Handrails lekkage alternatief 2

Moderator: Equilibrium

Plaats reactie
Equilibrium
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 nov 2011 8:11 pm
Contacteer:

Handrails lekkage alternatief 2

Bericht door Equilibrium »

Ook ik heb de handrails lekkage dit jaar opgelost. Er waren me meerdere oplossingen bekend, Marius heeft de kunstofstrippen verwijderd en alleen de schroefgaten dichtgemaakt. Rob heeft de achterliggende geul ook dichtgemaakt en een rvs handrail gemonteerd. Ik heb andere FS35 gesproken die hadden een teak lat gemonteerd en die doorgebout met ringen en moeren in de kajuit men teak propjes op de boutkop (waterdicht). Andere hebben de teaklat niet doorgebout maar met epoxylijm geplakt, net zoals een teak dek wordt geplakt.

Ik wilde echter zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp blijven, maar het me ook niet te moeilijk maken. Ik heb na lang zoeken Inserts gevonden (Jeveka bv, Almere Tappex Himould (Yerdley) inserts Messing M6 type 113). Inserts zijn messing, van onder gesloten, busjes met binnendraad M6 (zie foto), buitendiameter is 10 mm . De Inserts zijn aan de buitenkant ruw voor een betere hechting met epoxy.

Ik heb de kunstofstrips verwijderd en de schroefgaten in de buitenschaal uitgeboord tot 12 mm. Daarna het balsahout, of wat ervan over was, tussen de binnen en buitenschaal met een klein freesje (dremel) rondom het gat wat verwijderd. Daarna de gaten rondom goed afgeplakt met schilderstape (blauw) en zoveel mogelijk de binnnekant van gaten en de buitenkant van de inserts met aceton goed vetvrij gemaakt.

Vervolgens heb ik met injectie epoxy, een injectienaald en een wattenstaafje het restant van het balsahout ingesmeerd voor een betere hechting. Na het drogen van de injectie epoxy zijn de gaten opgevuld met variobond epoxylijm van de IJssel. Dit is een verdikte epoxy lijm, waarbij de 2 komponenten in 1 tube zijn samengebracht. De tube kan in een lijmpistool. Door een speciale spuitmond worden de 2 komponenten automatisch in de juiste verhouding gemengd (zie foto). Daarmee zijn de gaten makkelijk op te vullen. Na opvullen worden de inserts in de epoxy gedrukt. Om ervoor de zorgen dat de inserts loodrecht gepositioneerd konden worden heb ik er losjes boutjes ingedraaid, dat zorgde er tevens voor dat er geen expoxy in de busjes kwamen. (Bij Teveka kan je echter ook speciale positioneerstaafjes van nylon krijgen, dat werkt waarschijnlijk veel makkelijker). De overtollige epoxy verwijderen en zo snel het kan de boutjes en de schilderstape verwijderen voordat ze vastgeplakt komen te zitten.
Na uitharden de bovenkant glad schuren. De constructie is nu volledig waterdicht ook zonder montage van de strippen komt er geen water meer in. Om de strips weer te kunnen monteren heb ik Messing M6 boutjes gehaald van 25 mm. De schroefgaten in de strips uitgeboord en met een verzinkboor de boutkoppen verzonken. Ziet er weer prachtig uit en kan nooit meer lekken omdat de inserts van onder gesloten zijn. Oersterk omdat de inserts volledig in massief epoxy zijn gemonteerd. Maar toch afneem- en/of vervangbaar.

Benodigd:
Injectie epoxy, injectienaald, Poly-service Amsterdam, kosten zie polyservice
Variobond thixotrope epoxy, spuitmondjes, Dealer van de IJssel (zie internet), kosten 34 euro
Messing inserts Jeveka bv, Almere, kosten 84 euro 100 stuks
Messing Boutjes M6x 25 mm ca 30 euro.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Handrails lekkage alternatief 2

Bericht door Gert »

Het kwartje is gevallen hoor :D :D

gr Gert
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Handrails lekkage alternatief 2

Bericht door jan smid »

Ziet er super uit, erg duidelijk die foto's.

Je hebt zo te zien veel meer schroeven dan er op mijn Goodewind (1980) zitten.
Lijkt me zo veel beter. Was al zo of heb je die er bij gemaakt?

Mijn methode met blokjes helpt wel, maar nog moet ik af en toe even de schroeven aanzetten.
En als je de steunblokjes niet nodig hebt omdat de vele schroeven de zaak vast houden, dan blijft het onder de rail ook schoner.

Bedankt :D
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
jan smid
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 11:23 pm
Contacteer:

Re: Handrails lekkage alternatief 2

Bericht door jan smid »

Ik zie het al, je hebt een 33 en ik heb een 28.

Meer gaatjes bijboren, Jan. ;) :D
Veel oude boten en auto's worden steeds mooier, nieuwe alleen maar ouder.

Goodewind FS 28 1980
Gert
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 13 apr 2012 1:07 pm
Contacteer:

Re: Handrails lekkage alternatief 2

Bericht door Gert »

Vanmiddag bij de Hornbach Breda:

Messing inserts M6 € 0,35 p/st.

Gr Gert

Uuh, is dit geen FS35 dan???
HDrenth
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 24 sep 2014 10:43 pm
Contacteer:

Re: Handrails lekkage alternatief 2

Bericht door HDrenth »

Hallo,

Mijn FS35 heeft een teak handrail (zie foto). Is deze ook lekgevoelig? Ik heb wel een lekje (paar drupjes bij langdurige regen) boven de kombuis. Hoe komt het water binnen? De schroeven zijn verzonken en afgedicht met proppen in de teaklat, dit ziet er nog goed en waterdicht uit.

Ik voel wel wat voor de methode met messing inserts om uit voorzorg de boel waterdicht te maken. In mijn geval de proppen uitboren en na reparatie en montage nieuwe proppen erin, die kun je volgens mij gewoon per zak kopen.

Groeten,
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten