Afsluiters en doorvoeren

Moderator: admin

Plaats reactie
FreekT
Contacteer:

Afsluiters en doorvoeren

Bericht door FreekT »

Hallo allemaal,
Sinds kort zijn wij in het bezit van een Friendship 28, de 'Forever' uit 1979. Erg blij mee. Nu lees ik wel eens verhalen over messing doorvoeren en afsluiters, en dat het belangrijk is deze tijdig te vervangen.

Nu heb ik weinig verstand hiervan en een paar vragen:
Weet iemand wellicht welke doorvoeren en afsluiters (van welk materiaal) in een FS28 uit 1979 zijn gemonteerd? Messing of brons?

Wat zijn de ervaringen hiermee? Ik lees weinig/geen verhalen dat dit een zwak punt is bij een FS28.

Hoe kom ik erachter of ze aan vervanging toe zijn? Controleren uiteraard, maar waarop?

Hoeveel zitten er op een FS28? Wc, gootsteen, koelwater, verder nog?

Hartelijk dank!

Freek
Teake
Contacteer:

Re: Afsluiters en doorvoeren

Bericht door Teake »

Verder nog 2x kuip-lozing, en wat er in de afgelopen decennia bij geknutseld is door de illustere voorgangers.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Karel
Contacteer:

Re: Afsluiters en doorvoeren

Bericht door Karel »

Beste Freek,

Gefeliciteerd met je aankoop van de FS28.
Op je vraag over het eventueel vervangen van de doorvoeren en afsluiters kan ik mijn ervaring delen.
Vorig jaar heb ik alle doorvoeren en afsluiters vervangen vanwege dezelfde onbekendheid van de eventuele corrosie van het messing.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je de historie kent van het vaargebied van je 2e hands boot.
Altijd op zoetwater gelegen dan zou ik zeker niets vervangen, (paar weken per jaar op zout zou ik ook niets vervangen),altijd op zoutwater gelegen dan zou ik ze wel vervangen.

Het vervangen ging vrij makkelijk, de flens afboren met een stappenboor voor de kleinere doorvoeren en de grotere toiletdoorvoer dmv een houten plug en een gatenzaag. Ik heb alles vervangen voor kunststof doorvoeren en afsluiters van het merk True-design vanwege de hoge vorstbestendigheid.
De kunststof doorvoeren zijn trouwens met epoxy verlijmd in de romp waardoor je 100% afdichting krijgt.

Achteraf gezien was vervangen niet nodig geweest omdat de doorvoeren nog prima waren ( waarschijnlijk meeste tijd op zoetwater gevaren)
Wel prettig dat ik nu geen slapeloze nachten meer heb vanwege de onbekendheid :D
Voor de duidelijkheid 2 foto's toegevoegd.

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Plaats reactie