Oude vragen en antwoorden

Moderator: admin

Gesloten
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

Lees eerst deze vragen alvorens een nieuw topic te plaatsen!

1. Opzoek naar stickers van een FS 28 29-3-2009

Sinds vorig jaar ben ik de trotse bezitter van een 28 MKIII van 1994. De stickers “Friendship 28” welke achteraan op zowel bak- als stuurboordzijde zijn geplakt hebben echter hun beste tijd gehad en ik ben benieuwd of het mogelijk is om deze nieuw bij u te verkrijgen. Graag verneem ik van u. Marco Wildenburg

Reactie:
Het FRIENDSHIP logo is een beschermd logo en voor professioneel gebruik ervan worden kosten in rekening gebracht.
Wij willen aan particuliere eigenaren gratis een .pdf beschikbaar stellen voor éénmalig gebruik.
Hiermee moet een ´letterboer´ iets kunnen aanvangen. Dan mag u daarvan éénmalig de gevraagde stickers (laten) maken voor gebruik op de boot. Bijgaand het Friendship logo in pdf.
Friendship bootsticker.png
Heeft u in de toekomst nog onderdelen of andere service nodig dan kunt u bij ons terecht.
Meer informatie over Friendship via: http://www.friendship.nl (werf)
MarineCenter, Martin Wewer (http://www.marinecenter.nl) Je kunt ook zelf met behulp van een RAL-staalkaart bepalen welke kleur er het dichtste bijkomt.


1. Welke boot past het meest bij ons gezin 21-1-2008

Wij (gezin 5 + hond) zijn ons aan het oriënteren voor een zeilboot. In eerste instantie voor Friesland en het IJsselmeer. Wij kijken naar een F 26 of een F28. Welke past het meest bij ons gezin. Wij hebben gezien dat de F26 en de F28 met verschilldende kielen zijn uitgevoerd, kiel midzwaard, 1.2 d of 1.6 d. Voor Friesland is de 1.2 het meest geschikt maar hoe is dat voor het IJsselmeer? Ronald schreudering

Reactie:
Alhoewel de FS 26 niet klein is is de 28 natuurlijk toch ruimer. De friendship 26 is een ontwerp van Jac de Ridder en zeilt anders dan de 28 wat een koopmans ontwerp is. In de 28 heb je meestal 5 kooien, 2 voor, 2 in de kajuit en 1 hondekooi. Bij een aantal fs28 kun je de tafel omlaag doen en dan met de rugkussens een 2 persoonsbed maken. Wij hebben zelf 8 jaar gevaren met een frienship 28 met 1.20 meter kiel. hij verliest wel wat meer hoogte dan met een diepere kiel, maar op het IJsselmeer hebben we er altijd prima mee gevaren. De onze was wel wat loefgierig, dit kwam omdat de kiel niet helemaal paste bij de tuigage. Dit hadden we opgelost door de mast iets voorover te trimmen. Het betekent dan ook dat je eerst het grootzeil reeft en dan pas de fok. Met de fs 26 heb ik persoonlijk geen ervaring, maar wij hebben een fs35, ook een jac de ridder ontwerp, en deze zeil als de brand op aan de windse koersen. bij voor de windse koersen loopt hij wat minder vanwege de smalle kont. dit zal denk ik hetzelfde gelden voor de 26. Nicolien


2. Driehoekige kunststof watertank in de boeg vervangen 16-6-2009

Wie kan mij een advies geven omtrent een watertank van mijn FS 28 (1977)? De oude kunststof watertank in de boeg (driehoekig qua vorm) heeft z'n tijd gehad...weet iemand een goed adres voor een driehoekige waterzak of toch een vaste kunststof tank?
Bijvoorbaat dank voor uw reactie. Patrick Pekelder

Reactie:
Ik heb in mijn catalogi gekeken; Zie onderstaande gegevens. Alles te verkrijgen via vakhandel. Misschien dat je deze bedrijven kan bellen door wie het in jouw buurt geleverd wordt. (Nicolien)
Technautic <http:www.technautic.nl flexibele watertank: 100 L, driehoekig rond 75 euro: art nr 319576
Allpa http://www.allpa.nl flexibele watertank: 100 L driehoekig rond, 125 euro art nr: 486100
Vetus http://www.vetus.nl flexibele watertank: 100 L driehoekig rond, 250 euro


Reactie:
Hartelijk dank voor je reactie. Ondertussen ook nog een ander advies gekregen. Misschien goed op de friendshipsite te zetten. Firma Drocom, maakt kunststof tanks op maat voor betaalbare prijzen. Adres Industrieweg 33 te Meppel (Rogat), tel. 0522-443644. Tevens geschikt voor vuilwater en dieseltanks! Patrick


3. Aluminium steuntje als opstap bij de boeg van een FS 28 29-3-2009

FS 28 (ouder type) bezitters kennen waarschijnlijk allemaal het probleem. De boot ligt in de box. Om aan boord te stappen of om af te stappen is er alleen een mogelijkheid om dit te doen bij de voorpunt. Soms kan er een flink hoogte verschil zijn met de wal. Zeker bij het aan boord stappen kan dit lastig zijn. Immers op die plaats zit een navigatielicht en een uithouder met rol voor de ankerketting of –lijn. Daarnaast is de preekstoel gesloten. Nieuwe preekstoelen houden rekening met een instap.
Ooit heb ik op een schip gezien een aluminium “steuntje”, dat diende voor de opstap. Het was wegneembaar. Zoiets lijkt mij een goede oplossing. Een andere optie is een trapje op de wal neer te zetten, maar een dergelijke oplossing vraagt weer opslagruimte. Voor mij geen optie.
Wie heeft een tekening of foto van zo'n opstapje (aluminium). Wegneembaar of vast is beide goed. Kees Los

Reactie 1:
Ik las ik jouw vraag op de IFC-site over een opstapje, aan de boeg . Ik heb daar een oplossing voor met een simpele bevestiging aan het boegbeslag.. Ik ben nu thuis, maar als ik weer aan boord ben zal ik een foto ervan maken en je die opsturen.
(Hugo)

Reactie 2:
Ik heb deze week het opstapje voor bevestiging aan de boeg opgezocht en wat foto's ervan gemaakt. Het hangt aan een RVS-stang dat door het aluminium beslag voor is gestoken. Deze stang+veer+blokkering kocht ik destijds bij een buitenboord-firma.
Het opstapje werkt prima, alhoewel door een hoge waterstand de opstap soms best flink is. Maar dat probleem heb je nu ook al...... ;-) Hugo de Groot

Reactie 3:
We hebben de onze niet uit gehad, maar ik vond wel deze, die erg op de onze lijkt, echter een fractie eenvoudiger. Ik heb grotere foto's maar ze zijn niet helemaal scherp geworden met ons eenvoudige cameraatje. Nicolien
Opstapje.jpg
boegtrap.gif
4. Waar de Webasto kachel monteren? 9-11-2008

Wie kan mij vertellen welke plaats de webastokachel in de Friendship 28 ('78) een goede plaats is?
Een tweede vraag is waar de buizen van aanvoer en aanzuiging lucht en de plaats van de uitlaatgassen in de spiegel komen?
De afvoer van de uitlaatgas-slag mag niet omhoog lopen dacht ik...Hopelijk kan iemand mij hier meer informatie over verschaffen. Patrick Pekelder

Reactie 1:
Wij hebben eveneens een FS 28, bouwjaar 1978. De Webasto-kachel is bij ons – bij nieuwbouw - gemonteerd aan BB zijde op het schot nabij de motor/keerkoppeling. De afvoerslang voor warme lucht gaat via de motorruimte naar de “accu bak” en mond uit in het kastje waarop je kunt zitten achter de kaartentafel. De toevoerleiding voor lucht loopt van de achterkant buitenbak aan BB zijde via de bak BB-zijde achter naar de kachel. Afvoer van uitlaatgassen gaan via een uitlaat gemonteerd op de spiegel.
Ik heb helaas het probleem dat mijn kachel het niet meer doet. Mogelijk is de brander vervuilt. Onderdelen voor mijn oude Webasto zijn niet meer te koop. Kees Los

Reactie 2:
Ook wij hebben een Webasto kachel, waarschijnlijk uit 1988. Deze deed het ook niet meer. Regelmatig ging de kachel in storing. Bovenop de kachel zit een resetknop die soms uit staat en opnieuw ingedrukt moet worden. Dit kan een oorzaak zijn. Onze kachel is in 2006 gereviseerd bij aquaservice (Bonsink) in Zwartsluis ( http://www.aquaservice.nl ) Sindsdien doet hij het weer.

Een kritiek punt voor goed opstarten van de kachel is echter de accuspanning. Als, in het begin, bij de opstartcyclus, de accuspanning onvoldoende (te laag) is, kan de gloeispiraal niet op temperatuur komen en slaat de kachel niet aan. Als dit drie keer gebeurt slaat de kachel in storing (dit is ter beveiliging van de kachel zelf). Middels de resetknop bovenop de kachel kun je de kachel weer in gebruik stellen).

Een te lage accuspanning (door b.v. corrosie op de polen, slechte accu's, onvoldoende laadstroom, …) hebben wij gecontroleerd door zowel met walstroom als met draaiende motor de kachel op te starten (kachel werkte prima), maar met alleen walstroom lukte het bij ons niet goed. Uiteindelijk na veel speurwerk bleken bij ons de polen gecorrodeerd, maar alle andere oorzaken hebben wij in voorgaande seizoenen ook al aan de hand gehad. In een enkel geval is de toevoerleiding voor diesel verstopt, maar dit is eenvoudig te controleren. Nicolien

Reactie 3:
De kachel heb ik reeds geplaatst...achter in de SB bak en via de keuken de warmtetoevoerbuis op de plaats waar de voetpomp voor de keukenkraan zat laten uitmonden.
Even uw kachel. Veelal zijn het inderdaad de gloeipluggen die moeten worden vervangen. Dus Webasto in Kampen heeft niets meer liggen? Ook zie ik regelmatig kachels door een particuliere handelaar uit Zundert op marktplaats voorbij komen...misschien is dit een mogelijkheid...afhankelijk van het type.
Ik heb zelf een Airtop 2000 uit het jaar '94=grijs/donkergrijs model. Weet niet of dat oud is maar vraagt toch nog al wat stroom. Patrick Pekelder

Reactie 4:
Het antwoord van Nicolien over de accuspanning kan ik ondersteunen met mijn Webasto-ervaring. Ook mijn oude kachel wil niet aanspringen omdat de spanning vaak te laag is. Voor het ontsteken van de brander moet er een flinke stroom (16A gezekerd) geleverd worden. Ik neem aan dat er - net als bij mijn FS33 - in het Webasto-systeem ook een aparte regelaar (in een aluminium kastje) aanwezig is. De regelaar is met vier connectors (genummerd A-D) verbonden met de voedingsspanning, schakelaar, thermostaat en kachel. Op de 6-pins connector A zit de voedingsspanning voor de brander op de punten 1 en 4. Meet daar de spanning eens op bij het inschakelen en je zal zien dat de spanning daar t.o.v. de oorspronkelijke accu voltage, al behoorlijk is ingezakt, veroorzaakt door de spanningsval en flinke stroom over de te dunne (rode) voedingsdraad. Andere oorzaken: spanningsval over de zekering of bv. corrosie.
Ik heb inmiddels een aparte dikkere +12V voedingsdraad naar de regelaar aangebracht en de 16A zekeringhouder vervangen. De retourleiding -12V was al een dikkere draad.
Als de accu lang belast is geweest en de accuspanning vanzelf al lager is, is de enige oplossing inderdaad om de motor even te laten lopen als je de kachel opstart.
Overigens ben ik het bezit van een A4-tje met een aansluitschema voor mijn Webasto. Aansluitschema1, aansluitschema2. Hugo de Groot
Webasto_aansluitschema.pdf
Reactie 5:
Ik was gisteren op de boot om deze in de antifouling te zetten. Heb gelijk gekeken naar de kachel. Bij ons aan boord staat een Webasto HL 2011. Uit jouw gegevens blijkt dat jullie een type 32 D hebben. Onze kachel dateert zeker van 1978. Weet dus nog niet of er wijzigingen zijn t.o.v. nieuwere versies. In ieder geval wil ik je heel hartelijk bedanken voor de snelle service. Rest mij nog de vraag of jullie last hebben van de warme lucht uit de kachel. De laatste keren dat de kachel het nog deed vond ik de lucht nogal stinken. Misschien is de brander vervuilt. Ons alternatief is nog even een losse ventilator kachel. Kees

Reactie 6:
Ik kan natuurlijk niet beoordelen of het schema wel overeenkomt. Maar als er bij jou ook een regelaar inzit zullen de aansluitingen misschien globaal wel kloppen. Het gaat tenslotte om de voedingsspanning en die is simpel te meten. Ik neem overigens wel aan dat je de resetknop op de kachel zelf al een keer hebt ingedrukt. Als de kachel een keer te heet is geworden zet het systeem de kachel automatisch uit en moet je de rubberen resetknop indrukken om later weer te kunnen starten.
Nog een tip: als de voedingsspanning goed is (12V) dan moet je het aparte brandstofpompje binnen wel kunnen horen (soort plok-plok geluid) want dat is een soort plunjertje die de brandstof intermitterend via de dunne brandstofleiding naar de kachel stuwt. Als de spanning te laag is, wordt het pompje helemaal niet geaktiveerd door het systeem en hoor je niets, behalve de kachelventilator die na twee startpogingen er vanzelf mee stopt. Voor mij is het uitblijven van het geluid van het pompje een teken dat de spanning te laag is geworden.

Ik heb de ervaring met stank ook gehad. Niet alleen stinken, maar ook - na enige tijd en wel bij vollast - kwam de kajuit ook onder lichte damp te staan. Het bleek dat er een roostertje half was vergaan, waardoor de brandstof onvoldoende verspreid werd en er teveel brandstof op één plek terecht kwam. Volgens de reparateur komt dat wel vaker voor. Het was dan ook niet zo'n dure klus. Ook wij hebben ons voorgenomen om als reserve toch ook een kleine 220V ventilatorkachel mee te nemen bij onze reizen. Je weet maar nooit! ;-) Hugo

Reactie 7:
Vorige week heeft mijn Bukh diesel onderhoud gehad bij Scheepsmotoren Heegh. Ik vertelde de monteur over het slecht functioneren van de Webasto kachel. Terwijl de motor liep deed hij de kachel aan. De kachel bleef het doen, al kwam er wel een vieze lucht uit de uitlaat in de kajuit. Hij adviseerde om de kachel ten minste een uur aan te laten staan terwijl de motor draait. Dit hebben we gedaan. Na een uur deed de kachel het nog steeds en stonk de lucht nauwelijks. We mogen aannemen dat de kachel is schoongebrand en dat hij het doet. Wij hebben dus te maken met een spanningsprobleem. Ook de volgende dag deed de kachel het goed. Toen had ik gelijktijdig de acculader aan. Alleen op de accu lukt het nog niet de kachel te starten en aan te laten. Misschien moet ik kiezen voor een zwaardere accu. Kees

Reactie 8:
Een zwaardere lichtaccu zal helpen, zeker als je veel gebruikers hebt, maar het euvel is meestal de conditie van de accu. Ik heb destijds een 140AH accu aangeschaft en had toen geen probleem met het opstarten van de kachel. Nu een zuurmeting aangeeft dat de capaciteit nog maar zo'n 75-80% is, heeft de kachel er dan ook duidelijk meer moeite mee omdat de spanning door de hoge startstroom te laag wordt. Ik start meestal even de motor in die opstartfase. Als de kachel eenmaal brandt, kan de motor wel uit. Hugo


5. Maststeun staat niet in het midden

Na wat communicatie op een forum ben ik erachter gekozen dat de metalen balk (in de kajuit) die de mast van de FS 28 ondersteunt iets te ver naar BB staat.
De mast wordt aan BB-zijde dus beter ondersteunt, wat weer kan leiden tot wat indrukken van het kajuitdak aan de SB-kant van de mast. Bij mij nog niet zo'n probleem er zitten slechts enkele haarscheurtjes in de gelcoat.

Groter probleem voor mij is dat daar waar de balk steunt op de bodem/kiel?
van de boot (om dit te zien moet eerst de toiletvloer eruit) het polyester in de loop der jaren ingedrukt is. Ook is deze fundatie aangetast door inwatering.

Heeft iemand ervaring/ideeën/tips met betrekking tot reparatie/versteving van de mastvoet op het dek en/of de fundatie onder op het vlak? Erik Wessel

Reactie 1:
Ik heb hetzelfde probleem gehad en een reparatie uitgevoerd in het voorjaar van 2007. Bij onze FS was het hout onderaan het hoofdschot aan het delamineren door vocht. Ik heb allereerst de vloer van het toilet en het verticale schotje daaronder verwijderd. Zo kreeg ik ruimte om een deel van het hoofdschot weg te zagen. Ook heb ik het hout waarop de vloer van de kajuit ligt weggezaagd. De weggezaagde delen heb ik vervangen door een bijna dubbel dik hardhout (+/- 36 mm.). Deze stukken heb ik vastgezet met epoxy. Daarnaast heb ik lagen glasmatten gezet op een deel van het hoofdschot waar ik bij kon en op de stukken hardhout en de binnenkant romp. Op deze wijze heb ik feitelijk rondom alles vast gelamineerd. Ook de stalen “buis” heb ik met glasmatten op deze wijze vastgezet. Ik denk dat er nu voldoende stevigheid is tussen het hoofdschot, de stalen koker en de romp. Wel moest ik de vloer aanpassen omdat het hoofdschot nu onder breder is geworden dan het oorspronkelijk was. Kees Los

Reactie 2:
Op het forum van de Friendshipclub kreeg ik een reactie van jou over de mastvoet van de FS28.
Een vraagje nog, ben jij er tijdens de reparatie achtergekomen hoe de stalenbalk boven aan het dek bevestigd is? Staat deze er min of meer los onder of zit deze ingelamineerd? Ik maak me op voor de reparatie (laat ik doen) dus alle info is welkom. Erik Wessel

Reactie 3:
Ik heb de reparatie alleen uitgevoerd aan de onderzijde van de stalen balk en het hoofdschot. Hoe de stalen balk is vastgezet aan de bovenzijde is mij niet bekend. Wel heb ik eens in een Waterkampioen gelezen dat het een bekend fenomeen is dat het dek bij de mastvoet iets is ingedeukt. Ook bij onze FS is dit zo. Het lijkt me een lastig karwei aan de bovenzijde van de balk, omdat het “plafond” dan open moet. Wens je veel succes en ben benieuwd met welk resultaat de “schade” kan worden hersteld. Zelf heb ik een probleem bij mijn zeerailing. Aan BB zijde staat een scepter in een aluminium voet (ter hoogte van het middelste kastje in de kajuit. Deze scepter en aluminiumvoet zijn kennelijk een keer naar binnen geduwd. Vorig jaar in de zomer had ik in het kastje waterschade door lekwater. Ik heb de houten betimmering in het kastje moeten verwijderen (plafond en hout tegen de romp). Inmiddels heb ik de aluminiumvoet verwijderd en daaronder een deel van het polyester dek wegge-dremel-d. Probleem is om in het kastje een zodanige stevigheid te maken, dat het probleem zich niet meer zal voordoen. Moeilijkheid van de reparatie is de bereikbaarheid met gereedschap. Kees

Reactie 4:
Zo te horen ben ik niet de enige die aan zijn FS28 "sleutelt". De mastvoet is inderdaad een zwak punt van de FS 28, ik heb wel van een andere reparatie gehoord dat men de balk eruitgehaald heeft, dus het moet wel kunnen. Ik laat deze klus maar aan de professionals over, zelf heb ik nog klussen zat. Ook ik heb een lekkage aan BB, maar ik weet niet of het van de scepter komt. Ik heb het er altijd op gehouden dat het water over de binnenschaal loopt en eigenlijk overal vandaan kan komen, misschien is het bij mij ook de scepter, maar ik verdenk ook de genuarails. Ik heb er ook aangedacht om de betimmering weg te halen, heb je wellicht een foto van wat ik dan aantref? Is het van binnenuit niet met matten weer stevig te maken? Verder heb ik ook nog lekkage in de bakkisten achter en ergens bij de kajuitingang (althans daaronder in de motorruimte). Mijn meest acute klus is echter de skeg waarin een scheur zat en die zich volgezogen heeft met water. Inmiddels heb ik al heel wat weggefreesd om wat meer te zien. Lastige mbt. reparatie is dat je met deze temperaturen niet goed kan werken met epoxy. Wellicht leuk om wat contact te houden over onze vorderingen? Erik


6. Hoe overbrug ik het hoogteverschil tussen mijn stuurautomaat en de kuipbank 21-1-2008

In deze periode is de tijd aangebroken om in de weekenden weer aan de boot diverse klussen uit te voeren. Elk jaar zijn er wel 1 of meerdere grotere klussen. Bij mij is dat dit jaar een stuurautomaat plaatsen. Het is afgelopen jaar erg tegen gevallen om zonder stuurautomaat op onze FS 28 te varen. Ik ben dus nu zo ver dat ik een tweedehands Simrad TP20 heb kunnen aanschaffen. Op zich heb ik alle info om deze aan te sluiten, dus daar zit de moeilijkheid niet. Waar mijn aandacht zit is de montage van de stuurautomaat op de kuipbank en op de helmstok. Zoals we weten bij de FS28 heeft de helmstok een bocht. Als ik de houder voor de helmstok na deze ronding plaats heb ik een verschil van ± 18 cm tussen onderkant helmstok en bovenkant kuipbank. En daar is gelijk het probleem. Waar plaats ik als beste de houder op de helmstok en hoe overbrug ik het hoogteverschil tussen mijn stuurautomaat en de kuipbank. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Natuurlijk sta ik open om foto's te ontvangen waar het een en ander duidelijker aangegeven zal zijn. Tjebbe-jan de Bruyne FS 28 Aldiana

Reactie:
Ben zojuist begonnen de helmstok weer 'ns opnieuw in de lak te zetten: hij hangt juist op zolder te drogen: 'n mooie gelegenheid om je vraag te beantwoorden en met de foto's wat nader toe te lichten.
Helmstok 1.JPG
Voor de het aanbrengen van de stuurautomaat zit je inderdaad met 't probleem van 'n hoogteverschil. De enige oplossing is 'n speciale beugel (laten} construeren en die dmv. 2 schroeven onder aan de helmstok te bevestigen. Zoals je ziet, zit de beugel vrij ver naar achteren, dat heeft als nadeel dat er extra trek- en duwkracht van de automaat vereist wordt, immers het draaipunt van de helmstok zit vrij dichtbij. Verder naar voren heeft echter 2 nadelen: de stuurautomaat kan niet erg sterk corrigeren, én 'n langere beugel onder de helmstok is hinderlijk in de kuip, je zult je er vaak aan stoten, denk ik.
Helmstok 2.JPG
Let op 't kleine kegje vooraan de beugel! Hopelijk kan je nu even vooruit. Paul Laumans


7. Kunstof afwerkstrip bij raam laat los 17-9-2007

Beste lezer, (FS 28, '79) Aan de binnenkant van het raam zit een kunststof afwerkstrip. Deze laat overal los en ik zoek eigenlijk een nette afwerking als 'raamkozijn'. Met rondingen is dit best lastig...heeft iemand een tip dit op een betaalbare nette manier te reconstureren? Patrick Pekelder

Reactie:
Ik heb bij Technirub in Zeewolde http://www.technirub.nl nieuwe afdekstrips laten maken. Daarvoor moesten ze eerst een mal maken. Ik heb nu mooie witte afdekstrips. Ze zijn van wit rubber en kunnen op den duur wel iets geel verkleuren. Ze zijn desgewenst ook in een andere kleur (grijs is geloof ik ook toegepast) te bestellen.
strip2.jpg
Het artikelnummer is 109999683 en ik denk dat de prijs zo'n 4 euro per meter gaat bedragen. Ze kunnen een bestelling opsturen, maar dan moet er wel vooruit betaald worden. Monteren kan met Bison polymax kit of een plakstrip (echter die hebben zij alleen in rollen van 33 m) Eerst ontvetten met thinner. Vraag naar Sadik. Ook voor rubbers van nemo dakluiken kun je hier terecht, daar gaat 10mm x10 mm schuimrubber in. (ongeveer 1 euro p/m). Nicolien


8. 2-Blads klapschroef beter dan driebladschroef?

Momenteel heb ik op mijn FS 28 ('79) een driebladschroef (ong. 25 cm. diameter) zitten en een Bukh 10 pk motor. Kan iemand mij vertellen of een 2-blads klapschroef een beter alternatief is qua snelheid zeilen/varen? P.Pekelder

Reactie:
Wij hebben nu een tweebladsklapschroef en willen weer de driebladschroef eronder gaan zetten. Ten eerste raken we iedere keer de anode kwijt (boy prop uit Duitsland) en ten tweede moet je bij het manoeuvreren behoorlijk gas geven voordat de schroef pas uitklapt als je voor of achteruit slaat. Dit is lastig en af en toe (met name bij te weinig gas dus) ook onbetrouwbaar. Of het sneller is, dat weet ik niet, waarschijnlijk wel, maar wij gaan niet direct voor de snelheid. Nicolien Janssen

Reactie:
Ik heb inmiddels een jaar een soortgelijke FS28. Uit 1979, BUKH 10pk plus klapschroef.
Het varen vooruit op de motor is geen enkel probleem, vorig jaar hebben we wel een blokje geplaatst waardoor de schroef niet verder open kan klappen dan in een hoek van ongeveer 90gr. tov schroefas.
Achteruit varen, is absoluut lastig. Het blijft vooruitkijken en anticiperen bij aanleggen. Mijn boot heeft zeker 2 a 3 scheepslengten nodig om van vooruit, naar neutraal, dichtklappen, naar achteruit, openklappen en weer vaart maken achteruit, te komen. Maar als je dit weet en er rekening mee houdt, lukt aanleggen prima, een noodstop blijft natuurlijk een probleem.
Met het feitelijk open- en dichtklappen heb ik ook geen probleem, beetje gas en hij gaat.
Achteruit sturen blijft ook lastig maar dat ligt volgens mij niet specifiek aan de klapschroef, misschien een beetje omdat het langer duurt om vaart te maken, maar verder zie ik ook andere forumleden zonder klapschroef hierover schrijven. Zeilend? .... ideaal, geen remmende werking. Bij mij blijft de schroef er voorlopig onder zitten. Van verloren anodes heb ik nooit last gehad, ik heb er gewoon zo'n schroefasanode op zitten. Erik Wessel


9. zwemplateau of een z.g.n. plug op de achterkant van de boot gemonteerd wordt (scope) 25-6-2007

Ik ben op zoek naar een zwemplateau of een z.g.n. plug die aan de achterkant van de boot gemonteerd kan worden op een fs 28. Heeft iemand of weet iemand waar je deze zou kunnen krijgen of heeft iemand hier goeie of slechte ervaringen mee. Heb een paar gezien waar dit op gemonteerd is waar het duidelijk zichtbaar is dat dit er later op gemonteerd is. Peter.

Reactie 1:
Via http://www.svb.de kan je de zeer technische Duitse catalogus bestellen (gratis). Hier staan en aantal RVS zwemplateaus in (al dan niet opklapbaar, met teak latjes) voor eenvoudige na-montage. Wel even een paar extra brede carter-ringen aan de achterkant zetten, of was het de bedoeling om een hele polyester scope te monteren? Hielke van Oostrum

Reactie 2:
De losse scoop/plug waardoor je een negatieve spiegel en een zwemplatau krijgt, ik ben er nu achter waar deze te krijgen. Deze is gewoon te bestellen bij de Friendshipwerf te Lemmer, prijs zat op +/- 1900,- euro in standaard kleur. excl. montage.


10. Een goede oplossing voor een vliegenhor op het vluchtluik 14-5-2007

Wij hebben een Friendship 28. Wij zoeken een goede oplossing voor een vliegenhor op het vluchtluik. Door de vorm van het luik is het niet eenvoudig om een goed standaard product te vinden omdat die meestal op rechthoekige luiken zijn afgestemd. Heeft iemand een tip om de vliegen buiten te houden? Arjen Hoeber

Reactie:
Onze oplossing voor een "vliegenhor" is simpel en gemakkelijk zelf te maken:
- bij Karwij is textielstof als vliegengaas te kopen (het is bedoeld voor raamkozijnen en er zit ook klittenband bij. Dat laatste heb je niet nodig)
- maak hiervan een netje zodanig dat bij het schuin geopend luik al het textiel ruim op het dek valt, zodat er geen openingen in het net zijn waar de muggen en vliegen alsnog doorheen glippen.
- de "onderlijken" van het netje hebben we voorzien van een loodkoord te kopen bij een interieur zaak. Hiervoor hebben we de zwaarste categorie loodsnoer gebruikt, stof omgeslagen en daarin twee stuks van het loodsnoer tezamen ingenaaid.
Het werkt prima. We hebben twee netten voor elk vluchtluik één. De ene is wat groter van omvang dan de nadere.
Overigens is dit product in de watersportwinkel ook gewoon te koop, zei het behoorlijk prijzig.
Ook voor de toegangsdeur cq. luik hebben we een hor, maar dan vervat in twee houten panelen die boven op elkaar in de dekprofielen van de deur vallen en de deuropening naar buiten geheel afdekken. Met het schuifluik erboven dicht houden we de vliegen en muggen prima buiten. Hugo de Groot


11. Direct naast de kielkast zit een scheur 2-10-2005

Ik heb en FS 28, bouwjaar 1979. In de romp, direct naast de kielkast, ter hoogte van de tweede kielkastverstijvingsbalk zit een scheur van ca 5 centimeter waardoor enige lekkage ontstaan is. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is dit gerepareerd? Waardoor is de scheur ontstaan? Welke reparateur in Friesland kan dit repareren? Albert Tietsma

Reacties:
Dit komt weinig voor. Het lijkt erop dat zoiets allen kan ontstaan doordat de kiel de grond raakt.
Probeer de Friendshipwerf te Lemmer. http://www.friendshipyachts.nl. Louis


12. Op de aansluiting van de kiel met het polyester wat roestige smurrie 28-3-2007

Aan de onderzijde van mijn FS 28 ('79) heb ik wat kit verwijderd op de aansluiting van de kiel met het polyester. Er bleek enkel druppels roestige smurrie uit te lopen. Heeft iemand ervaring met dit euvel?

Reactie:
Na verloop van tijd verouderd de kit en moet vernieuwd worden. Als er water bij de kiel komt kan wat roestvorming optreden. Goed schoonmaken, ontroesten en wat antiroest gebruiken. Daarna weer met kit aansmeren. Het mooiste is dat de kit wat elastisch blijft, want er zit altijd wat beweging in. Louis


13. Verroeste moeren op de kielbouten 22-11-2006

Wie heeft er ervaring met sterk verroeste moeren op de kielbouten van een FS 28. Zijn er eigenaren die de moeren hebben vervangen? Het ziet ernaar uit dat de moeren van ijzer zijn i.p.v. staal. Pekelder

Reactie:
Bouten afsluiten van zuurstof toevoer door een laag cement , na het eerste uitharden 14 dagen er een laagje water opzetten . Het beton is dan sterk en afsluitend . Een mm staal wordt 7mm roest , als het niet goed is barst het, zeg maar het laagje een zak 15 kg cement was genoeg voor mijn 28.
Deze voorziening heb ik reeds meer dan 25 jaar toegepast bij de bouten en de mastvoet . Later heb ik er verf op gesmeerd en met vertrouwen vaart deze schipper het niewe seizoen weer tegenoed . Met dank voor het advies van zijn overleden zeil vriend en beton constructeur Walle Nauta. Pieter Eshuis sr.


14. Op zoek naar een geschikte rubber bijbootje met bb-motor

Sedert oktober 1999 zijn wij de trotse bezitters van een FS 28 en wij zijn op zoek naar een rubber bijbootje met bb motor. Nu gaan we volgende week naar de Hiswa en vroegen ons af of iemand ons hierin een advies in zou kunnen geven. Het moet een bootje zijn waar je veel gemak en tijdens de vakantie en tijdens het zeilen weinig tot geen ongemak van hebben.
Wie kan ons adviseren ? Aad van der Klugt

Reactie:
Wij hebben ook een FS 28, en gebruiken als bijboot een kunststof bijboot (wit/oranje, rechthoekig model, merk onbekend). Deze boot past precies achterop de preekstoel, waar we hem bijna continu hebben hangen. Alleen bij lange tochten of tijdens zeilen met veel wind (lees: bij veel golven en helling) hangen we de boot middels twee kruislings vastgemaakte lijnen en rubber-anti-schok-landvast-tussenstukken achter de boot. Voordelen: vaste bijboot (niet oppompen, lek raken, vaste vorm, prettige zit etc), vaste plek (haven, vakantie, varend), makkelijk te water te laten (lijnen losmaken van preekstoel en klaar is kees), makkelijk aan boord te brengen (zwemtrap, lijntje mee, bijboot optrekken, vastbinden, klaar), zit nooit in de weg (zeilend, motorend). Nadelen: zit (nog) voor ons heklicht, bij onverwachte zeegang schommelt de bijboot, iets minder zicht (valt eigenlijk wel mee; je kijkt er toch overheen). Kortom; bevalt ons uitstekend! Fedde en Conny Dijkstra


15. Lekkage bij bakskist en binnenzijde 20-8-2008

In de strijd tegen de lekkage heb ik nog op twee plaatsen een probleem, wellicht herkent iemand ze en kan mij een oplossing adviseren. Ik heb een FS28 uit 1979. 1. Lekkage aan stuurboordzijde. Aan de binnenkant onder het dek, net iets verder naar achter dan waar boven op het dek het afwateringsgootje loopt, na een regenbui druppels. Het zijn niet de schroeven van de genuarails of de voetrails, die zijn droog. Iemand enig idee waar dit water vandaan kan komen? 2. Lekkage bij de bakkisten achter. De constructie met de deksel van de bakkisten is verre van waterdicht. Bij een stevige regenbui (en die zien we steeds meer) komt er veel water tussen de achterzijde van de kuip en de deksel van de bakkist, dit kan zo snel niet weg en loopt over het randje van de bakkist naar binnen. Vandaar gaat het over de vloer van de bakkist en door naar onderen en helemaal terug naar binnen en komt uit onder de motor. Iemand een idee hoe ik deze constructie waterdicht kan krijgen? Erik Wessel
(vervolg)
Inmiddels ben ik, hoop ik een stukje verder. De tip van Louis voor de bakkisten lijkt te werken, nu heb ik het nog even provisorisch gedaan met tochtband maar zodra ik in de winterstalling ben pak ik het even beter aan. Wat betreft de lekkage aan BB-zijde (niet zoals eerder vermeld de SB-zijde) lijkt toch van de genuarails te komen. Een beetje lastig uitleggen maar het loopt denk ik bij de genua-rails schroeven naar binnen en loopt dan over de binnenschaal naar de buitenzijde weg en komt binnen onder het dek eruit daar waar de binnenschaal ophoudt (op een andere plaats dan de schroeven dus). Plan is de genuarails eraf te halen en mbt Sikaflex weer waterdicht erop te zetten. Vraag 1: weet iemand hoe de genuarails bevestigd zit, zit er een aluminiumplaat in gelamineerd met schroefdraad voor alle gaten en is de bout die er van onderen opgaat extra stevigheid. Wat zijn ervaringen/lastigheden met het verwijderen van deze rails? Vraag 2: weet iemand hoe de dekverbindingen op dt punt precies zijn, welke schalen lopen hier, waar sluiten ze op elkaar aan, hoe zijn ze bevestigd... Erik Wessel

Reactie:
Lekkages blijven altijd lastig. Voornaamste is weten waar het vandaan kan komen. Je ziet meestal het resultaat van een lekkage een plas onderin de boort maar niet hoe het daar is gekomen. Om daar achter te komen, zou je kunnen proberen met kranten te werken. Vouw ze uit en plak ze met wat schilderstape tegen de binnenkant van de boot waar je vermoed waar het vandaan komt. Gooi misschien een paar emmers water over de boot en dan maar afwachten waar je wat nats op de kranten gaat ontdekken. Als het weinig is kan het best wat lang duren.
De lekkage bij de bakskisten kun je verhelpen door rubberstrips te bevestigen. Je hebt bijv. een soort met een zelfklevende kant die ± 2 cm breed is en ±0,5 cm dik. Dit kun je het beste plakken aan de binnenkant van het luik, daar zit het het minste in de weg als je wat uit de bergruimtes wil halen. Check wel of het dik genoeg is om goed te kunnen afsluiten. Anders moet je die ruimte eerst verkleinen zodat het beter kan sluiten.
Meer ideeën heb ik eigenlijk niet. Probeer ook op andere schepen te kijken of je daar een goed idee ziet. Louis


16. Lekkage bij bakskisten achter 9-7-2008

Wij zijn nu twee jaar in het bezit van een mooie FS 28 (bouwjaar1985). En hebben al wat kleine verbeteringen en reparaties uitgevoerd.
Echter tot onze schrik blijkt het achterste schot (bij de twee kleine bakskisten achter) volledig rot te zijn. Onder het dubbele vloertje bleek al lang water te staan. En dit water heeft het hout, wat netjes ingepakt lijkt met polyester, volledig molm gemaakt. je kan er met je vinger doorheen prikken. En hierdoor hebben we vocht in de hondenkooi.
Nu heb ik een aantal vragen wat betreft dit probleem:
- Kan dit constructief kwaad het niet direct te laten repareren? (garanties heb je nooit dat weet ik)
- Heeft iemand ervaringen met zo'n zelfde probleem?
- Heeft iemand ervaring met het repareren/vervangen van het achterschot?
- Heeft iemand dit ergens laten doen en kan mij vertellen wat dit zou kosten?
Ik hoop dat iemand antwoord weet op deze vragen. Jorrit Karreman

Reactie 1:
Misschien heb je wat aan het volgende:
Wij hadden geen rot achterschot, maar een rot ankerschot. Wij hebben het volgende gedaan, Het vermolmde hout weg gepeuterd, aan de buitenkant (ankerbak) volledig dicht gelamineerd met polyestermatjes en daarna met waterdichte polyesterverf geverfd (de polyester is zelf namelijk niet waterdicht) en vervolgens aan de binnenkant een dun net plaatje eroverheen gemonteerd ter afwerking. Alle is nu weer waterdicht en netjes. Nicolien

Reactie 2:
Onze FS 26 had ook diverse rotte schotten. Van het hoofdschot is de onderkant professioneel vervangen (dat was voordat ik de boot kocht)
Het schotje achterin de hondekooi heb ik pas zelf nog vervangen. Kartonnen malletje gemaakt en oude verrotte troep helemaal verwijderd. Beuken multiplex 15 mm dik had ik toevallig nog liggen. Ik weet niet hoe watervast dat is dus het staat geheel in de epoxy.
Het nieuwe schotje heb ik er met dikke epoxy ingeplakt (even steunen met duck-tape terwijl de epoxy uithardt) en daarna heb ik nog een zgn. filet aangebracht met een theelepeltje.
Schotje bakskist.gif
Omdat de tapijt wandbekleding in mijn hondenkooi tot achterin doorloopt heb ik het ter plekke van het nieuwe schot losgesneden.
De oorzaak van de rot was bij mij overigens miniscuul lekje (zweten) van de voetrail aan de achterkant van het schip...
Het nieuwe schot zit er 200% beter in als het oude (meer contact met de romp en een dikker schot) Ik weet niet of je er lang mee moet wachten (ik heb er een jaar mee rondgezeild)
maar het geeft allicht wat meer verband aan je schip (zeil je veel in golven??)
NB als je niet bekend bent met het werken met epoxy, kan je voor dit simpele klusje eens een tube (kitpistoolmaat) van IJssel kopen, dit is complete ingedikte epoxy -dus ideaal voorplakwerk en fillets) in de correcte mengverhouding. Helaas niet goedkoop... Ten overvloede: epoxy is giftig dus let even op de 'persoonlijke bescherming'
Haal de oude troep even goed weg en zorg dat alles droog is voordat je gaat plakken. Hielke


17. Lekkage bij de polyethyleen handgreeplijsten 20-2-2008

Mijn FS 28 heeft polyethyleen handgreeplijsten aan beide zijden bovenop het kajuitdak. Bevestiging daarvan vindt plaats met r.v.s. schroeven. Deze schroeven raken echter los en er ontstaat via de schroefgaatjes lekkage binnen.
Ik zou de handgreeplijsten willen lijmen, maar polyethyleen laat zich niet zo makkelijk lijmen. Wie heeft er een oplossing of ervaring met dit probleem? Bert Veldjesgraaf

Reactie:
Alle oplossingen die gevonden worden in de vorm van opnieuw kitten, plakranden en gaatjes opvullen en nieuwe gaatjes boren zullen achteraf altijd tijdelijke oplossingen blijken te zijn. Alleen als de randen niet worden vastgepakt, op wordt gestaan of gelopen wordt zal het langer duren voordat weer lekkage op zal treden. De randen vallen namelijk een stuk vrij en er zal altijd een soort hefboom effect ontstaan waarbij grote krachten vrij komen waardoor de schroeven worden opgewipt.
Een paar jaar geleden heb ik een Friendshipper gezien die dat probleem als volgt heeft opgelost.
De handgrepen zijn gedemonteerd en de afwatergoot werd goed ontvet en goed kaal geschuurd. Daarna werd er een strook kunststof in gelegd ter opvulling en vervolgens werd het volgegoten met epoxy hars. Daarna kwam er een afwerklaag van plamuur overheen die volledig glad werd geschuurd. Daarna geschilderd. Op de nieuwe "goot" werd een houten handrail gemonteerd.
Ik heb het gezien bij een FS 35 en het zag er uitstekend uit. Het vergt wat werk maar voor de doe het zelvers onder u zal het geen enkel probleem zijn is mijn verwachting. Rob Verdwaald


18. Water in motorruimte 1 12-8-2007

Wij zijn sinds kort in bezit van een Friendship 28 uit 1980. Regelmatig hebben we veel water staan in de motorruimte (circa 70 - 100 liter). Alle afsluiters hebben we zeer grondig nagekeken. Tevens is de motor volledig nagekeken (incl. schroefaslekkage). Hier is echter geen verklaring te vinden. Aangezien het water er niet altijd staat hebben we nu het idee dat het regenwater betreft wat via de kuip, en dan via de twee kleine bakkisten naar binnen stroomt (aan de kont van het schip). Binnen in deze bakkisten (zit o.a. de bun voor het aardgas) zijn houtenschotten gelegd welke volledig verrot zijn, dus blijkbaar is het daar ook vaak vochtig geweest. Enige simpele proefjes met putsen water gooien op de gesloten bakskisten levert inderdaad wat lekkage op. Blijkbaar is de constructie niet waterdicht. Is er iemand die dit probleem herkent en er ook een oorzaak c.q. oplossing voor heeft gevonden. Harbert en Marieke

Reactie:
Bij mijn FS 28 had ik ook water staan onder de motor echter geen 70 tot 100 liter !?, hooguit een half litertje. Ik ben nog niet helemaal "dicht" maar heb wel een aantal dingen gevonden en de lekkage verminderd, wellicht heb je er wat aan: - in de bakkisten achter zaten touwtjes (om de bakkist open te houden), regenwater liep hierlangs nu een bout met sikaflex en erin en daaraan het touwtje bevestigd; - bij schroeven van de RVS strip die achter boven opzit (waar de hekstoel ook op zit) lekte het eruit gehaald en weer met sikaflex erin; - water dat in de zwaluwnesten komt, loopt niet altijd goed weg. Bij mijn voorste SB-nest stond vaak een cm regenwater, door de jaren heen is dit uiteindelijk tussen de schalen doorgegaan en kwam ergens anders weer uit. Tijdelijk dmv ducktape even gezorgd dat water goed wegloopt, tzt. netjes maken met polyestermatje. Erik


19. Water in motorruimte 2

Ik heb ook een FS 28 en heb ook last van water in het motorruim. Ik heb zelf het idee dat dit komt door regenwater. Mogelijk via de bakkisten, maar volgens mij ook via de scepterpotten. Ik heb geen idee hoe deze eenvoudig los zijn te maken zonder de boel te slopen. Ik ben benieuwd of jullie het probleem hebben kunnen oplossen en hoe jullie dit dan gedaan hebben. Koen

Reactie:
Water kruipt altijd naar het laatste boot toe, in dit geval de motorruimte.
Alvorens wat te doen moet je weten waar het vandaan komt. Dat is waarschijnlijk het meest lastigste van het probleem.

Een aantal mogelijkheden om het uit te vinden.
Probeer goed na te gaan wanneer het optreedt:
- na een aantal uren motoren.;
- na een vaartocht in stevige weer;
- na een regenbui;
Daaruit zou je al een idee kunnen krijgen.

Toch willen we nog meer zekerheid. Maar hoe krijgen we dat?
Een mogelijkheid is om met kranten te werken.
Overal waar je denkt dat het vandaan komt, leg je kranten neer. Het maakt niet uit waar.
Op plaatsen waar het leggen niet kan probeer je met schilderstape, tijdelijk een stuk krant te plakken.
Als je dat gedaan hebt wordt het goed opletten.
Welke krant wordt het eerst nat onder welke omstandigheid.
Dat betekent vaak even nagaan of de krant al nat is. Te laat checken betekent dat alles al nat is, en dan heeft het geen zin meer.
Op die manier kun je erachter komen waar het vandaan komt en wanneer.

Enkele mogelijkheden/voorbeelden in het geval van een natte motorruimte:
- door de schroefas (of elders bij een motor door de romp - vaak Volvo); de koker waar het vetkoord in zit aandraaien of het vetkoord vernieuwen (of afdichting checken of vernieuwen).
- na een zeg maar wat ruige tocht is het lastig de opening te vinden, kan overal zijn, ook de ruimte die ontstaat op de krachten in de boot zijn een mogelijkheid, ruimte in scepterpotten of wantputtings, ankerbak kan ook nog. Desnoods meer papier plakken.
- als het na een regenbui is is de opening er ook zonder dat er krachten op de boot worden uitgeoefend; ook nu kan het lastig zijn de opening te ontdekken Kranten plakken en emmers water over de hele boot gooien.
Laat we weten op welke manier je de lekkage gevonden hebt. Ook ik ben benieuwd. Louis


20. Lekkage bij de ramen

Ik ben in bezit van een FS 28 uit 1976. De opbouw is voorzien van ‘het lange model' kajuitramen. Bestaande uit 3 delen Securit glas, gevat in aluminium profielen.
Als gevolg van lekkage ben ik genoodzaakt de ramen los te halen, en opnieuw aan te brengen. Bij het demonteren bleek de rubber pees welke gebruikt wordt om de schroeven van de aluminium profielen af te dekken uitgedroogd. Weet iemand óf en waar dit rubber profiel verkrijgbaar is? Zijn de aluminium glaslijsten nog verkrijgbaar? Hendrik Jan Postel

Reactie:
Ik heb inmiddels meer informatie ingewonnen met betrekking tot de pezen voor de ramen. Het blijkt dat H.F. de Boer Jachttechniek in Bakhuizen de ‘originele' pezen nog in het assortiment heeft. Adres van H.F. de Boer Jachttechniek: http://www.nauticshop.nl .
De raamprofielen zouden destijds gemaakt zijn door Gebo (Zaandam). De aluminiumprofielen zouden alleen met de ramen zelf besteld kunnen worden. Hendrik Jan Postel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
admin
Site Admin
Berichten: 223
Lid geworden op: di 08 nov 2011 12:48 am
Contacteer:

Re: Oude vragen en antwoorden

Bericht door admin »

(vervolg)

21. Water bij de mastvoet 12-9-2006

Momenteel bezichtigen wij veel schepen van type FS 28 en het valt ons telkens op dat bij alle schepen water staat bij de mastvoet, luik t.o.v het toilet. Kan iemand hier meer over zeggen, is dit een kleinigheid of een groot probleem?
Fam. van der Wal

Reactie:
Zelf vaar ik al ruim 20 jaar in een FS uit 1975. Ouder kan bijna niet.
Het is duidelijk: water hoort daar niet. En ik moet je zeggen dat het bij mijn weten ook niet gebruikelijk is bij de Friendships in de club.
Op zich hoeft het niet erg te zijn, het hangt van de oorzaak af.
Als dat te achterhalen is, is ook de ernst hiervan duidelijk.
Het hoeft beslist niet zo te zijn dat bij de schepen die je gezien hebt de oorzaak hetzelfde is.
Inspecteer ook de andere ruimten onder de vloer. Is het alleen maar bij de mast? Veel meer weet ik er niet op te zeggen. Louis


22. vervangen maststeun door een van RVS? HJPostel

Reactie:
De maststeun vervangen door een roestvrijstalen kan, maar is niet het meest essentiële. Het is misschien belangrijker te voorkomen dat er water in de boot komt waardoor roest en inwatering kans krijgt. De maststeun staat op de kiel en het dak rust op de maststeun. Beide voorzien van een draagvlak die de krachten over een groter oppervlak verdelen. De schotten hebben ook een functie in de stevigheid van de boot. Als zij onderin min of meer verrot zijn zal geheel of gedeeltelijk vervanging wel verstandig zijn. In de loop der tijd zal door de flexibiliteit van de boot de schotten steeds losser komen te staan. Het is raadzaam elk jaar te controleren of het nog wel stevig genoeg is. Opnieuw het schot vastzetten door het met polyester aan te vullen of zelfs met matjes polyester de schotten weer te verstevigen is ook de beste manier om daar inwatering van het schot te voorkomen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Louis.


23. Lekkage bij de voorpunt 14-11-2005

Sedert 1999 zijn wij in het bezit van een FS 28 uit 1994. Dit schip bevalt ons prima. Het laatste jaar hebben we voorin het schip alleen last van een kleine lekkage. Deze lekkage zit voor in de punt aan bakboordzijde. Het water lijkt achter de betimmering van de ankerbak vandaan te komen. Ondanks dat het een kleine lekkage betreft die met namen bij hoge zeegang en/of grote hoosbuien binnen een beperkte hoeveelheid water genereert willen we dit probleem graag tackelen. Waar wordt de lekkage zichtbaar?
Aan bakboord en soms aan stuurboord via een vochtige plek in de bekleding van de romp (direct onder de boekenplak) voor in het schip bij de onderkant van de betimmering van de ankerbak.
Wat hebben we er al aan gedaan zonder enig resultaat:
*pijpje van de boegverlichting in de ankerbak dicht gemaakt.
*preekstoel helemaal los gehad, opnieuw gekit en gemonteerd.
*bevestigingsplaat van de voorstag los gehad, opnieuw gekit en gemonteerd.
(fijne klus met dikke handen!!)
Ondanks bovenstaande acties nog niet het gewenste resultaat. Kortom wie heeft voor mij nog een suggestie? Aad van der Klugt

Reactie 1:
Wij hebben helaas hetzelfde probleem met onze FS35 (Marlin). Afgelopen weekeinde kwam een stuk van het ankerschot los en ontdekten wij dat het ankerschot voor een groot deel was weggerot. Wij hebben vooralsnog alle rotte delen van het schot verwijderd en wachten op een natte dag om de exacte lekplek te vinden (tot nu toe nog alles vochtig). Ook bij ons is de voetrail los geweest, de preekstoel en de kikker van zijn plek geweest, en op een aantal open plekken tussen dek en romp hebben wij provisorisch een dichting aangebracht. Helaas tot nu toe nog zonder resultaat, het blijft nat! Wie helpt?! Nicolien

Reactie 2:
Onze FS 28 uit 1991 heeft hetzelfde probleem gehad, door Offerhaus jachtwerf is de handgreeplijst voorzien van beslag montage pakking tape en weer vast gezet met de RVS schroeven. Deze pakkingtape is 2 cm breed en ongeveer 3mm dik en zeer kneedbaar.Het zit op een rolletje gescheiden door licht blauwe folie.Deze pakking wordt ook veel gebruikt voor het plaatsen van kunststof ruiten. Het is vast en zeker te koop bij de betere watersport zaak Ik hoop dat je er wat aan hebt, bij ons is alles goed dicht. Corjan de Roon

Reactie 3:
"t is een bekend probleem ik heb het als volgt opgelost:
schroefgaten gevuld met epoxy-plamuur, nieuwe gaatjes geboord en rondom de gaten een waterafdichtende laag sikaflex neergelegd handgreep erop geschroefd en ik was voor een paar eurootjes klaar, Jaap van der Veen.

Reactie 4:
Hartelijk dank voor jullie vraag en antwoord! Wij hebben hetzelfde probleem geconstateerd, en dankzij jullie acties kennen wij nu ook de oplossing. Een goed voorbeeld hoe functioneel deze rubriek van de site werken kan. Fedde Dijkstra


24. Maststrijkinrichting 15-5-2006

Ik ben in het bezit van een FS 28 en wil er een maststrijkinstallatie op maken/laten maken.
Er zit al een aangepaste mastvoet op met een scharnierpunt.
En een houder voor een bokkepoot op ongeveer 5 cm vanaf het dek. Hierin kan ik een buis maken die naar de voorstag gaat.
De trommel van de rolgenua zit rechtstreeks op het boegbeslag.
De ruimte tussen de bokkepoot en het dek is te klein om de grootschoot te bevestigen.
Wie heeft dit op zijn boot, en kan mij daarover goede tips geven. John van Oosteren.

Reactie: (herzien)
Normaal wordt de voorstag bevestigd aan het einde van de bokkepoot. Met een rolreefsysteem wordt dit afgeraden. Het strijken van de mast kan ook met een val worden gedaan, zodat een tweede persoon de voorstag met rolgenua kan strak houden en doorbuigen wordt voorkomen.
Een aparte talie is nodig met een veel langer lijn dan de grootschoot. Louis
Hierbij nog een fotohandleiding voor een beter inzicht.
Handleiding Maststrijken v4.0.pdf

25. Maststeun vervangen door RVS 8-5-2006

Reactie:
De maststeun vervangen door een roestvrijstalen kan, maar is niet het meest essentiële. Het is misschien belangrijker te voorkomen dat er water in de boot komt waardoor roest en inwatering kans krijgen. De maststeun staat op de kiel en het dak rust op de maststeun. Beide voorzien van een draagvlak die de krachten over een groter oppervlak verdelen. De schotten hebben ook een functie in de stevigheid van de boot. Als zij onderin min of meer verrot zijn zal geheel of gedeeltelijk vervanging wel verstandig zijn. In de loop der tijd zal door de flexibiliteit van de boot de schotten steeds losser komen te staan. Het is raadzaam elk jaar te controleren of het nog wel stevig genoeg is. Opnieuw het schot vastzetten door het met polyester aan te vullen of zelfs met matjes polyester de schotten weer te verstevigen is ook de beste manier om daar inwatering van het schot te voorkomen. Louis


26. Schilderen mast 9-11-2008

Onze FS 28 van 1978 heeft nog steeds de originele zwarte mast. Wel wordt hij langzamerhand meer zilverkleurig. Ik zou de mast graag zijn zwarte kleur willen teruggeven door deze te schilderen. Heeft iemand ervaring met het schilderen van zijn mast en mogelijke tips? Kees Los

Reactie:
Mast opnieuw spuiten.
Wat heb je nodig?
1. een primer voor op aluminium
2. Standox 2k autolack opel 215 rallyschwarz matt
Een ander merk mag ook al die maar 2-componenten is en slagvast.

Hoe ga je het doen?
Haal alles van de mast af wat er af kan, lijnen eruit.
De mast nu licht opschuren (korrel 400 of kleiner) zodat de mast dof wordt.
Het stof verwijderen met kleefdoek (bouwmarkt).
Alles waar geen verf op moet afplakken.
Nu kan de primer op de mast gespoten worden.
Als de laag droog is weer licht opschuren en met kleefdoek afnemen.
De aflak laag erop spuiten. De eerste keer2 lagen geven.
Amigo (FS 22).


27. BUKH 10DVME vervangen door een andere motor 20-8-2007

Ik ben van plan mijn BUKH 10DVME, die nu toch echt met pensioen wil, te vervangen door een andere motor. Revisie is geen optie omdat ik ook een zwaardere motor wil. De 10 pk is naar mijn mening toch te weinig en ik zoek iets ergens tussen 18 en 20 pk. Nu zijn er wat mogelijkheden (Volvo, Beta Marine, Mitsubishi, Yanmar, 2cyl. en 3 cyl.) die nieuw toch duur zijn in relatie tot de waarde van het schip (bouwjr 1979) en 2e hands maar schaars aangeboden worden. Nu kan ik wel relatief goedkoop aan het grotere broertje van de BUKH, de BUKH 20DVME komen. 20 pk, gereviseerd en onverwoestbaar....maar, 220 kg maar liefst....daar waar een modernere motor maar de helft daarvan weegt. Dat gewicht staat me erg tegen, anders was het allang de BUKH 20 geworden, sterk en ook nog wat nostalgisch (past beter bij de boot dan bijv zo'n glimmende nieuwe Vetus). Wat zijn jullie ideeën/ervaringen over een goede motor in de FS28? (er vanuit gaande dat de 10pk BUKH eruit gaat). Erik Wessel

Reactie:
Ik had eerst ook een Bukh 10 pk, die moest vervangen worden. Na wat rondvragen bleek de Yanmar 2GM van 18 pk een goede keus.
Hij past prima in de boot, er hoeft weinig aangepast te worden. Geeft veel kracht, wat beter tot z'n recht komt met een driebladsschroef. Ik ben er zeer tevreden over. Louis


28. Twijfel over de Juiste schroef onder het schip 12-8-2007

Ik heb een vraag over de juiste schroef onder mijn FS 28, ik heb enkel jaren geleden een yanmar 18 pk motor ingebouw met een vertragingkeerkopeling van 3:1 nu heb ik de schroef van de vorige motor (twee blad's) met vertraging van 2:1 laten zitten, dus ik heb nu het vermoeden dat ik niet de juiste snelheid op de motor uit het schip kan krijgen, ik vaar met 3000 toeren maar zo'n 5 knopen, dus ik vermoed dat ik er de verkeerde schroef onder heb. Moet ik nu een driebladschroef monteren of is er een tweeblad welke ook voldoet? En waar is een redelijk adres voor schroef, dit mag ook tweede hands. wie kan mij helpen? Jeronimus

Reactie:
Bij elk scheepsmotorenbedrijf of dealer kun je daar na informeren. Of Bel Yanmar op. Ik heb dezelfde motor en een driebladschroef met een spoed die door de dealer is bepaald. Een tweeblad kon ook maar die bracht niet het volle vermogen van de motor over. Van de vertragingen weet ik niks. Over de combinatie motor schroef ben ik zeer tevreden. Louis


29. Vervangen oud olievat als dieseltank 11-4-2007

Eigenlijk heb ik 2 vragen: In mijn FS 28 ('78) zit nog een oud olievat als dieseltank die ik wil vervangen, zo mogelijk passend op huidige plaats (ik schat in ook 50 liter-tank) Wie heeft voor mij een goed adres voor een goede prijs? Kiezen voor kunsstof of RVS?
In 2001 is mijn Bukh 10 pk gereviseerd en vertoont nu toch weer problemen met de compressie. Is er iemand die dezelfde ervaring heeft met een Bukh Of iemand weet wat er mee aan de hand kan zijn? Patrick Pekelder

Reactie:
Het oude olievat is inderdaad 50 liter. De keuze tussen rvs of kunstof hangt wellicht af van het prijskaartje dat er aan hangt.
Zelf heb ik liever rvs omdat dat zeker goed bestendig is en langer mee kan. Daarom heb ik indertijd toen ik het moest vervangen voor een biervat gekozen die ik heb laten aanpassen voor gebruik als dieseltank. Het vat kocht is voor 50 gulden op de sloop. Het aanpasssen heb ik door een kennis laten doen. Voordeel van het biervat was dat er niet zoveel aanpassingen nodig waren; de houten schotten waarop het rust moesten maar een beetje uitgezaagd worden. Misschien is dat ook een idee voor jou.
Het probleem met de Bukh is lastiger. De oorzaak kan alleen maar door een vakman worden opgespoord. De vraag daarbij is natuurlijk wat kost dat en wat kost het als ik het weer laat maken en krijg je daar garantie op. Ik weet niet of je dan beter naar een andere motor moet gaan kijken. Misschien is dat wel de beste oplossing. In mijn FS 28 stond ooit ook een 10 pk Bukh. Die heb ik laten vervangen door een revisie exemplaar, maar veel plezier heb ik daar niet van gehad. Telkens weer wat anders. Ik vond het niet erg dat hij in de winter kapot was gevroren. Ik heb er een Yanmar (18 pk) ingezet, die precies op de plaats paste. De maten kwamen goed overeen. Ik ben er nog steeds blij mee dat ik dat gedaan heb. Louis


30. Schroefas-uithouder zit los 13-11-2006

De in het najaar gekochte 28 staat op het droge en de trilling van de schroef is gevonden: de schroefas-uithouder! Dat bronzen ding met laatste lager vlak voor je schroef zit los. Buiten het loszittende laminaat, scheepshuid, aan de buitenzijde, blijkt de uithouder ook extra ingelamineerd te zijn binnen de scheepshuid, direct onder de (vast ingelamineerde!) tank en ruim voorzien van speling. Ik heb twee keuzes; a. het halve achterschip slopen (binnenzijschotten demonteren, gelamineerde tank los snijden, weghakken binnenlaminaat en omgekeerd herstellen) of b. van binnenuit gat boren naar bronzen uithouder en deze met vloeibare epoxy capillair vol laten lopen en polyester schacht aan de buitenzijde vernieuwen. Gezien de werkverhouding plan A t.o.v. B circa 1000 : 1 is ga ik voor B. Maar wie heeft hier ervaring mee voordat ik iets essentieels over het hoofd zie? Lodewijk Cornelissen

Reactie:
Ik probeer even direct te reageren. Ik heb ook een FS 28 met een vaste schroef en probeer me de problemen voor te stellen. De eertse gedachte die opkomt is: hoe je het ook gaat doen, wat los zit moet ook weer muurvast komen. Wat ik niet begrijp is wat er precies los zit en misschien nog belangrijker waarom? Hoe is die ruimte kunnen ontstaan? Dat is belangrijk omdat als het gerepareerd is het na verloop van tijd niet weer kan gebeuren. Ik heb het idee dat door trillingen en door misschien ouderdom, en misschien ook wel toch niet helemaal goed met polyster is gewerkt waardoor het niet geheel verzadigd was en ruimte is ontstaan. Zaak is wel om het goed te repareren. En daarom misschien zowel de binnen kant als de buitenkant weer goed moet zijn. Wellicht is het een idee om de motor eruit te halen en die in de kajuit te zetten (op de plaats van de tafel), waardoor je ruimte creert om er goed bij te kunnen. Het werk om dat te doen lijkt erger dan het is. Ik heb het ook een keer gedaan bij het vervagen van mijn oude oliedrum als dieselvat die op doorroesten stond. Om de motor van zijn plaats te halen heb ik de giek gebruikt en de grootschoot, waarmee je kan takelen. Misschien ook nog een hondje gebruiken om hem wat verder weg in de kajuit te krijgen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe je het gaat aanpakken en hoe ik eventueel nog kan meedenken. Heb je misschien een digitaal fototoestel waarop jet het euvel kan vastleggen en het meer aanschouwelijk kan maken? Als kan kan zou dat mooi zijn . Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. Wat ik nog niet begrijp is waarom je epoxy gaat gebruiken; kan gewoon polyester ook. Het lijkt mij veiliger dan epoxy vanwege dezelfde grondstof. Maar misschien heb je daar meer verstand van dan ik. Misschien heb je er wat aan. Graag hoor ik nog van je. Anders veel succes bij de reparatie. Ouwe Rot

Reactie:
Ik heb al een keer op deze site uit de doeken gedaan hoe ik hetzelfde probleem met de uithouder van onze FS33 heb opgelost, maar ik kan het daar niet meer terugvinden. In mijn uithouder zat ook wat zijdelingse speling. Ik heb de klus als volgt aangepakt:
- ruim (ca. 10 cm) rondom de uithouder en de uithouder zelf (is van brons) de coating weghalen
- de mogelijke donkere plekken in de polyester romp rondom de uithouder is inwatering en moet
weggeslepen worden
- daarna deze plekken in kleine laagjes keer op keer opvullen met gewapend autoplamuur (elk laagje
is in 10 min. uitgehard) totdat een mooie ronding is gecreëerd naar de uithouder toe, als basis
voor het verdere polyesteren.
- nu de uithouder met polyester matjes inlamineren. Eerst met wat grof vezeldoek, de latere
afwerking met fijn glasvezeldoek. En wel zodanig dat dit uiteindelijk glooiend oploopt van romp naar
uithouder
- vervolgens afwerken in vele lagen met gelcoat of primacon
- ik heb bij dit werk veel plezier gehad van een Dremel als een goed stuurbare en in de hand te
houden fijn-slijptol.
- de klus is beslist zelf te doen.
Het verwijderen van de coating en donkere plekken is direct gedaan toen de boot op de wal kwam (november) en ben pas gaan polyesteren in april. Daardoor kon de romp ter plekke van de uithouder in de winter goed drogen. Na al weer een paar seizoenen varen: de uithouder zit nog steeds vast!

Het trillen van de schroef kan ook nog verder veroorzaakt worden door een foute uitlijning van de schroefas. Deze as is star gelagerd (althans bij mijn schroefas en Volvo2002 motor) en een twee/drie cylinder diesel is zeker niet vrij van trillingen. Kijk daar ook eens naar. Hugo de Groot


31. Vervangen rubbermanchet saildrive

Onze FS 28 uit "91 heeft een Volvo diesel met een saildrive. De rubber manchet moet worden vervangen en ik vraag me af of ik dat zelf kan uitvoeren. De boot staat op dit moment op de kant dus ik kan er van alle kanten bij. Een tweede Vraag: Van de friendship 28 mk 3 zijn modellen met een "losse" kont geleverd . Is er misschien iemand die weet of deze achterkant nog ergens geleverd of gemaakt kan worden? Corjan de Roon "Anna II"

Reactie:
Nog bedankt voor je reactie op mijn vraag van 17-10-00 ! Op mijn beurt reageer ik graag op jouw vraag van 29-11-00: Ik ben in het bezit van een artikel (3 pagina's) uit Practical Boatowner (Maart 1998, no. 375) waarin beschreven wordt hoe je de manchet van de saildrive zelf kunt vervangen. Zelf heb ik inmiddels 1 x de manchet vervangen. Het is een hele klus, maar het is te doen. De dieselmotor moet ca. 10 cm naar voren worden verplaatst om de saildrive los te kunnen maken en vervolgens de manchet te vervangen. Ik zal proberen de tekst van het artikel te scannen. Wellicht is e-mailen daarvan mogelijk. Bert Veldjesgraaf
Redactie: artikel staat op onze site: http://www.friendshipclub.nl onder techniek - saildrive


32. Stuurwiel in plaats van helmstok 16-4-2007

Ik, sorry, wij zijn van plan om een FS 28 aan te schaffen; ik heb al een mooie gezien moet hem alleen nog even in het echt bekijken. Maar vraag is weet of heeft iemand een wielbesturing i.p.v. helmhout op een FS 28 is dit goed te doen i.v.m. de ruimte in de kuip, wie of hoe, waar en voldoet dit goed??? Peter Reitsma

Reactie 1:
Wij hebben ons in 1979 een nieuwe FS-28 aangeschaft en daar enige jaren later een Whitlock stuurinstallatie met stuurwiel op aan laten brengen. De whitlockinstallatie is uitgerust met stangenbesturing, waardoor een direct helmstokgevoel op het stuurwiel ontstaat. De eerder geïnstalleerde hydraulische stuurinstallatie beviel niet en die moet ik u zonder meer afraden. Altijd voor een mechanisch systeem kiezen en dan bij voorkeur met stangenoverbrenging. Dit is een starre verbinding, waardoor de krachten op het roerblad direct voelbaar zijn in het wiel. De Whithlock installatie is z.g. proportioneel uitgevoerd, waardoor bij verdere roeruitslag een grotere wieldraaiing nodig is, waardoor de uit te oefenen kracht op het stuurwiel vrijwel gelijk blijft. Werkt uitstekend. Wij hebben jaren met veel plezier met de FS 28 voorzien van deze stuurinstallatie gevaren en ik kan het u van harte aanbevelen. Let u wel op de wieldiameter. Niet te groot, zodat de banken ter weerszijden nog kunnen worden opgetild.

Voor een handige doe-het-zelver is de installatie eventueel zelf wel aan te brengen. Houdt u wel rekening met een flinke investering en zorg, dat de roerkoning in tact blijft, zodat u de bestaande helmstok zo nodig als noodhelmstok kunt blijven gebruiken. Wij hadden deze destijds zelf ingekort en laten zitten, zodat deze in nood alleen maar omlaag geklapt hoefde te worden. Kijkt u maar goed op bijgaande rechter foto dan ziet u achter de vlag verscholen de oude helmstok nog staan. L. Otto

Reactie 2:
Bedankt voor uw reactie hier hebben we zeker wel wat aan, mooi om te horen dat het goed te doen is. Mijn vraag is waar heeft u dit laten uitvoeren en is dit redelijk betaalbaar, heb al contact gezocht met Friendship te Lemmer maar die raamde dit op zo'n 7500,- euro. Dit vind ik dan weer redelijk aan de prijs.

Reactie 3:
Ik heb bij de leverancier van de Whitlock stuursystemen een catalogus opgevraagd met prijzen. Het is een vrij customised product, d.w.z. dat e.e.a. in z'n volledige combinatie natuurlijk moet worden aangepast aan het specifieke schip waarop het gemonteerd zal worden. Zodra ik het in mijn bezit heb en prijzen weet, zal ik hier nader op terug komen.

Voorlopig heb ik even een blz. uit de catalogus ingescand en bijgevoegd, dan krijg je vast een idee hoe het werkt. Let daarbij met name op de opengewerkte tekening bovenaan de pagina. (klik op het plaatje om te vergroten)

Van belang is, dat de roerkoning een spiebaan heeft om de roerlever op te kunnen bevestigen met een passende spie. Is dat niet het geval, zal deze uitgefreesd moeten worden, waarvoor het roer moet worden verwijderd. Dat wordt dan wel een klusje. Kun je echter een FS-28 bemachtigen, waarin in de roerkoning al zo'n spiebaan zit ben je uiteraard in het voordeel. L. Otto


33. Vetkoorden uit de schroefasafdichting vervangen 11-4-2007

Als ik de vetkoorden uit de schroefasafdichting wil vervangen moet dan de motor van zijn plaats?
Ik kan er nu namelijk heel moeilijk bij en de ruimte tussen de keerkoppeling en de afdichting is ook klein.
Misschien dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. John van Oosteren

Reactie 1:
Ik heb ook een 28 en heb een keer het vetkoord vervangen. Ik neem aan dat je last hebt van wat water dat via de schroefas de motorruimte binnenstroomt. Want als dat niet zo is zou ik niets doen. Wat wel kan is elk jaar de "huls" die het vetkoord op z'n plaats houdt een klein beetje aandraaien. Daar voor zitten er twee moeren op die je een klein beetje kan indraaien. Een klein beetje is een halve slag of misschien iets meer als het erg gemakkelijk aandraait en er nog wat water in loopt. Ben je bijna op het eind van het schroefdraad, en kunnen de moeren niet verder worden aangedraaid, dan is dat ook een moment om het vetkoord te vervangen. Ik neem aan dat je wel weet hoe je een vetkoord moet vervangen. Minimaal drie slagen om de schroefas en passend afsnijden en dan erin duwen. Dat gaat niet makkelijk maar hoe strakker het zit hoe beter. Wel zorgen dat je de moeren gelijk aangedraaid en dat de huls niet scheef komt te zitten. Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel. Als je lid wil worden hoor ik het ook graag. Louis

Reactie 2:
het probleem met het vetkoord heb ik ook gehad zodat ik lekkage had binnen bij de as, en bij controle van het uithalen van de as was deze namelijk ingesleten door het vetkoord. ik heb zo'n 8 jaar geleden een nieuwe as gestoken en het vetkoord niet meer geplaatst maar daarvoor in de plaats twee olie keerringen en daarop gewoon het drukstuk terug geplaatst maar dan niet de moeren rechtstreeks er op, maar daartussen twee korte drukveren geplaatst zodat het drukstuk maar licht de olieringen aandrukt. ook heb ik op de buitenmantel waar de vetnippel opzit een slang van 110 cm geplaatst met vetpomp welke net achter het motorschot aan de voorzijde is geplaatst zodat ik elke 10 vaaruren een pompslag vet in de as kan drukken.( het overtollige vet gaat er aan de buitenkant uit ) ook op de as aan de buiten zijde net achter de schroef zit een oliekeerring geplaatst ( op de as gelijmd )zodat de druk van het buitenwater de keerring dichtdruk tegen het bronzen lager waar de as in draait. vanaf dat moment heb ik nooit meer lekkage en ook de as wordt niet meer op gevreten door de stopbuspakking. Fam. Jeronimus


34. Houtlagen van de helmstok laten los 28-3-2007

De boot is weer te water en alles zag er goed uit. Tot dat we meer in detail gingen kijken naar onze helmstok van onze FS 28 uit 1988. Ik was in de veronderstelling dat de helmstok goed was maar nu blijkt dit niet het geval te zijn. De helmstok is opgebouwd uit laagjes hout. Deze zijn netjes op elkaar geplakt en daar is het probleem. Op meerdere plaatsen laten de houtlagen los.
Mijn vraag aan jullie is of dit bekend voor komt en wat ik er aan kan doen. Kan natuurlijk alles in epoxy zetten, maar moet nog wel lekker in de hand blijven liggen. Dus ik hoor graag goede tips.
Weten jullie misschien ook een firma die nieuwe helmstokken maakt? Tjebbe-jan de Bruyne

Reactie 1:
Ik heb gisteren een bod gedaan op een FS 26 die er redelijk uitziet, alleen met de gemonteerde helmstok durf ik het IJsselmeer niet op... (rot op de aansluiting beugel, blijft water onderstaan) Even aanhakend op je vraag: heb je inmiddels een leverancier gevonden voor een nieuwe helmstok? (het lijkt mij best zelf te maken en op het internet vind je diverse beschrijvingen, maar leuk als winterproject en niet voor de korte termijn oplossing die ik nu –ook- zoek om ‘thuis' te varen. Hielke van Oostrum

Reactie 2:
Ik weet nog, maar dit is lang geleden, dat het roertje van mijn jolletje verrot was aan de onderkant. Ook dit roertje bestond uit laagjes. Aangezien ik in Giethoorn woonde hebben we aan onze buurman Henk Wildeboer van de punterwerf gevraag of hij daar iets mee kon. Hij heeft toen met een soort transparante hars het hele roertje als het ware geïmpregneerd. Het was weer hard en zag er prima uit. Ik heb net even gekeken op hun website: http://www.punterwerf.nl
Misschien kunnen jullie hier iets mee? Nicolien

Reactie 3:
Ik had al even contact gehad met Tjebbe-Jan en heb dezelfde route gevolgd als hij: bij de Friendship werf (MarineCenter in Lemmer) een nieuwe helmstok gekocht. Kostte wel een klein vermogen: € 295 ongelakt (meerprijs gelakt € 170 dus dat heb ik maar niet gedaan...) Het goede nieuws is wel dat de FS 26 die we op het oog hadden goed door onze onderwaterschip-keuring is heen gekomen afgelopen weekend en we hebben dus over 2 weken een Friendship 26 (kiel/midzwaard uitvoering BJ '83)!!!
Ik meld me nog wel even aan de ledenadministratie van de IFC. Hielke van Oostrum


35. Roerblad is ingewaterd 28-3-2007

Van mijn FS 28 uit '78 is het roerblad ingewaterd aan de bovenzijde. Momenteel heb ik bovenin naast de stalen as een gat gemaakt om vocht af te voeren. Helaas komt er ook vocht uit de onderzijde van het roer precies bij de as, die aan de onderzijde in een beugeloog staat (roer is namelijk met staartstuk voorzijde). Kan het kwaad als het roerblad aan de binnenzijde vochtig blijft? Peter?

Reactie:
IK ben toevallig deze week ook met het onderwaterschip bezig, we hadden wat osmose. De havenmeester en tevens eigenaar van de jachtservice vertelde mij toen dat hij zelfs bij de Compromissen (daar werkte hij vroeger voor) gewoon een gat onderin het roer boorde om het vocht af te voeren, Ik neem dus aan dat het geen kwaad kan. Hij adviseerde mij ook niet al te veel te doen aan dat roer omdat dat toch nooit echt droog wordt of blijft. Nicolien

Reactie:
Ik vaar zelf in een Q29 (spirit29), ook een de Ridder ontwerp. Ik heb ook water in mijn roer gehad en omdat ik ook wat speling had in mijn lagers heb ik de hele boel vervangen nu heb ik een nieuw roer/as en naaldlagers wat perfekt stuurt water in je roer is natuurlijk nooit goed want het binnenwerk wordt steeds zachter en de vraag is wanneer je roer afbreekt vaar je op een plasje dan is het risico kleiner, maar als je op zee vaart neem je bewust een risico. Je kunt bijv. modusmarine (roerexperts) bellen voor info. Siebe Schuur


36. Los krijgen van het blok op de roeras 15-4-2009

Misschien heeft iemand ervaring en kan mij tips geven voor het los krijgen van dit bijgevoegde blok (foto) op de roeras. Ik heb speling (onder) op mijn roer en wil eens kijken wat er aan te doen valt. Hij ligt op de wal en ik wil het roer even naar beneden laten zakken om te kijken wat de schade is. Om dit te doen moet ik drie bouten los maken maar ik weet niet precies hoe dit in elkaar steekt. Klopt het dat ik de inbus los kan draaien en daarna de spi er uit kan slaan? Blijft het roer dan nog hangen aan de bout? Jacob Huizenga

Reactie 1:
Ik heb een andere constructie vanwege het stuurwiel. Jij hebt een helmstok bovenop de roerkoning.
Overigens ga ik in mijn eigen situatie het roer weer terugzetten zonder vervanging van de lagers, wel met veel vet. Ik vond het advies van de Fundatie werf in Lemmer om - bij vastgestelde slijtage - de aluminium roerkoning ter plaatse van de lagers maar op te dikken met Epoxy technisch niet erg "sound". Ik zou niet weten hoe je dan de roerkoning exact rond moet krijgen. Als dat verkeerd zit, ben je verder van huis en gaat het roer klemmen.
Voor de vervanging van de (Delrin) lagers zelf moet er speciaal hulpstukken gemaakt worden, want die krijg je er zo maar niet uit en - nieuw - weer in.
Heb ik dus ook nog maar niet gedaan. Ik zie het nog wel een jaar aan.
Ik herhaal hier wat een eerdere reactie was van Ronald Roskam per mail op mijn vraag hoe hij het roer had los genomen: het draadeind heb ik, nadat het door het draaien afgebroken was (wel warm gestookt, met stikstof bezig geweest, maar geen resultaat), doorgezaagd en vervolgens toen de flens eraf was uitgeboord met de kolomboor. Daarnaast zit door de roerkoning en flens heen nog een doorslagpen die ik met veel geweld eruit heb moeten slaan. Achteraf vraag ik me af of alleen het doorslaan van de pen al niet genoeg was geweest. Vervolgens ging het roer nog altijd bepaald niet vanzelf naar beneden. Die heb ik met de voorhamer met het blok hout ertussen de eerste 5-10 cm naar beneden geslagen. Vervolgens met handkracht roer eruit en de roerkoning gepolijst en invet en met handkracht terug erin. Flens gefatsoeneerd en erop gezet en pen er terug ingeslagen, en een (alu) inbusbout ingedraaid. Hugo

Reactie 2:
Als ik naar jouw foto kijk, heb ik de spi er van de andere kant vandaan uitgeslagen. Volgens mij is-ie inderdaad ietsjes taps. Kreeg jij de inbus wel los? Ik heb em doorgezaagd en een nieuwe geboord. Op de bout blijft je roer wel hangen, bij mij bleef mijn roer ook zonder iets nog hangen en heb ik het er met de voorhamer uitgeslagen voor de eerste 10 cm. Het blok en de roerkoning waren nl aan elkaar gecorrodeerd. Sowieso zou het er bij mij niet uitgestuiterd zijn, dit moest met redelijk veel handkracht eruit getrokken worden. Heb je nog vragen, even mailen. Ronald Roskam FS 33

Reactie 3:
A.d.h. van je bijgevoegde mail van Ronald kan ik alweer wat verder. Wat ik mij nu ook nog afvraag is of de doorslagpen door de roerkoning taps is net als een spi? Zo nee dan hoef ik niet uit te zoeken van welke kant ik het er uit moet slaan. Jacob

Reactie 4:
Ik heb de inbus doorgezaagd en daarna de spi eruit geslagen. De bout die, bij mij althans, een draadeind is wat dient om rondslaan van het roer te voorkomen. Bij mij is dat draadeind behoorlijk krom door de keren dat het zijn werk heeft gedaan, het ging er echter met beleid en geduld redelijk soepel uit. De tactiek die ik gevolgd heb was: roer onderstoppen om de spanning eraf te halen, inbus doldraaien en vervolgens doorzagen, draadeind eruit, spi eruit slaan vanaf bakboord met een goede doorslag, roer vrijmaken (ondersteuning verwijderen), omlaag slaan van roer met behulp van houten klos en voorhamer. Wat je wel moet bedenken is dat e.e.a. aan elkaar gecorrodeerd is en dat daardoor extra weerstand ontstaat. Sommige delen zijn van aluminium en andere van rvs, wat op elkaar invreet. Ronald

Reactie 5:
Ik heb nog niks los kunnen krijgen. Bij het los draaien van de inbus knapte de sleutel. Daarna heb ik nog met een hamer geprobeerd de spi los te slaan, maar er zit geen beweging in. Als de spi taps is kan ik ook niet bepalen welke kant het dikst is en aan welke kant ik moet slaan. Ben vanmiddag net weer bezig geweest en krijg hem niet los. Heb eigenlijk de moed op gegeven, want ik ben bang dat ik iets stuk sla. Het kan natuurlijk ook zijn dat als ik de inbus stuk draai er niet zoveel spanning meer op de spi staat en dat deze er wel uit wil? Stel dat ik de spi en inbus los heb, moet de bout dan ook nog los en zo ja gaat dit dan een beetje gemakkelijk? Bij mij zit er ongeveer denk ik 3 à 4 mm ruimte onder aan het roer en dat wil ik er uit hebben. Hugo had van de jachtwerf gehoord dat als de as ingesleten was je dit op kunt vullen met epoxy. Dit lijkt mij een goed(koop) idee en wil dit graag gaan doen. Jacob

Reactie 6:
Hugo en Ronald, Ik heb alles geprobeerd om de spi los te krijgen maar het wil zonder erg veel geweld niet lukken. Daarna heb ik de ruimte op het roer opgemeten en dit blijkt zo'n 1,5 mm te zijn. Samen met een paar andere zeilers heb ik besloten dat dit eigenlijk wel mee valt en ik zeil er in ieder geval het komend seizoen mee door. Na het seizoen meet ik het weer en als het dan veel erger geworden is haal ik het dan er af. Bedankt voor de tips. Jacob

Reactie 7:
Treffend dat jij ook 1.5 mm speling hebt. Bij mij is dat ook zo (1.65 dan), gemeten met vulplaatjes. Ik laat nu een Delrin ring draaien van 1,5 mm dik en ik twijfel nog of ik deze boven op de roerkoning (boven het kunststofblok) zet of onder tussen blad en roerkoning. Voordeel van jaarlijks je roer eraf halen is dat het makkelijk gaat!
Wel raar dat jouw spi er niet uit wil; bij mij ging dat - met de juiste doorslag en wat bot geweld- relatief makkelijk. Ronald


37. Grootte spinnaker 26-3-2008

Ik heb een vraag. hoeveel m2 is een spinnaker voor een FS 28 uit 1977.
A.Woord

Reactie:
De spinaker is ongeveer 58 m2 groot.
In het algemeen dus tussen de 55 en 60 m2.
Er is bij mijn weten geen verschil bij de Friendships uit verschillende jaren. Louis


38. Wat is de maat van een rolgenua? 20-2-2008

Wij zijn toerzeilers met een heerlijke FS 28 uit 1976. We willen een nieuwe rolgenua.
De vraag is wat nou de goede maat is. Hiervoor hadden we een 150 %, maar velen geven 135 % aan als de ideale maat. Wat is jullie mening/ervaring? Jerôme Fissiaux

Reactie:
Het antwoord op jullie vraag moet ook een beetje afhangen van wanneer je wel en niet meer gaat zeilen. Daarom zal ik eerst mijn eigen ervaringen weergeven.
Ik ben zelf ruim een jaar geleden overgegaan van de gewone zeilen naar een rolfok op mijn FS 28 uit 1975.
Die laatste is 23 à 24 m2 (zeg maar ongeveer 135%) en is vergelijkbaar met een zeil tussen de Genua I en II in. Daarvoor had ik een Genua I van 28 m2 (=150 %), die ik vrijwel nooit gebruikt, alleen met een zeer licht weertype. Ik gebruikt dan liever een halfwinder of spinaker. Maar hoog aan de wind dan gaat de Genua I erop.
Als het een beetje gaat waaien kom je beter uit met de 135 % (Bft. 4 -5).
Gaat het nog harder en je vaart niet voor de wind dan kun je hem inrollen.
Ingerold wordt het zeil er niet mooier op of effectiever, maar het kan en daar gaat het om.
Dat geldt ook voor de 150 %. Als je die alleen hebt, moet hij vaak ingerold worden. En dat is niet echt handig.
Ik ben zeer content met de 135% omdat hij ook hoog aan de wind zeer effectief blijkt, zelfs als het wat minder waait.
Daarom denk ik dat de 135 % meer gebruikt wordt dan de 150 %.
Maar als jullie vaker met het lichte weertype zeilen, dan is het te overwegen om er toch een 150% op te zetten. Louis


39. Originele zeilplan met correcte maten 20-10-2006

Met recente aanschaf van een FS 28 zijn wij op zoek naar het originele zeilplan met correcte maten. Het enige dat telkens gevonden wordt zijn de zeiloppervlaktes. Is dit via de IFC te verkrijgen?
Voorts de rompsnelheid. Ook niets over te vinden. Volgens de berekeningsformule zou dit 6,528 knopen zijn. Wat heeft Koopmans ooit officieel berekend? Lodewijk Cornelissen

Reactie:
Ik weet niet van een zeilplan, maar voor zeilen kun je bij S.U. de Vries in Grouw terecht . Die heeft alle maten van de friendships. Qua rompsnelheid zal die 6,5 knoop wel goed zijn, maar in hoeverre Koopmans hier iets over berekend heeft is ook niet meer te achterhalen. Nicolien


40. Zeileigenschappen FS 28 met 1,20 m diepgang 19-11-2005

Kan iemand mij vertellen hoe de zeileigenschappen van de FS 28 zijn bij hoog aan de windse koersen? Zelf ben ik van plan een FS 28 met een diepgang van 1.20 m. te kopen.
Ben nog steeds aan het zoeken naar een schip eind jaren 70 begin jaren tachtig. Moet er alleen nog achter komen waar ik op moet letten bij een wat ouder schip.
Patrick Pekelder, toekomstig eigenaar van een FS 28.

Reactie:
Wat ik zelf heb ervaren is dat de FS 28, met name bij de ondiepe kiel nogal loefgierig is. Wij hadden dit enigszins ondervangen door de mast vrij ver voorover te trimmen. Eerst grootzeil reven is dan ook het devies. Verder ligt de FS 28 heel stabiel, het is dan natuurlijk ook een Koopmans ontwerp. Nicolien


41. Zeilen versleten

Ik woon in Denemarken en heb een FS 28 van 1987. (fijn schip) Mijn zeilen zijn onderhand na 18 jaar gebruik versleten. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe genua en een grootzeil. Ik ben geen lid van jullie vereniging maar is er misschien iemand die mij kan adviseren waar ik deze in Holland kan Bestellen/kopen met een goede prijs/kwaliteit verhouding. (leuke club hebben jullie). Jos van den Berg

Reactie:
Voor zeilen kun je bij S.U. de Vries in Grouw terecht. Die heeft alle maten van de friendships. Nicolien

Reactie:
Voor nieuwe zeilen met een goede prijs/kwaliteit verhouding kan ik je verwijzen naar http://www.supersailstore.nl
Hier krijg je een goed advies en de zeilen zijn naar verhouding goed geprijsd. Tjebbe-jan de Bruyne
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten