Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Moderator: admin

Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door Karel »

Beste Forumleden.

Het valt me op dat er op deze site geen database beschikbaar is met de originele bouwtekeningen van de diverse Friendships.
De originele zeilplannen zijn ook nergens terug te vinden, het enige wat zover mij bekend is beschikbaar is zijn de folders op deze site.
Op de site van de ontwerper "D.Koopmans jachtontwerpers" is niets terug te vinden mbt tot enige Friendship.

Ik weet dat de Friendship-werf een rijke historie heeft wat betreft verschillende eigenaren en bouwlocaties maar het lijkt me sterk dat er niets bewaard is gebleven uit de archieven van de werfen/eigenaren.
Ik kwam laatst op internet een afbouwinstructie met tekeningen en onderdelenlijsten tegen van een Friendship 26 wat enige inzage gaf hoe de F26 in elkaar zit. (Als voorbeeld bijgevoegd)
De F28 is ook als casco met afbouwpakket geleverd waardoor de mogelijkheid bestaat dat er onder de Friendshipclub-leden nog een instructie met tekeningen beschikbaar is (al dan niet digitaal)

Gezien de leeftijd van de Friendships en leeftijd van eerste eigenaren is er nu nog een kans dat we nog data kunnen verzamelen die we voor algemeen gebruik beschikbaar kunnen stellen.

Laat maar weten wat er in jullie privé archieven nog beschikbaar is.
BVD
met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door Teake »

Interessant, en terechte vraag/gedachte.
Ik volg graag!
Mooi voorbeeld ook van de fs26. Ik zou de fs28 tekeningen etc idd ook graag eens zien.
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door admin »

Terechte opmerkingen!
Dat er geen database is, is logisch: er zijn geen data.
De afbouwinstructie van de FS 26 staat ook op de site.
Ik zal binnen de IFC nog eens nadrukkelijk vragen voor info. over de FS 28. Dat is al eens gedaan, maar toch nog maar eens proberen. Niet geschoten is altijd mis.
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door Karel »

Beste Admin.

Fijn dat je binnen de IFC de vraag neer gaat leggen of er nog FS 28 info beschikbaar is want het is natuurlijk wel jammer dat er in al die jaren van het bestaan van de FS28 en IFC er geen FS28 database is opgebouwd.

Ik heb eens op de site gekeken van de Victoire club en daar is heel veel scheepsinfo in terug te vinden, deels openbare onderwerpen maar ook afgeschermde informatie en/of tekeningen.
Afgelopen weekend contact gezocht met de ontwerper Dick Koopmans uit Den Oever en die heeft bevestigd dat er nog FS28 data beschikbaar is.
Goedemorgen mijnheer van Leeuwen,

Ik heb alle tekeningen nog. De meest relevante kan ik scannen.
De kosten http://www.dickkoopmans.nl/refit/tekeni ... ?lan=dutch
Zal ca 100 euro zijn afhankelijk van het aantal en ook eventuele andere info.

Voor de Victoire club staat dergelijke info op een afgeschermd deel van de site. Zou voor Friendship ook zo kunnen.
Dan kijk ik wat uitgebreider en wordt het wel wat duurder.

Met vriendelijke groet,
Dick Koopmans


Vraag aan het bestuur van de IFC/moderator / Admin.
-- Zou het ook mogelijk zijn dat er op de IFC site bij "Schepen/ Friendship 28" een afgeschermde locatie komt waarbij het mogelijk is om alleen als IFC lid hier toegang toe te krijgen, net zoals bij de Victoire Club?
--Ik ben best bereid om hier wat in te investeren voor bv mijn type/uitvoering/tekeningen/info maar het zou ook kunnen dat de IFC hier een budget voor heeft of voor kan vrijmaken?
-- als dit niet de geëigende weg is om deze vraag op dit forum te stellen, bij wie moet ik de vraag dan neerleggen?

met vriendelijke groet
Karel van Leeuwen

met
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
hupseelń
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 2:45 pm
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door hupseelń »

Beste Karel,
ik heb best interesse en wil ook wel meebetalen 100 euro is overzichtelijk (50/50 ?)
Ik heb een mk 3 maar de basis is uiteraard gelijk.

als dit een goed idee is dan doen we gewoon een tikkie, mischien zijn er meer liefhebbers. Uiteraard wel op de IFC site zetten voor iedereen.

Groet Hupseeln
Karel
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 12 sep 2016 1:20 pm
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door Karel »

Beste Hupseeln,

Bedankt voor je positieve reactie en fijn dat je mee wil doen in het opbouwen van de FS28 database.
Ik denk maar van “hoe meer zielen……. hoe meer FS28 data” :D

Voor de MK-III zijn er dus al 2 geïnteresseerden maar hopelijk melden zich ook leden voor de andere FS 28 typen.
Probleem is, op dit moment, dat de IFC site (nog) geen afgeschermde locatie heeft waar we FS28 tekeningen en testen neer kunnen zetten. Dick Koopmans geeft in de mail aan dat het afgeschermd doorgeven van data mogelijk is, zoals ook bij de Victoire clubsite.
Afgelopen week, telefonisch en via de mail, contact gehad met de Admin /Moderator van de IFC Friendship-28 pagina over het verzoek tot het beschikbaar stellen van een afgeschermde FS 28 locatie voor tekeningen data en Waterkampioen testen uit 1988 voor de MK-II en 1993 voor de MKIII.
Hij gaat het voorleggen aan de IFC-bestuur maar het gaat nog even duren vanwege de vakanties . Er wordt dus aan gewerkt!
Vraag:
Aan welke data / tekeningen is er behoefte binnen de IFC leden?
Ik zelf dacht aan de onderstaande data:
1. Romp, kiel, roer, zeilplan, tuigage tekeningen, op hoofdlijnen of gedetailleerde constructietekeningen?
2. Interieur, kiel en kielbevestigingen, schotten, kastjes, keuken, elektrische schema’s en leidingwerk etc
op hoofdlijnen of gedetailleerde montage/constructietekeningen?
3. Interieur tekeningen zoals een artist impresion?
4. Dek/kajuitopbouw, waar zit het sandwich balsa en waar zitten de massieve versterkingen in het dek?
5. Materiaal lijsten, gebruikt beslag etc ...zelf afbouw handleidingen FS28?
6. Vul maar aan!
Ik heb werkelijk geen idee wat Dick Koopmans in zijn beheer heeft en wat hij van bovenstaande onderwerpen kan leveren en wat het gaat kosten.
Als de wensen rond zijn wil ik wel een keer langsgaan bij Dick Koopman in Den Oever.

Ik denk dat het na de vakantie gaat worden voordat de IFC de afgeschermde site geregeld heeft maar laat me graag verrassen :D

In afwachting van jullie reacties groetend,
Karel van Leeuwen
Friendship 28 MK3- 596 "UIVER"
hupseelń
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 10 jan 2022 2:45 pm
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door hupseelń »

Hoi Karel,
Jouw lijst met gewenste gegevens lijkt mij compleet, ik kan er niks bij verzinnen. Mogelijk nog leuk als Dick anekdotes heeft over de tijd dat hij de friendship heeft ontworpen, dat laat het schip nog meer leven. Ik zal dit onderwerp blijven volgen zodat ik weet wanneer ik kan helpen,
groet Hupseeln
ewoud
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 mar 2021 7:55 am
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door ewoud »

Hier nog een geïnteresseerde.
Ik blijf het volgen.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door admin »

Goed nieuws, en misschien ook minder goed nieuws.
De IFC heeft de tekeningen gekocht van de FS 28 van dhr. Koopmans. Er kwam scanwerk aan te pas dus mocht het iets kosten.
De tekeningen (een selectie van 30 tekeningen) staat nu op de site van de IFC, maar helaas? we mogen ze alleen aan leden van de IFC beschikbaar stellen.
De tekeningen bevinden zich achter een besloten deel van de site die alleen met inloggen wordt bereikt.
Als je ze ook wilt, dan is lid worden (niet duur) de enige optie.

Admin
Teake
Berichten: 36
Lid geworden op: di 27 jul 2021 8:12 pm
Contacteer:

Re: Database FS 28 Bouwtekeningen zeilplan etc

Bericht door Teake »

Klinkt interessant!

Ik ben al forum lid, is dat voldoende? Of is er dan nog meer nodig, en zo ja, hoe regel ik dat?
Friendship 28 (1976) Vennskap.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten