motorisering van een FS28

Moderator: admin

Plaats reactie
Thomas Sukiennik
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 jan 2022 11:10 am
Contacteer:

motorisering van een FS28

Bericht door Thomas Sukiennik »

Hallo lieve Friendshippers ,
ik ben Thomas, een nieuw lid van de Friendshipclub en wil me even voorstellen:
Ik ben 58 jaar, woon in Keulen (Duitsland) en ben sinds 2 jaar de trotse bezitter van een Friendship 28 met een ligplaats in Workum.
Ik zeil meestal met mijn zoon Noah.
Wij spreken Nederlands, alleen schrijven gaat niet zooo goed... In de 2 jaar hebben we wat ups en downs meegemaakt en veel geleerd, maar hoe meer je weet, hoe meer je ziet hoe weinig je weet... Daarom zijn we nu blij, gezellig contact en advies in de Friendship Club te vinden :-)

Ik zou graag een onderwerp openen dat zeker meerdere mensen zal aanspreken en zeker vaak een onderwerp was en u vragen naar uw ervaringen en gedachten: motorisering van een FS28. Ik heb nog steeds de goede oude Bukh 10 pk BJ 1979 met een driebladige schroef erin en ik vraag me af of het echt zo veilig is. Om de haven in en uit te varen en bij redelijk goed weer een paar tochten te maken op het IJsselmeer of de Waddenzee is dit zeker voldoende. Maar als je meer vermogen nodig hebt met veel wind en stroom, zou ik meer vermogen en dus zekerheid willen. Nu kan ik een Vetus 3.10 kopen met 22 pk, 3 cilinders met een tweecircuit koelsysteem. Volgens de monteur zou het moeten passen) Ik zoek veel naar Friendships 28, maar heb er nog nooit een gezien met deze motor.
Eén ding is duidelijk:
22 pk is ook een beetje overdreven, maar aan de andere kant is zijn gewicht van 160 kg ongeveer hetzelfde als de Bukh.
en met 3 cilinders en een koelsysteem met twee circuits heb je meer veiligheidsreserves en kan ik hem nu goedkoop kopen. Ik heb een paar FS28 ontmoet met Yanmar 3Zyl, maar nog geen Vetus. Zeker, het neemt meer ruimte in beslag en een kleinere motor zou beter zijn om aan te werken. Maar wat vindt u hiervan in de praktijk?
Dank je wel voor je antwoorden,
vriendelijke groeten
Thomas
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: motorisering van een FS28

Bericht door admin »

De Bukh 10 pk (met een tweebladsschroef) levert niet veel vermogen als je tegen een flinke wind in moet varen. Toen hij vervangen moest worden, heb ik ook rondgekeken. Ik kon toen redelijk goedkoop (aanbieding) een nieuwe Yanmar 2GM van 18 pk kopen. Hij past er heel goed in en hoefde niets aan de fundatie te doen. Hij is bovendien een stuk lichter, ik schat ± 120 kg.
De motor (nu met een 3-bladsschroef voor meer power) doet het uitstekend. Tot nu toe is hij zeer betrouwbaar gebleken. Naar verluid zit hij ook in de Rotterdamse taxibootjes ingebouwd. Enige nadeel tot nu toe: er moet af en toe een beetje olie bij.
Ik zou er zeker naar kijken, of dit een geschikt type is. Met 18 pk zit je wel goed, 22 pk is veel, maar kan ook.
Succes bij de keuze.
Thomas Sukiennik
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 jan 2022 11:10 am
Contacteer:

Re: motorisering van een FS28

Bericht door Thomas Sukiennik »

Bedankt voor de reactie!
De Yanmar 2gm20 is absoluut een geweldige motor voor de FS28. Een Sole Mini 16 PK zou ik ook als nieuwe motor beschouwen vanwege de lage prijs.
In Duitsland zijn de prijzen zelfs goedkoper dan in NL. Maar helaas, om kostenredenen moet het voor mij een gebruikte motor zijn, en een havencollega bood me de Vetus 3.10 aan. Ondertussen vond ik zelfs een e FS28 met een M3.10 met een foto in een verlopen internetadvertentie . Het lijkt dus mogelijk.
Wat mij enorm verbaast is het feit dat je zelfs met 18PK overgestapt bent op een driebladige schroef. Wat waren de redenen? Ik dacht dat een goed afgestelde tweebladsschroef van 18 pk voldoende zou zijn en voordelen zou opleveren tijdens het zeilen vanwege minder waterweerstand en minder wieleffect. Mijn driebladige schroef op de Bukh 10PK geeft een grote verbetering in stuwkracht, maar achteruit manoeuvreren is nog steeds een ramp.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: motorisering van een FS28

Bericht door admin »

Ik heb op aanraden van de dealer een driebladsschroef gemonteerd. Het levert toch meer power op dan een tweebladsschroef. Dan is het een overweging: of minder remming bij het zeilen, of meer power bij het motoren, vooral als de omstandigheden dat vragen. Ik heb voor het laatste gekozen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten