Volvo seal schroefasafdichting vervangen FS28

Moderator: admin

Plaats reactie
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Volvo seal schroefasafdichting vervangen FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Weet iemand of het mogelijk is om de Volvo seal schroefasafdichting met artikel code 828254 (op de seal staat overigens 828801) te vervangen op een Friendship 28 bouwjaar 1987 zonder de motor van zijn plaats te halen? De Volvo seal voor een schroefas van 25 mm is 10,2 cm lang. Je zou verwachten dat de schroefas minstens 10,2 cm uitgeschoven moet worden om hem te vervangen. De speling tussen de schroef en de skeg bij het roer is echter maar 7 cm, dus dat lijkt niet te gaan lukken.

Maar is er misschien een andere manier, zoals het verwijderen van de koppeling tussen de schroefas en de motor, die ook een aantal centimeters ruimte inneemt?

Het probleem dat ik wil oplossen is het lekken van een klein beetje water tussen de schroefas en de seal.
Iemand adviseerde me om de seal na zoveel jaren eens te vervangen, maar ik vraag me af of het aanbrengen van Volvo penta smeervet tussen de seal en de schroefas mogelijk en voldoende is. Ik lees ergens op een zeilersforum dat je dit met een rietje in moet brengen, maar vraag me af of dit afdoende is. De boot ligt nu op de kant en ik zou het probleem graag in de winter in een keer goed op willen lossen. Elk advies is welkom.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Volvo seal schroefasafdichting vervangen FS28

Bericht door admin »

Om welk type Volvo gaat het?
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Volvo seal schroefasafdichting vervangen FS28

Bericht door Marnix.Tax »

De motor zelf is een Yanmar 2GM20, maar de schroefasafdichting is een Volvo seal, een watergekoelde rubberen huls waarbij het water in kanaaltjes loopt die zijn uitgespaard in de rubberen huls, en waarbij lekkage op de aanhechting tussen de huls en de schroefas wordt voorkomen met smeervet. Ik heb een foto in de bijlage toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Volvo seal schroefasafdichting vervangen FS28

Bericht door admin »

Dank je wel. De foto's maken veel duidelijk.
Ik heb ook een Yanmar 2GM, maar de schroefas draait in een gland. Aan het uiteinde zit een vetnippel. Dat is een lastige plaats, dus heb ik die vervangen door een slang die aangesloten zit op een vetpotje. Dus regelmatig een paar slagen geven zodat de gland gevuld blijft met watervast vet.

Voordat je het groots wil aanpakken: kun je die rubberen schroefasdichting ook niet vullen met vet?
Als je die manchet wil vervangen dan kun je misschien na het verwijderen van de schroef de schroefas langs de skeg krijgen.
Lukt dat niet dan zit er niets anders op dan de motor van zijn plaats te halen. Geen leuke klus, maar met behulp van de grootschoot/giek boven de kajuitingang kan dat. Zo zelf een de Yanmar ooit geplaatst.

Maar misschien zijn er anderen die een nog beter idee hebben? Zo ja laat je horen!
Marnix.Tax
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 12 feb 2017 3:51 pm
Contacteer:

Re: Volvo seal schroefasafdichting vervangen FS28

Bericht door Marnix.Tax »

Ik denk dat ik hem inderdaad maar eens ga smeren voordat ik de seal ga vervangen want dit lijkt me geen aantrekkelijke klus. Ik lees op de website van Volvo dat je hem elke 200 uur of één keer per jaar moet smeren. Heb nu een tube Volvo Penta smeervet van 6 euro besteld en ga eens kijken of ik dat tussen de schroefas en de seal kan spuiten. Heb via youtube een filmpje gevonden waarin dit door iemand wordt uitgelegd. Eens kijken of dat het lekken van water stopt. Ik houd jullie op de hoogte maar hou me aanbevolen voor aanvullende adviezen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten