BB genua-rails verwijderen i.v.m. een lekkage

Moderator: admin

Plaats reactie
Zeevalk
Contacteer:

BB genua-rails verwijderen i.v.m. een lekkage

Bericht door Zeevalk »

Goedendag,

ik heb een FS28 MK3 uit 1991 en heb sinds een tijdje een lekkage op twee plekken. Onderzoek met een endoscoop heeft mij tot de conclusie gebracht dat er water langs één (of enkele) bout(en) van mijn bakboords genua-rails loopt.
Nu zou ik graag de gehele genua-rails demonteren en opnieuw, waterdicht op het dek monteren.
Weet iemand hoe de bouten verbonden zijn in het dek? Ik kan nl. slechts bij drie bouten van binnenuit de moeren zien (deze drie moeren zitten t.h.v. het instrumentenpaneel). Alle andere punten waar een moer uit moet komen zitten achter kastjes, planken of plafonddelen.
Zitten er misschien moeren in het dek gelamineerd op de punten waar ik van binnenuit niks kan zien? Wat dus zou betekenen dat ik vanaf het dek aan de buitenkant gewoon alle bouten los kan draaien en de genua-rails kan verwijderen?
Het zou mooi zijn als er iemand op dit forum is die hier al ervaring mee heeft en zijn/haar kennis met mij kan delen.
Alvast dank!

Met vriendelijke groet,

Bart
Teake
Contacteer:

Re: BB genua-rails verwijderen i.v.m. een lekkage

Bericht door Teake »

Ik heb gemerkt dat de achterste (van het eindkapje) na het losdraaien niet meer vast wil. Daar zit kennelijk een moer ofzo die los gekomen is.
Voorzichtigheid is dus idd geboden.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Zeevalk
Contacteer:

Bericht door Zeevalk »

Hoi Teake,

oei...dat klinkt niet veelbelovend. Dan ben ik toch benieuwd hoe het advies luidt om een genua-rails opnieuw te bevestigen. Als alle moeren onderdeks eraf gaan vallen zonder dat men erbij kan, lijkt dit een onmogelijke klus te worden.
Dank alvast voor deze reactie. Ik kijk uit naar eventueel nog andere reacties.

Grt Bart
admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Het wordt te weinig gebruikt, maar zoek ook eens op genuarails.
Ik vond het volgende: viewtopic.php?p=346#p346

Het woordje eenvoudig komt hier niet in voor. Megaklus is een betere beschrijving. Maar in principe is niets onmogelijk. Behalve dan dat je je jezelf erop moet voorbereiden en het durven aan te pakken.
Ik heb makkelijk praten want mijn FS 28 uit 1975 heeft geen binnenschaal. Toch moest ik ooit een genuablok vervangen die ik er alleen uit kreeg door de laatste drie bouten los te werken. RVS in aluminium! Dat was al een moeizame klus om ze los te krijgen. Uiteindelijk gelukt met in water opgeloste kunstmest. Dat is geen broodje aap verhaal; in kunstmest zit een stofje (naam even kwijt) die dat kan. Je aluminium wordt er ook heel schoon van.
Zeevalk
Contacteer:

Bericht door Zeevalk »

Hoi Admin,

dank voor je reactie. Ik had dit stukje inderdaad gevonden op het forum.
Stiekem hoopte ik ook, dat er toch iets hoopgevenders als antwoord op mijn vraag zou komen. Het demonteren van het interieur staat niet hoog op mijn lijstje met oplossingen, zoals je allicht zal begrijpen.
Vooralsnog heb ik me voorgenomen om de drie bouten en moeren waar ik wél bij kan eens te demonteren en deze opnieuw aan te brengen met nieuwe afdichtingskit. Wie weet is dat de sleutel tot succes.

Groet Bart
Plaats reactie