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Amica »

Hi Gert,

Bijgaand een foto van de huidige situatie. Ik heb vorig jaar twee weken binnen gestaan en heb het hele kajuitdak geschuurd waar mogelijk en toen alles in 4 lagen DD lak van De IJssel gezet. Best nog wel een klus zeker als je niet kunt schilderen....
We hadden nog twee rvs pijpen dus die heb ik gepolijst en wat bevestigingsmateriaal gekocht zodat er ook een keurige handrail op zit.

Al met al heel wat werk maar dit is wel de ultieme oplossing voor dit probleem denk ik.

Groeten

Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Gert »

Rob,

Dat ziet er inderdaad netjes uit.
Ik ben nu eerst een kastje in de voorpunt aan het maken rondom de ankerlier.
Dan de toilet vernieuwen...............
En daarna maar eens aan de handrail gaan beginnen.

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Amica »

Hi Gert,

Dank je wel.... en jij bent ook nog wel even bezig zo te lezen....

Mijn boot staat per vandaag te koop dus ik hoop dat iemand anders het ook mooi zal vinden...

Succes met jouw klussen en ondertussen heb ik zoals je gelezen hebt ook nog een paar dingetjes te doen.

Groeten

Rob
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Gert »

Rob,

Stop je met varen of wordt het een ander schip?

Gr Gert
Amica
Berichten: 24
Lid geworden op: do 12 jan 2012 7:57 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Amica »

Gert,

Als er een koper komt dan wil ik graag overstappen naar een motorboot.. Op het grote water heb ik het nu wel bekeken en zou ik wel graag het achterland willen bekijken... volgend jaar mag ik met pensioen dus meer tijd....

Groeten

Rob
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Oplossen Handrail probleem

Bericht door Gert »

Rob,

ik denk dat je het schip wel kwijt raakt hoor.
Is best een gewild type.
Suc6 er mee.

Gr Gert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten